Hej! Finns det någon som så här i juletider orkar och hinner tycka, tänka, ifrågasätta och tipsa?
Vi renoverar och bygger ut vårt hus som är byggt -28. Turen har nu kommit till köket och nu blir det svååårt…
Har lite funderingar så kom gärna med tips och annat!

Vill att stilen på köket (och huset) ska vara lite gammeldags med moderna inslag. Huset är putsat och har en glasveranda med spröjsade rutor som sätter prägel på hela huset och jag vill gärna att det även speglas i inredningen. Här passar alltså inte några högblanka röda luckor in. Men kanske rostfria vitvaror… Har inte bestämt mig än för vad jag tycker. Var på Kvänum kök och blev tokkär i deras gammeldags kök men tyvärr så hänger inte plånboken med…
Utseendet på luckorna är inte bestämt än men vi vill ha vita luckor då ljusinsläppet i matlagningsdelen är litet. Ikeas Ståtlucka är fin och möjligtvis landar vi vid den (även om jag gärna skulle hitta en annan lucka då väldigt många i vårt umgänge har just den luckan).

Här är lite idéer som jag gärna vill ha åsikter om.
- Älskar pärlspont. Funderar på att ha i alla fall en vägg med vitmålad pärlspontpanel. Ganska hög (då jag tycker att en låg panel andas 80-tal). Höjden kanske ska vara 150 cm eller möjligtvis ännu lite högre. Vad tror ni? Blir det konstigt? Fult? 90-tal?

- Vill ha någon slags sittbänk i vinkel i ett hörn. Gärna pärlspont och absolut med förvaring inuti.

- Kökets golv… Här kommer den stora frågan…. Vilket golv ska man välja? Kökets matsalsdel kommer att vara i nybygget som mynnar ut från matlagningsdelen( vi har förlängt köket och ungefär där vi öppnat upp för nybygget övergår matlagningdelen (som finns kvar i gamla köket) till delen där köksbordet ska stå. Köket blir totalt ca 38 kvm. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om schackrutiga golv. Men att ha det i hela köket tror jag blir för mycket när köket blir relativt stort. Nu är vi inne på om det kan fungera med mörkgrått/ljusbeige-rutigt marmoleumgolv i enbart matlagningsdelen och sedan övergå till ett annat golv i delen med köksbodet. Blir det konstigt tror ni? Måste man hålla på helheten med golv? (Väggar och bänkskivan som kommer att bli en länk fårn gamla delen till den nya "håller ihop" köket så man ser att det fortfarande är ett enda rum.) Vad ska man ha i matdelen i så fall, parkett eller??? Det allra allra finaste är riktiga brädgolv tycker jag men tyvärr är furuplankor så ömtåliga… Finns andra alternativ? Jag gillar tyvärr inte laminat. Nån som har något tåligt brädgolv som inte kostar 800:-/kvm?

Golvfrågan är den som jag allra helst vill ha råd om. Ska köpa golv under jullovet så jag börjar få lite beslutspanik...
Kom gärna med kommentarer om övriga köksfunderingar. Har ni sett nåt fint liknande eller har ni andra idéer? Kom också gärna med fler förslag på detaljer som kan passa in på stilen som jag är inne på (dock får jag tyvärr inte igenom min idé om vedspis...)
Väldigt tacksam för svar!/Mejram

Jag tycker absolut du ska välja pärlspont på väggarna/väggen men välj då inte Ståt som lucka, det kan bli för mycket "ränder". Välj hellre Ikeas Ädel vit som jag tycker passar bra i 20-talsstil men kan dras åt det moderna med rätt tillbehör. Lite åt den franska lantstilen om man vill. Eftersom det är en klassisk stil på den luckan, är det egentligen tillbehören (bänkskivor, handtag m.m.) som sätter den slutliga stilen. Luckan är mycket mer hållbar än Ståt, eftersom den är folierad under lacken.

Marmoleum blir perfekt på golvet. Om du är rädd för att det blir för mycket rutor, välj två färger som ligger nära varandra så blir det inte så skarpa kontraster.

Om du hittar ett bra trägolv tycker jag inte det är fel att dela av rummets olika funktioner på det sättet. Jag har inget bra tips på golv där.

Tack för att du engagerar dig!! Jag ska absolut tänka över dina tips! Vill inte heller att det ska bli för mycket ränder. Har ju vitmålat pärlsponttak också... Men svårt att välja bort något då jag tycker det är så fint (men för mycket av det goda kan ju också bli fel. Det fär med folierad under lacken förstår jag inte. Inget jag hört talas om, nån som vet vad det innebär? Tack igen för svaret!

hej!
låter lite som vårat köksprojekt:-)

vi har lämnat in ritningar till en som bygger platsbyggda kök, snickeri tallkotten som ligger i Bollnäs. kolla deras hemsida....behöver inte nödvendigtvis bli så dyrt. iallafall halva priset av kvänum..
det prisförslaget vi fick var jag nöjd med, har det som 2.val sedan vi nu på nyåret ska få besök av en lokal köksbyggare så vi får se..

Vi tänker köra med chackrutigt marmeoleum och hög pärlspont :)

tror inte det blir konstigt att ha marmeoleum över hela ytan.. har du sätt denna bilden från forbo : http://www.forbo.se/DesktopModules/mod_collection_popup.aspx?mid=7054&ipos=7&id=197
tycker det är riktigt snyggt!:rolleyes:

lycka till

Å det såg jättefint ut!!! Kanske man ska tänka om... Vilken färg ska ni ha på era rutor, svart/vitt eller nåt annat? Vi har funderat på mörkgrått och nåt ljusare. Fast egentligen tycker jag just schackrutor är så snyggt! Ska in och kolla din länk på kök också. Vilken stil är ni inne på att ha på era luckor? Beskriv gärna om du hinner. Låter som att du har bra smak :D
Ska ni ha pärlspont på alla väggar och ungefär hur hög? Bad har ni för tak och vilket kakel harn i tänkt er? Hoppas att du orkar svara, jag vill gärna veta mer!

Mejram skrev:
Å det såg jättefint ut!!! Kanske man ska tänka om... Vilken färg ska ni ha på era rutor, svart/vitt eller nåt annat? Vi har funderat på mörkgrått och nåt ljusare. Fast egentligen tycker jag just schackrutor är så snyggt! Ska in och kolla din länk på kök också. Vilken stil är ni inne på att ha på era luckor? Beskriv gärna om du hinner. Låter som att du har bra smak :D
Ska ni ha pärlspont på alla väggar och ungefär hur hög? Bad har ni för tak och vilket kakel harn i tänkt er? Hoppas att du orkar svara, jag vill gärna veta mer!
jag är sugen på dom färgerna på bilden "raven" - "barbados"...men funkar säkert med några som inte är så långt ifrån varann nyansmässigt.

stil på luckorna? hm, typ som kvänum sin "sundby" serie... släta små lådor och profilerade större.. utanpåliggande golvsockel....inga överskåp, 1 öppen hylla. (sundby rökgrå 3 forutom porslinsho)
inget kakel, endast pärlspont.
i tak har vi slät mur, vet ej om pärlspånt på alla väggar, har inte tänkt klart på hur högt :-)

Här har du ännu en variant på ett liknande tema som det ni funderar på, i vårt hus som är från -27.

Rutigt golv - vi tog klinker i o f s - i mörkt gråbrun/ljusbeige för att matcha övriga färger bättre än vad rent svart/vit skulle göra. Den ljusa är dock besvärlig, fläckar syns för bra, skulle behöva moppas flera gånger i veckan...men det är möjligt att problemet blir mindre med Marmoleum eftersom linoleum i sig är litet spräckligt.

Pärlspont på väggarna, fast vi körde hela vägen upp och har inte ångrat det. Vill man INTE göra det har du helt rätt i att panelen ska vara rätt hög i tjugotalsstil, jag har för mig att jag har läst 3/4 - 4/5 av väggens höjd och då är ju 150 cm nästan lite i underkant om takhöjden är över 2 m.

Jag ville ha ramluckor för att det inte skulle bli för randigt samt att jag har förstått det som att pärlspontluckor knappast förekom längre på 20-talet utan att det var mest ramluckor. Tittade på olika tillverkares ramluckor men gillade dem inte riktigt - dels tyckte jag att de såg för plastiga ut för en gammal stil, vare sig det var folierat eller fabrikslackad MDF, men också för att ramen på de flesta inkl Ädel är för bred - i synnerhet på de breda utdragslådorna blir proportionerna rätt fula med såna ramar. Jag löste det genom att köpa IKEA-stommar och beställa luckor från just Snickeri Tallkotten - blev sammantaget inte alls dyrt.

Valde rostfria vitvaror som du ser och är nöjd med det.

• farzankok05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi håller precis på att bygga ihop vår kök. Vi har ett hus från 1933 som satt sig rätt bra, så för vår del blev det bärande trägolv som vi riktat upp golvet 11 cm med. Golvfrågan var det svåraste för oss med men valet föll på färdigbehandlat vitlutat, vitoljat och vaxat golv från Siljan. Om det blir fult med tiden vet vi inte då vi nyligen blev klara med att lägga in det, det blev dock himla fint! Vi resonerade som så att även ett slitet trägolv är fint. Det kostade ca 540 kr/m2.

Lycka till med valen!

/Camilla

Vi har en 1600 tals länga och har gått igenom samma process med 1000000 val under hösten.... men nu äntligen ska vi sätta in köket i Januari. Våra kriterier var pärlspont, möjlighet att måttanpassa, prisvärt (max 120Tkr inkl vitvaror o allt annat), hjälp med att sätta in köket. Efter att ha kollat runt och samlat offerter från IKEA, KVIK och Marbodal (Kvänum var inte ens att tänka på) landade vi slutligen med en lokal snickare som kunde erbjuda allt vi ville från Strömsdals kök inklusive insättning och vissa specialvinklar etc. Vi valde luckan pärla01 i bif länk:

http://www.stromsdalkok.com/pensel.html

Vi kommer ha borstade skålhandtag och bänskiva i massiv valnöt, men sen tänkte vi kombinera med lite modernare nedsänkt diskbänk och vitvaror i rostfritt från Gram. Vi har ett fint med oslipat trägolv som ska slipas ner och laseras och vi funderar fortfarande på väggarna... blir pärlspont f mkt kaka på kaka?

Det intressanta med i vårt fall var att man ofta läser rekommendationer i tidskrifter mm om lokala snickare om man "har råd". Men jämfört med Kvik som var vårt andra val, och som måste anses som budget kök i konkurrensen, så betalar vi nu mindre än 10T mer och då får vi en snickare som sätter upp köket på plats. Sen får vi väl se hur det går när vi kör igång nästa vecka. Håll tummarna :)

johrtega skrev:
Vi har en 1600 tals länga och har gått igenom samma process med 1000000 val under hösten.... men nu äntligen ska vi sätta in köket i Januari. Våra kriterier var pärlspont, möjlighet att måttanpassa, prisvärt (max 120Tkr inkl vitvaror o allt annat), hjälp med att sätta in köket. Efter att ha kollat runt och samlat offerter från IKEA, KVIK och Marbodal (Kvänum var inte ens att tänka på) landade vi slutligen med en lokal snickare som kunde erbjuda allt vi ville från Strömsdals kök inklusive insättning och vissa specialvinklar etc. Vi valde luckan pärla01 i bif länk:

[länk]

Vi kommer ha borstade skålhandtag och bänskiva i massiv valnöt, men sen tänkte vi kombinera med lite modernare nedsänkt diskbänk och vitvaror i rostfritt från Gram. Vi har ett fint med oslipat trägolv som ska slipas ner och laseras och vi funderar fortfarande på väggarna... blir pärlspont f mkt kaka på kaka?

Det intressanta med i vårt fall var att man ofta läser rekommendationer i tidskrifter mm om lokala snickare om man "har råd". Men jämfört med Kvik som var vårt andra val, och som måste anses som budget kök i konkurrensen, så betalar vi nu mindre än 10T mer och då får vi en snickare som sätter upp köket på plats. Sen får vi väl se hur det går när vi kör igång nästa vecka. Håll tummarna :)
vore bra med lite bilder vartefter.. tycker det låter spennande!
Jag har varit genom mycket av det samma och konkluderat med att det inte blir stor skillnad i pris med platsbyggt.

jag tycker det låter som kaka på kaka med den luckan och pärlspont på väggarna...vad med någon snygg tidsenlig tapet?

Shaman, jag lovar att lägga ut bilder allt eftersom. Vi kör igång vecka 3. Svårt med väggarna... När vi renoverade köket för ett par år sedan (tog bort en vägg) hittade vi 20 lager tapeter, de längst in handmålade. Så visst vore det tidsenligt att köra med tapet. Ett annat alternativ kan vara liggande råspont. Viktigt hur som helst att det går i vitt romantisk stil för oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.