Hej!
håller på med ett utbygge, och endel i detta utrymmet är tänkt att bli badrum, med kakel och klinker.

det ser ut som följande utifrån och in:
panel
vindpapp
liggande 45 isolering
stående bjälkar med 150 isolering
åldersbeständigplast (dock ej i badrums delen)
liggande 45 isolering

det är nu cc 60 uppreglat på de liggande 45 isolering både inne och ute, problemet jag sett nu är att man inte fick använda sig av något "skivmatriel" i badrums delen.
d.v.s. jag hade tänkt sätta liggandes spånskivor på inner väggarna och sen sätta stående gips plattor, (våtrumsgips i badrummet) detta för att få styvhet och förankrings möjligheter m.m.

Hur gör man, är det bara våtrumsgips som gäller eller får man lägga spånskivor motvarande bakom? om inte har ni några tips på lösning?

Vad jag förstått får man inte ha trä(org material) bakom. Vi satte OSB ändå då det känndes bra för stabilitet och resonerade som att om fukten tränger in där så har man redan ett problem. Jag tror ej att det är ok enligt BBV dock......

Kolla att regelavståndet matchar krav på skivans tjocklek. Regla mycket? och sätt våtrumsskiva kanske är det bästa?

jo enligt det jag läst mig till så får man enligt BBV inte ha något bakom våtrumsskivan d.v.s.org mtrl, så har jag tolkat det iaf.

men jag förstår ändå inte varför man inte får ha det, jag ser det som du skrev, har fukten ändå trängt igenom så finns ju skadan där oavsett... är lite kluven.

någon mer kanske kan tolka eller komma med ideer...

Paul-Staffanstorp
Detta ämne är det skrivet ganska mycket om i andra trådar så läs dem.

Man får inte enligt branschreglerna lov att sätta träfiberskivor i ett våtutrymme, men många resonerar som ni och jag kan bara hålla med.

P
Det är väl bara att kortla där du ska montera saker och sedan montera skivorna liggande?
20 mm LUX, eller motsvarande, fungerar på c600. Monterar du Maxit's Litex-skiva så har den dessutom tätskiktet klart -bara att remsa och rolla skarvarna en gång.

har pratat med en snickare nu, han kunde rekomendera en speciell våtrumsmatta som läggs som tätskickt, där man sen are kunde kakla och klinkla på.

någon som har lite erfarenehter om detta, pris, m.m.??

Är verkligen Litex-skivan godkänd av BBV (förutom som underlag för tätskikt) om man endast remsar och rollar en gång?

Tänk på att du absolut inte får ha den åldersbeständiga plasten i badrum. Rollar du tätskikt sen så stänger du in fukten. Kolla vilket tätskikt du ska ha innan du fortsätter.

T
Emil Jönsson skrev:
Tänk på att du absolut inte får ha den åldersbeständiga plasten i badrum. Rollar du tätskikt sen så stänger du in fukten. Kolla vilket tätskikt du ska ha innan du fortsätter.
Du tror inte att TS badrum är klart nu eftersom tråden startades för FEM ÅR SEDAN:thumbup:

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.