Är på jakt efter en bra och stabil cylindergräsklippare som ska hålla några år. Har just nu en rätt så gammal Gardena 380, som tjänat mig väl. Men den börjar bli riktigt slö, så jag tyckte det var dags att köpa en ny.

Som jag förstått det verkar det vara lite krångligt att slipa en friklippare när den väl blivit slö, så därför är jag lite inne på en självslipande som t.ex. Al-ko GU 400. Men idag är det kanske friklippare som gäller?

Slipa den? Exemplevis Muréns sliperi i göteborg tar 300 kr för att slipa och justera en handjagare...

• Gilla
Leif Lindqvist
  • Laddar…
C
Leif Lindqvist skrev:
Är på jakt efter en bra och stabil cylindergräsklippare som ska hålla några år.
Har konstaterat att det i princip inte finns sådana på marknaden numera, tyvärr.
Min Husqvarna käkar t.ex. kullager av en dyr specialdimension som inte tål fukt. :thumbdown:

Jag köpte en begagnad från 40-talet på blocket härom året. Bästa köpet på länge :p

Annars kan du slipa själv med ganska enkla medel. Sök på backlapping.

• Gilla
Leif Lindqvist
  • Laddar…
Jag skulle såklart kunna skicka in den på slipning, men gräsklipparen är såpass sliten i övrigt (den var gammal redan när jag fick den), så jag tittar hellre på en ny. Av modellerna som finns idag, av handjagare, vilken rekommenderas? Har hört rätt gott om just Al-ko GU 400, men även om klippo free och gardena 400c.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.