1 414 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
behöver lite hjälp.
Hej!
håller på med ett utbygge, och endel i detta utrymmet är tänkt att bli badrum, med kakel och klinker.
det ser ut som följande utifrån och in:
panel
vindpapp
liggande 45 isolering
stående bjälkar med 150 isolering
åldersbeständigplast (dock ej i badrums delen)
liggande 45 isolering
det är nu cc 60 uppreglat på de liggande 45 isolering både inne och ute, problemet jag sett nu är att man inte fick använda sig av något "skivmatriel" i badrums delen.
d.v.s. jag hade tänkt sätta liggandes spånskivor på inner väggarna och sen sätta stående gips plattor, (våtrumsgips i badrummet) detta för att få styvhet och förankrings möjligheter m.m.
Hur gör man, är det bara våtrumsgips som gäller eller får man lägga spånskivor motvarande bakom? om inte har ni några tips på lösning?
håller på med ett utbygge, och endel i detta utrymmet är tänkt att bli badrum, med kakel och klinker.
det ser ut som följande utifrån och in:
panel
vindpapp
liggande 45 isolering
stående bjälkar med 150 isolering
åldersbeständigplast (dock ej i badrums delen)
liggande 45 isolering
det är nu cc 60 uppreglat på de liggande 45 isolering både inne och ute, problemet jag sett nu är att man inte fick använda sig av något "skivmatriel" i badrums delen.
d.v.s. jag hade tänkt sätta liggandes spånskivor på inner väggarna och sen sätta stående gips plattor, (våtrumsgips i badrummet) detta för att få styvhet och förankrings möjligheter m.m.
Hur gör man, är det bara våtrumsgips som gäller eller får man lägga spånskivor motvarande bakom? om inte har ni några tips på lösning?
Vad jag förstått får man inte ha trä(org material) bakom. Vi satte OSB ändå då det känndes bra för stabilitet och resonerade som att om fukten tränger in där så har man redan ett problem. Jag tror ej att det är ok enligt BBV dock......
Kolla att regelavståndet matchar krav på skivans tjocklek. Regla mycket? och sätt våtrumsskiva kanske är det bästa?
Kolla att regelavståndet matchar krav på skivans tjocklek. Regla mycket? och sätt våtrumsskiva kanske är det bästa?
jo enligt det jag läst mig till så får man enligt BBV inte ha något bakom våtrumsskivan d.v.s.org mtrl, så har jag tolkat det iaf.
men jag förstår ändå inte varför man inte får ha det, jag ser det som du skrev, har fukten ändå trängt igenom så finns ju skadan där oavsett... är lite kluven.
någon mer kanske kan tolka eller komma med ideer...
men jag förstår ändå inte varför man inte får ha det, jag ser det som du skrev, har fukten ändå trängt igenom så finns ju skadan där oavsett... är lite kluven.
någon mer kanske kan tolka eller komma med ideer...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Detta ämne är det skrivet ganska mycket om i andra trådar så läs dem.
Man får inte enligt branschreglerna lov att sätta träfiberskivor i ett våtutrymme, men många resonerar som ni och jag kan bara hålla med.
Man får inte enligt branschreglerna lov att sätta träfiberskivor i ett våtutrymme, men många resonerar som ni och jag kan bara hålla med.
Klicka här för att svara