1 632 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Behöver råd angående sand som trillar av betongpannor
Hej!
Har betongpannor från 70 talet och pannorna ser ut enligt bild. Har tagit bort mossa försiktigt med plast skarpas och grön fri, fanns en hel del innan’
Kommer en hel del sand i rännorna men ser helt ok ut under. ( oljade masonit skivor) Inga pannor har spruckit men jag är lite orolig över att sanden håller på att försvinna, på några enstaka pannor är där ingen beläggning kvar alls nästan..
Bör jag fundera på åtgärd?
Har betongpannor från 70 talet och pannorna ser ut enligt bild. Har tagit bort mossa försiktigt med plast skarpas och grön fri, fanns en hel del innan’
Kommer en hel del sand i rännorna men ser helt ok ut under. ( oljade masonit skivor) Inga pannor har spruckit men jag är lite orolig över att sanden håller på att försvinna, på några enstaka pannor är där ingen beläggning kvar alls nästan..
Bör jag fundera på åtgärd?
Produkter som diskuteras: "grön fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Sanden kommer inte försvinna då hela pannan är uppbyggd av cement och sand. Dock luckras de långsamt upp och blir således tunnare och tunnare, sanden du ser är ett resultat av det.
Du bör nog förbereda dig på ett takbyte om inte allt för lång tid. Du säger 70-talet och det tolkar jag som ca 50år. Det är mycket för ett tak av betongpannor.
Du bör nog förbereda dig på ett takbyte om inte allt för lång tid. Du säger 70-talet och det tolkar jag som ca 50år. Det är mycket för ett tak av betongpannor.
Tack! Jag är medveten om åldern men svårt att veta när det är nödvändigt!? Av ca 100 hus med samma tak på området uppskattar jag det till att ca 5-10 gjort byte.. Så det blir lite att man tänker att man väntar tills någon annan gör det..😆V vectrex skrev:Sanden kommer inte försvinna då hela pannan är uppbyggd av cement och sand. Dock luckras de långsamt upp och blir således tunnare och tunnare, sanden du ser är ett resultat av det.
Man byter inte efter hur gammalt taket är.M Masnon12 skrev:
Alla sådana här livslängdsuppskattningar är just bara uppskattningar om när hälften av alla behöver bytas. Att 5-10 av 100 har bytt tyder på att livslängden är betydligt mer än 50år. Flera av taken kommer antagligen hålla 100år. Betongen håller mycket längre än så.
Att det hela tiden lossar lite sand från ytan är normalt. Vill man stoppa det kan man måla taket. Men färgen kommer inte att hålla i närheten lika länge.
Det kan vara väldigt klokt att bestämma sig för att tycka betongtak är snyggt. Det sparar besvär och pengar.
Bönhas skrev:
Man byter inte efter hur gammalt taket är.
Alla sådana här livslängdsuppskattningar är just bara uppskattningar om när hälften av alla behöver bytas. Att 5-10 av 100 har bytt tyder på att livslängden är betydligt mer än 50år. Flera av taken kommer antagligen hålla 100år. Betongen håller mycket längre än så.
Att det hela tiden lossar lite sand från ytan är normalt. Vill man stoppa det kan man måla taket. Men färgen kommer inte att hålla i närheten lika länge.
Det kan vara väldigt klokt att bestämma sig för att tycka betongtak är snyggt. Det sparar besvär och pengar
Tack för input! Utseendet på mitt tak bryr jag mig inte det minsta om, snyggt med lite grå fläckig look….!Bönhas skrev:
Man byter inte efter hur gammalt taket är.
Det kan vara väldigt klokt att bestämma sig för att tycka betongtak är snyggt. Det sparar besvär och pengar.
Hur ser det ut under pannorna? Tänker på läkten och underlagspappen samt hur ser takhuvarna ut?M Masnon12 skrev:
Är oljade masonitskivor under, kikat under en del pannor,såg inget onormalt! Lite ”väderbitna” på sina ställen på insidan vinden men åldersnormalt enligt besiktningsman från försäkringsbolaget för 4-5 års sedan..J Jansson69 skrev:
Takhuvarna har en plåtslagare bytt ut ovandelen på.
Ok det låter ju bra! Målning kommer att binda sanden ett tag och därmed förlänga livstiden, men det är inte gratis att låta någon måla det brukar vara ganska dyrt..M Masnon12 skrev:
Problemet är att när en panna går sönder eller halkar av är dina masonitskivor som mariekex nu, dom är mer slut sin uppbyggnad än vad pannorna är. Jag hade exakt samma tak innan men nu ligger det råspont, papp och nya pannor istället.
Halva grannskapet har antingen målat eller bytt tak de senaste åren, husen byggda tidigt 70-tal.J Jansson69 skrev:
Målning verkar kosta ca 25-30k efter rot. Takomläggning blir såklart mycket dyrare.
Jag skjuter på det ett tag till...
Målning känns inte som ett alternativ när det är så gamla pannor!? Eller har jag fel?M mrmlz skrev:
Råspont var det självklara alternativet när du bytte?Stefan N skrev:
Alltså målning löser ju problemet med att pannorna vittrar sönder. Sen blir väl ytan lite mindre benägen att få mosspåväxt. Lite som att måla om fasaden.. Det finns ju rätt mycket material kvar i pannorna även om ytskicket sandar av sig.M Masnon12 skrev:
Men är allt underrede kaos, torr papp eller fnasig oljeboard osv så bör man ju åtgärda det.
Jag har faktiskt inte koll på vad nya pannor kostar vs att måla gamla men då är det nog lättare att byta allt. Min gissning det sista.
Tänker i samma banor , känns lite som konstgjord andning…men jag är långt ifrån någon expertM mrmlz skrev:Alltså målning löser ju problemet med att pannorna vittrar sönder. Sen blir väl ytan lite mindre benägen att få mosspåväxt. Lite som att måla om fasaden.. Det finns ju rätt mycket material kvar i pannorna även om ytskicket sandar av sig.
Men är allt underrede kaos, torr papp eller fnasig oljeboard osv så bör man ju åtgärda det.
Jag har faktiskt inte koll på vad nya pannor kostar vs att måla gamla men då är det nog lättare att byta allt. Min gissning det sista.