Är i full färd med att klyva ved. Jag funderade över vid vilken diameter man måste klyva veden så jag frågade ChatGPT. Det här var svaret jag fick av den. Stämmer detta? Jag har aldrig hört talas om denna tumregel iaf.
Det beror bland annat på hur stor eldstaden är. Jag skulle klyva en bit som är 10 cm i diameter i 4 delar till min braskamin.
Du bör ha blandat av olika tjocklekar. I uppstartfasen måste du ha ganska klena bitar.
Du bör ha blandat av olika tjocklekar. I uppstartfasen måste du ha ganska klena bitar.
Är barken intakt så behöver i praktiken allt klyvas. Annars torkar det extremt dåligt.
Jo, tänkte elda med den till vintern.F fribygg skrev:
Det är mestadels björkstockar som redan blivit delvis randbarkade av skördaren. Aja, det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra och klyva allt för att slippa risken att elda med surved i vinter.
Och som noterats tidigare, klyv i storlek som fungerar i din eldstad.
Jag klyver dimensioner i 10 cm diameter, men 5 cm pinnaved får vara där går nog grånsen.
Sedan blir ju vedträna olika så en bit från en grövre bit kan sedan mycket väl vara 10*10 cm, men beroende av träslag. Ek, sälg, ask och även gran tar jag mindre än björk, asp, al, tall, etc.
Jag klyver dimensioner i 10 cm diameter, men 5 cm pinnaved får vara där går nog grånsen.
Sedan blir ju vedträna olika så en bit från en grövre bit kan sedan mycket väl vara 10*10 cm, men beroende av träslag. Ek, sälg, ask och även gran tar jag mindre än björk, asp, al, tall, etc.
Klicka här för att svara