4 557 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Behöver råd gällande eldragning för mitt garagebygge
Sätt två på motstående sidor. Då kan du dra en skarvsladd utan att behöva leda kabeln längs hela väggen runt.B Bull3n skrev:
När allt är öppet är det enklast att installera så dra gärna lite extra. Även om ni inte drar fram elen så sätt slang så elektrikern kan dra fram i framtiden. Slangen är inte svindyr.
Belysning är också enklast att få till nu så sätt t ex "vanlig" belysning i taket men ha dosor t ex längs väggarna för arbetsbelysning i framtiden.
Mysbelysning t ex lampor i ev fönster och på utsidan.
Kort sagt allt sådant där som är bra att ha om man vill använda det men som annars blir en skarvsladd eller -dosa.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
326 kr inkl moms
Läs mer
Ser 3 fördelar med installationsskikt , mer isolering och man tar bort mycket av värmeledningen från trästommen , mycket enklare att dra el med en fuktspärr som är tät utan ev hål .
Nackdelen , mer virke + man tappar 34-45 mm på alla väggar .
Körde själv 34 x 70 reglar för installationsskiktet .
Nackdelen , mer virke + man tappar 34-45 mm på alla väggar .
Körde själv 34 x 70 reglar för installationsskiktet .
Här är en bild som visar ”generellt” hur jag gjorde i tak och väggar med installationsskikt. Jag har stående 45x45, man kan även ha liggande, men principen blir densamma.B Bull3n skrev:Hur dras generellt elen om man då har installationsskikt, dras det upp typ upp ovanför översta regeln och borras sedan ner genom reglarna till uttag osv? Så man har kablar som går ner innanför väggen? Känns som att dom blir minst ivägen då?
Hur blir det uppe i taket? Blir läkt eller vad man kallar det med isolering och gips. Ligger kabelrör bara ovanpå isolering? Och dras ner till garageportens motor och belysning?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver tips och råd gällande plantering vid fasad
Trädgård allmänt -
Behöver tips/råd gällande avledning vatten hängränna och stuprör
Tak & Vind -
Behöver råd gällande belastning av golv...
Golv -
Behöver råd och tips gällande uthyrning av fritidshus
Fritidshus -
Behöver råd gällande tak inför eventuellt köp av radhus
Tak & Vind