Hej

Jag är på väg att bygga om lite i köket och skulle behöva lite hjälp/input på mina idéer.
Såhär ser köket ut idag:
kok1.jpg

Jag har tänkt ta bort skåpet ovanför diskbänken och bygga ett nytt som dels har över(över)skåp och även skåp ovanför spisen. I det skåpet har jag tänkt bygga in en inbyggd kolfilterfläkt (tex Electrolux EFG6416/S
Jag har tänkt att den vänstra dörren av det högra paret ska vara avsedd endast för röret från fläkten.

Skiss:
kok2.jpg
De runda hålen längst upp är tänkt för den filtrerade luften.

Är jag helt ute och cyklar eller kan jag göra så som jag beskrivit? Andra kommentarer motages tacksamt!

/Jon

Det ser ut som en ventil där och om du bygger för den kan du nog få litet problem med ventilationen.

Zephir

Ja det är en ventil. Det är bla det som jag är lite orolig för. Funkar mitt tänk med ventilationshållen längst upp?

Tror inte sotarn blir så glad när han ska rensa imkanalen om du gör den så!

Alternativet är att förlänga ut med vent rör upp över skåpen som du gjorde med små hålen fast sätta dit ett riktigt don.= Rensbart

Är sedan osäker om du får ha skåp över gasspis ? om det är det du har!

mvh Snickarn

Hrm. Det blir ju inte lika snyggt att ha en stor ventil + små hål...
Som jag tänkte det skulle den vänstra av de övre luckorna (av det högra paret) vara ett tomt rum där ventilen blir tillgänglig via luckan. I den undre luckan hade jag tänkt dra ventrör från fläkten upp till detta "rum". Luften kan dels försvinna i ventilen samt återföras till köket genom hålen.
Funkar inte detta så var din idé en bra lösning.

Den fläkt jag kollat på står det att om den ska monteras över en gasspis ska den sitta minst 60cm över. Det "borde" innebära att skåp får monteras över gasspis. Men kan vara värt att kolla upp ändå.

jon skrev:
Som jag tänkte det skulle den vänstra av de övre luckorna (av det högra paret) vara ett tomt rum där ventilen blir tillgänglig via luckan. I den undre luckan hade jag tänkt dra ventrör från fläkten upp till detta "rum". Luften kan dels försvinna i ventilen samt återföras till köket genom hålen.
Din idee är faktisk bra! Kan inte se några nackdelar i den men å andra sidan är jag ingen expert ;). För mej verkar det bli en snygg och funktionell lösning utan att ändra för mycket i ditt lilla kök.
Lycka till!
gaia

jon skrev:
Hrm. Det blir ju inte lika snyggt att ha en stor ventil + små hål...
Funkar inte detta så var din idé en bra lösning.

Den fläkt jag kollat på står det att om den ska monteras över  en gasspis ska den sitta minst 60cm över. Det "borde" innebära att skåp får monteras över gasspis. Men kan vara värt att kolla upp ändå.

1. Du får inte installera fläckten i ventilen!

2. Fläckten 600 från spis ok men hur är det med ett brännbart skåp så nära? osäker själv.

3. Jag menade att du bara skulle ha ett st 100mm hål uppe och skippa små hålen.

4. Gör du som du tänkte misstänker jag att det blir ganska bökigt att rengöra med den lösningen då det blir ordentligt fett av matoset

mvh Snickarn

synvinkeln skrev:
1. Du får inte installera fläckten i ventilen!
Jag vet. Därför tänkte jag göra varianten med ett tomt skåp men jag kanske får lägga ner den idén...
2. Fläckten 600 från spis ok men hur är det med ett brännbart skåp så nära? osäker själv.
Fläkten är av varianten "byggainiskåp" och den har specen på 60cm från gasspisen. Av det har jag dragit slutsatsen att man får ha skåp över spisen.

3. Jag menade att du bara skulle ha ett st 100mm hål uppe och skippa små hålen.
Bäst blir kanske att göra två stora hål. Ett som man förlängt från den existerande ventialtionen och ett som är direkt ansluten till fläkten.

4. Gör du som du tänkte misstänker jag att det blir ganska bökigt att rengöra med den lösningen då det blir ordentligt fett av matoset
Rensar inte kolfiltret bort fettet från luften? Eller är det bara i teorin?

jon skrev:
Rensar inte kolfiltret bort fettet från luften? Eller är det bara i teorin?
Jag tycker att din lösning ser ganska bra ut. Det du ska tänka på är att det går att komma åt den gamla ventilen i skåpet, för annars blir sotaren sur den dagen han kommer (iofs är det inte varje år). Som jag förstår så ska du ha en kolfilterfläkt, och det måste man ha om man bor i flerfamiljshus, detta för att inte du ska trycka in ditt matos till grannen och viceversa. De här kolfilterfläktarna är mycket bra, men man får tänka på att man måste nån gång om sänder byta ut kolfiltret efter ex. antal mån/år beroende på hur mycket man använder fläkten. Jag tycker att de här fläktarna funkar bra och oset försvinner in i kolet. Har haft en futurum när vi bodde i lgh, och har inget att klaga över den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.