1 632 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Behöver råd angående sand som trillar av betongpannor
Har funderat lite på det här själv eftersom jag sitter i en identisk sitsM Masnon12 skrev:
Kostnad här för att byta tak är 150k+ skulle tro att mitt går på 200k eller däromkring.
Så för att lösa de två problem jag har, skräp i hängrännan och det estetiska så är ju målning en rätt rimlig grej i sammanhanget.
Det enda som gör att jag lutar att lägga ny papp är att vindskivorna är helt slut och fasaden behöver målas som så jag behöver dra upp en ställning inom 5 år ändå.. Men ja det är ju svintrista pengar generellt
Kan säkert vara konstgjord andning men så gjorde jag iallafall 😊 Tvätt och målning i våras gick på under 20 000:- och jag har uteplatser nedanför taket som har varit "sandfria" denna sommar.M Masnon12 skrev:
Jag tycker det var mycket trevligt och ger jag taket några extra år så är jag nöjd.
Kommer de och tvättar taket så blir det ordentligt rent också.
Ah ja det är inga roliga pengar att lägga om man inte badar i det… Könns som manskjuter det lite lite framåt hela tiden…M mrmlz skrev:Har funderat lite på det här själv eftersom jag sitter i en identisk sitsJag har möjlighet att inspektera taket innifrån från kattvinden och allt trä (har råspont) ser perfekt ut, inte en tillstymmelse till läckage eller påväxt osv. Så taket idag gör ju sitt jobb - förutom att det sandar lite i hängrännan och ser estetiskt lite slitet ut.
Kostnad här för att byta tak är 150k+ skulle tro att mitt går på 200k eller däromkring.
Så för att lösa de två problem jag har, skräp i hängrännan och det estetiska så är ju målning en rätt rimlig grej i sammanhanget.
Det enda som gör att jag lutar att lägga ny papp är att vindskivorna är helt slut och fasaden behöver målas som så jag behöver dra upp en ställning inom 5 år ändå.. Men ja det är ju svintrista pengar generellt![]()
Så är det. Mitt tak är från slutet av -80 talet så pannorna är det bra tjocklek på men jag störde mig på allt sand som blåste ned överallt.M Masnon12 skrev:
Måste säga att slutresultatet var över förväntan. Hoppas det håller sig över tid också.
Och så kommer det att se snyggare ut ett tag.J Jansson69 skrev:
Skulle snarare säga tvärt om.J Jansson69 skrev:
Målar man något kommer man behöva måla om. Ett målat tak där färgen börjar försvinna är inte vackert.
Målar man med vattentät färg håller den kvar fukt som letat sig in inder färgen, där den kan orsaka skada pga tex frostsprängning och förkorta livslängden
Det finns gott om betongtak från 1960-talet som fortfarande efter ca70 år inte är i närheten av sin tekniska livslängd.J Jansson69 skrev:
Så den ”korniga” sanden på ytan som lossnar försämrar inte funktionen mer änatt den vittras och rent estetiskt?Bönhas skrev:
Man byter inte efter hur gammalt taket är.
Alla sådana här livslängdsuppskattningar är just bara uppskattningar om när hälften av alla behöver bytas. Att 5-10 av 100 har bytt tyder på att livslängden är betydligt mer än 50år. Flera av taken kommer antagligen hålla 100år. Betongen håller mycket längre än så.
Att det hela tiden lossar lite sand från ytan är normalt. Vill man stoppa det kan man måla taket. Men färgen kommer inte att hålla i närheten lika länge.
Det kan vara väldigt klokt att bestämma sig för att tycka betongtak är snyggt. Det sparar besvär och pengar.
Märker att det lossnar märkbart mer sand sen jag tog bort all mossa i somras men antar att det är bättre än att ha fullt med mossa på pannorna..
Jag tror du har fel, eller kanske snarare hoppas 😅 då jag målade taket i somras.Bönhas skrev:
Och så kommer det att se snyggare ut ett tag.
Skulle snarare säga tvärt om.
Målar man något kommer man behöva måla om. Ett målat tak där färgen börjar försvinna är inte vackert.
Målar man med vattentät färg håller den kvar fukt som letat sig in inder färgen, där den kan orsaka skada pga tex frostsprängning och förkorta livslängden
Det finns gott om betongtak från 1960-talet som fortfarande efter ca70 år inte är i närheten av sin tekniska livslängd.
Jag tror att pannor som vittrar har lättare att tränga ner fukt i och därmed ev frostspränga. Samma sak med mycket mossa.
Jag tänkte såhär att om målningen gör att taket håller i 10 år till så är barnen större och kan hjälpa till vid takbytet.
Ekonomiskt kostade målning ca 1/5 av ett nytt tak (om jag lejer ut det, just nu har jag bara inte tid) så gissar man 50 år på ett tak måste målningen hålla minst 10 för att man ska gå plus
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden