6 188 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Behöver köpa en ny sänksåg som är både budget och bra.
Hej, behöver köpa en ny sänksåg, eldriven helst då får jag det billigare.
Jag har funderat på den grå från Meec tools för cirka tusenlappen, kommer med skenor.
Eller en einhell/scheppach.
Funderar om någon här har erfarenhet med någon av dessa?
Jag är snickare men jag använder liksom sänksåg på 3 kanske 4 jobb per år, tycker det känns onödigt att punga ut 6k för en DeWalt/Bosch där jag iofs har batterier för båda då det är märkena jag använder.
(Haft bosch innan som är rätt så bra, DeWalten är inte värd pengarna, iaf 54v versionen den har jag testat)
Jag ska renkapa några altaner per år, kanske någon täcksida på nått kök då och då.
hade varit skönt om klingor osv är kompatibla med andra märken, så man kan få på bra klingor/byta ut skenor om man behöver enkelt osv.
Tack!
Jag har funderat på den grå från Meec tools för cirka tusenlappen, kommer med skenor.
Eller en einhell/scheppach.
Funderar om någon här har erfarenhet med någon av dessa?
Jag är snickare men jag använder liksom sänksåg på 3 kanske 4 jobb per år, tycker det känns onödigt att punga ut 6k för en DeWalt/Bosch där jag iofs har batterier för båda då det är märkena jag använder.
(Haft bosch innan som är rätt så bra, DeWalten är inte värd pengarna, iaf 54v versionen den har jag testat)
Jag ska renkapa några altaner per år, kanske någon täcksida på nått kök då och då.
hade varit skönt om klingor osv är kompatibla med andra märken, så man kan få på bra klingor/byta ut skenor om man behöver enkelt osv.
Tack!
Några altaner per år, någon täcksida då och då… Låter inte som att du egentligen behöver en sänksåg?
Precision och spånhantering — förutom sänkfunktionen i materialet — är ju de områden där en en bra sänksåg excellerar. De användningsområden du anger klaras ju av vilken hygglig handcirkel som helst i kombination med en vettig (kan vara hemmagjord) styrlinjal.
För optimal kvalitet i snittet är som du ju säkert vet klingans kvalitet viktigare än maskinen.
Utifrån de behoven du beskriver skulle jag hellre sökt efter en habil handcirkelsåg, kanske med skena, än lagt pengar på en sänksåg av budgetkvalitet.
Låt oss gärna få veta vad du väljer i slutänden, det är inte bara jag som är nyfiken…
//Ronnie
Precision och spånhantering — förutom sänkfunktionen i materialet — är ju de områden där en en bra sänksåg excellerar. De användningsområden du anger klaras ju av vilken hygglig handcirkel som helst i kombination med en vettig (kan vara hemmagjord) styrlinjal.
För optimal kvalitet i snittet är som du ju säkert vet klingans kvalitet viktigare än maskinen.
Utifrån de behoven du beskriver skulle jag hellre sökt efter en habil handcirkelsåg, kanske med skena, än lagt pengar på en sänksåg av budgetkvalitet.
Låt oss gärna få veta vad du väljer i slutänden, det är inte bara jag som är nyfiken…
//Ronnie
Jag skulle hellre kapa altan efter snörslå än de korta skenorna till Scheppach men om det går att modda och använda Makita-skenor, som någon skrev ovan, är det kanske en möjlighet. Har lite erfarenhet av en sådan såg och den fungerar ok men minns tyvärr inte hur det var med klingorna.
Peter Millard har bra videos där han testar och jämför dessa billiga sågar samt även vilka skenor som passar.
https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9pf2uo5SpFSWrQOu0qpjeIs&si=PfL8JNfkwmJWbswb
Peter Millard har bra videos där han testar och jämför dessa billiga sågar samt även vilka skenor som passar.
https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9pf2uo5SpFSWrQOu0qpjeIs&si=PfL8JNfkwmJWbswb
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Använder själv Kreg Styrkena Accu Cut som man kopplar cirkelsågen på. Fungerade klockrent när jag byggde mitt hus och slapp köpa ytterligare en maskin. Kostar en tusenlapp på Amazon
Jag har 2 cirkelsågar från Dewalt som funkar kanon.P Pysslarn skrev:Några altaner per år, någon täcksida då och då… Låter inte som att du egentligen behöver en sänksåg?
//Ronnie
Saken är den att cirkelsågar som går på skena är ofta dåliga cirkelsågar, då spåret på undersidan gör att dom fastnar på materialet man kapar utan skena hela tiden.
R Robot2.0 skrev:
Vad för modifikationer ?R Robot2.0 skrev:
Jag har aldrig varit med om att min Skil cirkelsåg med spår för skena fastar på det jag kapar, men då är jag bara en glad amatör som itne behöver ha speciellt bråttom. Med det sagt så borde det vara en enkel sak att 3D-printa en liten list att fylla igen spåret med när det inte används, alternativt kapa till en liten remsa av lämpligt material.O ozdrim1993 skrev:
Det här verkar vara ett alternativ för att kunna använda dina dewaltsågar: https://www.etsy.com/de-en/listing/...RJO1x_XqMf-vkiWNIauUmmDydn0-QDbAaAkebEALw_wcB
Jag kapar ut för mittbrädor, jag brukar lägga en längsgående så att alla kortsidor möts på damma golvbjälkeF fribygg skrev:
Det finns otroligt många snicksre med Festool verktyg som varken vet precision eller finish, vi hade en gubbe här som byggde en hel altan med fogsvans och hammare/spik. Så du ska nog inte hänga upp dig på det där.ACME skrev:
Jag köpte en Bosch GKT 55 GCE (med sladd) för 3500kr och köpte skena separat. Även om jag inte använder den så ofta så är det alltid lika trevligt att plocka fram den och jag ångrar verkligen inte att jag betalade nån tusenlapp extra och köpte Boschen istället för en enklare såg. För mig funkar det bra med sladd då jag oftast kopplar den mot dammsugaren.