20 015 läst ·
27 svar
20k läst
27 svar
Behöver kalkavhärdningsfilter men vill ha lite kalk kvar
Twintec är filter som jobbar med dubbla tuber. Det gör att du använder 100% av filtermassan vilket gör att vatten och saltförbrukning blir extremt låga. Ex 17l i vattenförbrukning och 0,3 kg salt.
Dom arbetar ungefär som två kolvar i bilen vilket gör att du alltid har tillgång till rent vatten. Dom drivs enbart på flöde ingen el och inga kretskort.
Vattnet renas också med sk. Upflow vilket gör att vattnet som kommer in i flödesmätarn redan är rent från smutsen.
Finns bara två tillverkare i världen som gör dessa. Och ingen av dom du kontaktat abetar med dessa.
Med vänlig hälsning, Morgan
Dom arbetar ungefär som två kolvar i bilen vilket gör att du alltid har tillgång till rent vatten. Dom drivs enbart på flöde ingen el och inga kretskort.
Vattnet renas också med sk. Upflow vilket gör att vattnet som kommer in i flödesmätarn redan är rent från smutsen.
Finns bara två tillverkare i världen som gör dessa. Och ingen av dom du kontaktat abetar med dessa.
Tack för svar. Förstår att ditt svar innehåller lite produktreklam, vilket jag inte har något emot när det är tydligt. Men undrar ändå om du har någon mer kommentar avseende eventuellt för mycket järnhalt kontra vanliga filter kontra pytsa i (månadsvis) lite natriumditrionit (rost/järnlösare).
Är det skillnad på filtermassor och filtermassor? Har vissa firmor andra massor eller mer massor? Om inte, så borde ju problemet med järnutfällningar (om det nu är ett problem) även uppstå så småningom även med twinfilter.
Är det skillnad på filtermassor och filtermassor? Har vissa firmor andra massor eller mer massor? Om inte, så borde ju problemet med järnutfällningar (om det nu är ett problem) även uppstå så småningom även med twinfilter.
Oj! Vart ska jag börja nu.
Skillnaden på filter är inte massan, automatik eller salttank.
Utan paketeringteknik och flödesteknik.
Det blir för mycket att förklara här, det innebär också att jag måste namnge produkter för att förklara skillnader. Jag har redan blivit kickad 1 gång, så det är bäst att sköta utanför forumet.
Men det verkar finnas mycket intresse för vattenrening, så med er hjälp och stöd blev jag erbjuden att komma tillbaka. Tack för det!
Skillnaden på filter är inte massan, automatik eller salttank.
Utan paketeringteknik och flödesteknik.
Det blir för mycket att förklara här, det innebär också att jag måste namnge produkter för att förklara skillnader. Jag har redan blivit kickad 1 gång, så det är bäst att sköta utanför forumet.
Men det verkar finnas mycket intresse för vattenrening, så med er hjälp och stöd blev jag erbjuden att komma tillbaka. Tack för det!
Ok, tack. Helt klart är rent vatten mer komplicerat än vad man från början kan tro.
Att HA TILLGÅNG till vatten över huvud taget är än mer sällsynt i världen. Tänk på det alla ni som läser denna tråd och skänk gärna en slant till någon organisation som hjälper till med att borra/gräva en brunn i byar i t.ex. Afrika
Att HA TILLGÅNG till vatten över huvud taget är än mer sällsynt i världen. Tänk på det alla ni som läser denna tråd och skänk gärna en slant till någon organisation som hjälper till med att borra/gräva en brunn i byar i t.ex. Afrika
Redigerat:
Vi på Vattenreningsbyrån kan erbjuda en liten bypass ventil till våra avhärdare som gör att man inte avhärdar max.
Samtidigt så blir vattnet gradvis mer kalkhaltigt när vattnet förbrukas genom filtermassan, dag 1 efter backspolning så ligger effekten på 98% ungf, dag 2 har massan blivit lite mättad så då är effekten ungf 90% dag3 80% dag 4 70% osv. Så om man backspolar filtret vart 5:e dygn så är det den första dagen som det kanske upplevs väldigt mjukt sedan ökar kalkhalten gradvis och känslan av ett lite hårdare vatten. MVH Tomas Lundgren Vattenreningsbyrån
Samtidigt så blir vattnet gradvis mer kalkhaltigt när vattnet förbrukas genom filtermassan, dag 1 efter backspolning så ligger effekten på 98% ungf, dag 2 har massan blivit lite mättad så då är effekten ungf 90% dag3 80% dag 4 70% osv. Så om man backspolar filtret vart 5:e dygn så är det den första dagen som det kanske upplevs väldigt mjukt sedan ökar kalkhalten gradvis och känslan av ett lite hårdare vatten. MVH Tomas Lundgren Vattenreningsbyrån
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nej, mitt filter har det inte inbyggt (man kanske kan komplettera med något). Jag hade hört det du säger och trodde därför inte att jag ville ha helt avhärdat vatten i kranen, och var därför lite tveksam till just det filtret. Men när jag installerade det insåg jag att det inte var ett reellt problem, och nu när jag haft det i ett år fattar jag inte varför man skulle vilja ha någon råvatteniblandning, det smakar utmärkt, och om jag blandar i råvatten får jag ju tillbaka lite av det "smutsiga" vattnet som jag ville bli av med från första början...elmont skrev:
Det här med vattenfilter känns som en vilda-västern-branch med fantasiartade priser.
Har någon köpt filter utomlands till bättre priser? Tyskland, exempelvis, de har vad jag förstått hårt vatten.
Har någon köpt filter utomlands till bättre priser? Tyskland, exempelvis, de har vad jag förstått hårt vatten.
Klicka här för att svara