4 554 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Behöver råd gällande eldragning för mitt garagebygge
Hej, jag behöver hjälp gällande kabeldragning i garaget jag håller på bygga. Är inte händig eller kunnig, framförallt inte när det gäller el.
Vi håller på bygga ett garage, en byggsats från Lövångers bygg, har inte valt något installationsskikt men nu funderar jag på ifall jag ändå ska sätta dit det.
Ifall man inte sätter in något installationsskikt hur dras strömmen i så fall? Alltså var drar man kabelrör osv?
Jag vill inte ha utanpåliggande kablar inuti garaget.
Då det är ett garage så vill man ju ha flera uttag. Även fasadbelysning ska monteras. Vilka är fördelarna och nackdelarna med att ha installationsskikt?
Jag kommer givetvis ta hjälp av elektriker men tänker ifall man ska montera installationsskikt så kan jag lika gärna göra det innan jag tar hit någon elektriker.
Vet inte om det är till någon hjälp men jag bifogar lite bilder på hur det ser ut i dagsläget.
Stomme 45x145 så är 45mm+95mm isolering i väggarna.
Vi håller på bygga ett garage, en byggsats från Lövångers bygg, har inte valt något installationsskikt men nu funderar jag på ifall jag ändå ska sätta dit det.
Ifall man inte sätter in något installationsskikt hur dras strömmen i så fall? Alltså var drar man kabelrör osv?
Jag vill inte ha utanpåliggande kablar inuti garaget.
Då det är ett garage så vill man ju ha flera uttag. Även fasadbelysning ska monteras. Vilka är fördelarna och nackdelarna med att ha installationsskikt?
Jag kommer givetvis ta hjälp av elektriker men tänker ifall man ska montera installationsskikt så kan jag lika gärna göra det innan jag tar hit någon elektriker.
Vet inte om det är till någon hjälp men jag bifogar lite bilder på hur det ser ut i dagsläget.
Stomme 45x145 så är 45mm+95mm isolering i väggarna.
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Ta in en elektriker som hjälper dig med allt , det att tänka på är att sätta uttag för saker du ka n tänkas ha i garaget , juh flera uttag juh lättare blir de , vad skall garaget användas till , kanske 3 fas på något ställe , säger 16 amp i alla
Fördelen är att man slipper hål i diffspärren. I praktiken spelar det ingen roll i ett garage då fukttillskottet är relativt litet. Är man noggrann och tejpar runt dosor och genomföringar så blir det i princip lika tätt utan installationsskikt som med.B Bull3n skrev:
..och sen öppnar man garageporten och kör in sin snötyngda bil så man har 100 ggr mer fukt inne i garaget än utanför...useless skrev:
Jo, jag förstår att det är en fördel att slippa skruva i fuktspärren. Jag kanske är dum men ifall man lägger installationsskikt innanför plasten så blir väl den isoleringen eventuellt fuktig?
Jag kommer ha luftvärmepump i garaget, men det är klart att snötäckta bilar kommer ju att ställas in. Jag bor dessutom i norra Sverige
Jag kommer ha luftvärmepump i garaget, men det är klart att snötäckta bilar kommer ju att ställas in. Jag bor dessutom i norra Sverige
Hur dras generellt elen om man då har installationsskikt, dras det upp typ upp ovanför översta regeln och borras sedan ner genom reglarna till uttag osv? Så man har kablar som går ner innanför väggen? Känns som att dom blir minst ivägen då?
Hur blir det uppe i taket? Blir läkt eller vad man kallar det med isolering och gips. Ligger kabelrör bara ovanpå isolering? Och dras ner till garageportens motor och belysning?
Hur blir det uppe i taket? Blir läkt eller vad man kallar det med isolering och gips. Ligger kabelrör bara ovanpå isolering? Och dras ner till garageportens motor och belysning?
Ja, ett 3 fas vill jag nog ha. Det räcker nog för mig. Bra input, tack för det.R Rickard.lj skrev: