Jag spelar gitarr och sjunger som hobby sedan många år och det har funkat utmärkt med ”pengar i handen” fram tills nu. Nu har jag knappt några kontantgig alls längre, utan allt skall faktureras.

Hittills har jag löst det via faktureringsbolag men då försvinner 50% i skatt och avgifter + att jag inte kan göra några avdrag.

Jag lägger alla pengar på nya grejer, inspelningar, tryck av CD etc, så jag planerar inte att ta ut lön

Jag kan inte ha enskild firma enligt Skatteverket (pga att jag är socialförsäkrad i Danmark, men bor i Sverige). Hur hade ni gjort? Jag drar in c:a 100.000 brutto per år på att spela.

C
Du behöver inte registrera någon firma i ordets egentliga betydelse.
Däremot måste du registrera dig för F-skatt eftersom du säljer tjänster och moms eftersom jag antar att det är momspliktiga transaktioner. Konstigt om Skatteverket säger att det inte skulle gå. Antar att kruxet är att du inte har ett svenskt personnummer? Så vitt jag vet får man ett samordningsnummer av Skatteverket om man behöver deklarera t.ex. näringsverksamhet och inte har ett svenskt personnummer.

https://www.skatteverket.se/privat/...ingsnummer.4.53a97fe91163dfce2da80001279.html

P.s. notera att du kan välja att skippa momsen om du säljer för mindre än 30 000 kr om året:
https://www.skatteverket.se/foretag...pahogst30000kr.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html

Redigerat:
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag är svensk medborgare, bor i Sverige men jobbar i Danmark. När jag ringde Skatteverket fick de total hjärnblödning över min situation eftersom jag då skulle betala sociala avgifter till Danmark för min potentiella enskilda firma. Man kan tydligen bara betala sociala avgifter till ett land.

Nu hade jag iofs inte tänkt ta ut lön så kanske det hade kunnat flyga under radarn ändå. Men jag riskerar att få danska skatteverket efter mej också. Det är ingen som riktigt verkar veta vad som gäller mellan länderna.

Ett aktiebolag hade nog funkat eftersom det är en egen person. Men jag har absolut ingen koll på hur man sköter ett aktiebolag. Har varit anställd hela mitt liv..

Ett aktiebolag blir nog för mycket administration för den inkomsten med årsredovisningar mm.

Det låter som du kanske skulle registrera en dansk enskild firma och därmed få ett danskt organisationsnummer (CVR) och momsregistreringsnummer. Du kan ändå ha en svensk bank.

Kolla på virk.dk

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ett aktiebolag blir nog för mycket administration för den inkomsten med årsredovisningar mm.

Det låter som du kanske skulle registrera en dansk enskild firma och därmed få ett danskt organisationsnummer (CVR) och momsregistreringsnummer. Du kan ändå ha en svensk bank.

Kolla på virk.dk
Den lösningen har jag inte ens tänkt på, skall kolla in!

C
G Galten skrev:
Jag är svensk medborgare, bor i Sverige men jobbar i Danmark.
Aha, det är alltså tvärtom så att du har din skattemässiga hemvist i Danmark alltså(?)

Kolla här, det är nya regler från årskiftet:
https://skatteverket.se/foretag/int...tlandsktforetag.4.477abf63175b28eb54454f.html
(Se andra huvudrubriken, "Utländskt företag som fakturerar ett annat företag för arbete i Sverige" och underrubriken "Vad kan jag göra för att utbetalaren inte ska bli skyldig att göra skatteavdrag?")

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Det stämmer, min skattehemvist är Danmark

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.