13 314 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Behöver man torktumlare?
Mio: Grejen är den att vi fått köpa tumlare + tvättmaskin för ett bra pris nyligen, så alternativet är att behålla båda eller bara behålla tvättmaskinen och istället för torktumlaren sätta in ett skåp.
Men jag har nog kommit fram till att det inte är värt att göra sig av med tumlaren för att bara få ett skåp istället. Vi funderar på att behålla båda, ställa dem bredvid varandra, ett bänkskåp med ho bredvid och en bänkskiva över hela rasket. Sen kan vi kanske ställa plastbackar för kläderna på bänken.
Plastbackar borde väl gå att hitta. Tänkte mig kanske 5 st....vit 60, färg 60, vit 40, färg 40 och en övrigt/handtvätt. Någon som har tips på bra backar?
Kanske behöver ha stapelbara som man ändå kan stoppa tvätt i när de står på varandra eftersom bänkskivan bara är 2 m lång och det är ju bra att ha plats kvar att vika på också.... tips?
Men jag har nog kommit fram till att det inte är värt att göra sig av med tumlaren för att bara få ett skåp istället. Vi funderar på att behålla båda, ställa dem bredvid varandra, ett bänkskåp med ho bredvid och en bänkskiva över hela rasket. Sen kan vi kanske ställa plastbackar för kläderna på bänken.
Plastbackar borde väl gå att hitta. Tänkte mig kanske 5 st....vit 60, färg 60, vit 40, färg 40 och en övrigt/handtvätt. Någon som har tips på bra backar?
Kanske behöver ha stapelbara som man ändå kan stoppa tvätt i när de står på varandra eftersom bänkskivan bara är 2 m lång och det är ju bra att ha plats kvar att vika på också.... tips?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Eller så höjer du upp tumlaren och tvättmaskinen så du får upp dem i arbetsvänlig höjd och får plats med dins backar under. Du förlorar lite bänkyta (2*60 cm) men det blir nog kvar så det räcker att vika tvätt på. Över tvättmaskin och tumlare kan du ha hyllor eller skåp.
Bänkytan över tumlare och tvättmaskin är den enda bänkyta som kommer att finnas tyvärr! Resterande 80 cm kommer att vara en vask.FlitigaLisa skrev:
Dessutom måste tvättlinorna hänga över bänken. Fy vad trångt det blir.....jag skulle behöva linor som går att dra upp i taket när man hängt upp kläderna! Det kanske får bli ett hemmabygge av nåt slag.....
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Men en sådan finns! Kolla på:
http://www.smarthem.se/product_info.php?cPath=24_50&products_id=184
Vi hade sådan i vårt förra hus och den är bra!
http://www.smarthem.se/product_info.php?cPath=24_50&products_id=184
Vi hade sådan i vårt förra hus och den är bra!
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Minns att jag sett dem även på COOP och kanske även på Bauhaus. I fall du inte vill skicka efter.
Jag har stor tvättstuga så jag föredrar att hänga .För skoj skull så tittade jag på några tröjor som jag tvättat nu precis o inte en enda hade gått att torktumla.Inga exklusivt kläder alls Peak o Jl.Så då misstänker jag att dom flesta av vår familjs kläder inte skulle gått att tumla i alla fall. Men det är säkert bra när man har småbarn som smutsar ner sig så man behöver tvätta ofta.Vi är väl en klädtokig familj med tonåringar så det hinner inte bli akut med några kläder för snabb tork heller ;D Men detta var ju som sagt bara min erfarenhetbyggimpert skrev:Jag undrar också om det verkligen sliter så enormt på kläderna, de 'dammar' lite mindre efter tumling bara
Barnens kläder tycker jag personligen är helt perfekta att tumla, spec. om man nu har så exklusiva kläder som man är väldigt rädd om, ju finare barnkläder desto mer anpassade för tumling, Har man sedan inte tillgång till stora tork/hängmöjligheter (och vem har det i ett nybyggt hus) så är tumlaren en väldigt bra hjälp.
Nu köper jag iof. sig sällan så exklusivt varken till mig själv eller barnen och även den lägre kvalitén klarar tumling alldeles utmärkt, men det är klart, man tumlar ju inte en jättedyr dräkt eller en fin klänning e.dyl, men då dessa sällan eller aldrig tål vattentvätt så tvättar man ju dem oftast inte ens hemma.
Men jag tror faktiskt inte att man behöver vara speciellt rädd för slitaget, det kan ju vara trevligt att någon gång vara 'tvungen' att köpa nåt nytt till sig självoch vad gäller barnkläder så hinner de växa ur dem flera gånger om, innan de ev. är 'utslitna' pga. torktumlingen
.
MVH//Christina.
Edit: Ja när jag tvättar dunjackorna så saknar jag också en..men då lämnar jag dom bara till svärföräldrarna som bor så nära i lägenhet.
Har klarat mig bra utan torktumlare i 7 år men har nu planer på att skaffa en.
Hade tidigare en stor tvättstuga på c:a 20 kvm i källaren. Tyvärr finns inte de ytorna i nybyggda hus (utan källare) och det är svårt att få någon bra arbetsyta då det även är mycket annat som skall få plats i tvättstugan (värmepump, centraldammsugare m m).
Funderar lite över elförbrukningen om man tumlar mycket, drar inte en torktumlare ganska mycket el....?
Hade tidigare en stor tvättstuga på c:a 20 kvm i källaren. Tyvärr finns inte de ytorna i nybyggda hus (utan källare) och det är svårt att få någon bra arbetsyta då det även är mycket annat som skall få plats i tvättstugan (värmepump, centraldammsugare m m).
Funderar lite över elförbrukningen om man tumlar mycket, drar inte en torktumlare ganska mycket el....?
Beror lite på vilken energiklass man väljer. Vi får igen en del av av elen tumlaren bränner eftersom vi har en frånluftsvärmepump. Årsförbrukning uppvärmning+hushållsel är cirka 12000-14000 kWh och då tumlar vi kanske var tredje dag i snitt.
/ama
/ama
Någon skrev i ett inlägg tidigare att en kombinerad tvättmaskin/torktumlare kanske var ett alternativ. Jag ska precis till att bestämma mig för om jag ska införskaffa två separata maskiner eller en kombo. Hur pass bra funkar en sån kombo-maskin?
De fungerar bra när de fungerar, men jag vet inte hur det blir om ena delen inte fungerar :-/
Har man separata fungerar ju den ena iaf...
Dessutom händer det att man får plocka ur tvätt innan man torkar, för tumlaren tar mindre tvätt än tvättmaskinen
Har man separata fungerar ju den ena iaf...
Dessutom händer det att man får plocka ur tvätt innan man torkar, för tumlaren tar mindre tvätt än tvättmaskinen
Jag skulle inte vilja vara utan våran torktumlare!
Vi tumlar det mesta. Det är ju så skönt att slippa stå och hänga varje plagg för sig. Man slipper ha tvätten hängande så länge och jag gillar när det känns ordentligt torrt.
Som någon annan också skrev vet jag inte hur vi skulle klara oss utan vid tvätt av dunjackor/kuddar osv.
Vi hänger aldrig ut tvätt, med tanke på pollen och skadedjur. Hörde om en tjej som fick sanera lägenheten efter att ha fått in ängrar via tvätten som hon hängt ut
I nästa hus, hehe, är torktumlaren given, gärna i kombination med torkskåp.
Vi tumlar det mesta. Det är ju så skönt att slippa stå och hänga varje plagg för sig. Man slipper ha tvätten hängande så länge och jag gillar när det känns ordentligt torrt.
Som någon annan också skrev vet jag inte hur vi skulle klara oss utan vid tvätt av dunjackor/kuddar osv.
Vi hänger aldrig ut tvätt, med tanke på pollen och skadedjur. Hörde om en tjej som fick sanera lägenheten efter att ha fått in ängrar via tvätten som hon hängt ut
I nästa hus, hehe, är torktumlaren given, gärna i kombination med torkskåp.