Är i full färd med att klyva ved. Jag funderade över vid vilken diameter man måste klyva veden så jag frågade ChatGPT. Det här var svaret jag fick av den. Stämmer detta? Jag har aldrig hört talas om denna tumregel iaf.

• Skärmdump av en webbläsare visar diskussion om vedklyvning, text på svenska, OpenAI-logotyp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en text om vedklyvning, verktyg, och en varningsnotering om innehållsnoggrannhet från OpenAI.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror bland annat på hur stor eldstaden är. Jag skulle klyva en bit som är 10 cm i diameter i 4 delar till min braskamin.

Du bör ha blandat av olika tjocklekar. I uppstartfasen måste du ha ganska klena bitar.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Är barken intakt så behöver i praktiken allt klyvas. Annars torkar det extremt dåligt.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Ska du elda den i år?
Björk behöver nog klyva eller randbarkas medan klengran torkar ändå om den får tid på sig och ligger luftigt och soligt

• Gilla
Einh
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska du elda den i år?
Björk behöver nog klyva eller randbarkas medan klengran torkar ändå om den får tid på sig och ligger luftigt och soligt
Jo, tänkte elda med den till vintern.
Det är mestadels björkstockar som redan blivit delvis randbarkade av skördaren. Aja, det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra och klyva allt för att slippa risken att elda med surved i vinter.

• Gilla
Kawaist
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jo, tänkte elda med den till vintern.
Det är mestadels björkstockar som redan blivit delvis randbarkade av skördaren. Aja, det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra och klyva allt för att slippa risken att elda med surved i vinter.
Vinterhugget?

F fribygg skrev:
Vinterhugget?
Nja, hugget i Mars tror jag.

E Einh skrev:
Nja, hugget i Mars tror jag.
Klyv då för säkerhets skull om du inte har annan torr ved du kan elda kommande uppvärmnngssäsong.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Och som noterats tidigare, klyv i storlek som fungerar i din eldstad.
Jag klyver dimensioner i 10 cm diameter, men 5 cm pinnaved får vara där går nog grånsen.
Sedan blir ju vedträna olika så en bit från en grövre bit kan sedan mycket väl vara 10*10 cm, men beroende av träslag. Ek, sälg, ask och även gran tar jag mindre än björk, asp, al, tall, etc.

• Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.