Frågan är lite luddig - men så här ligger det till:

för ett par år sedan byggde jag ett kallförråd i trädgården på ca 7x3 m med pulpettak (2,3 m till 3 m). Grunden består av tre rader markskruv med bärlinor av tryckta 45x120 som golvbjälklaget vilar på. Jag måttbeställde en prefabricerad stomme med takstolar från en lokal snickarfirma, reste stommen och klädde sedan taket med råspont, takpapp och ett vanligt plåttak. Väggstommen kläddes med vindskydd (fiberduk), spikpanel och ytterst traditionell plankvägg som rödmålades. Eftersom ena långsidan står nära grannens liknande förråd ställde kommunen krav på visst brandskydd, vilket jag löste med stenullsskivor som täcktes med OSB-skivor invändigt. Även om det bara krävdes brandskydd mot grannens vägg så valde jag att isolera väggarna runtom och klä med OSB. Golvet består av hyvlade och spontade golvbrädor och det finns ingen isolering i golvbjälklaget. Jag har inte heller satt något innertak eftersom jag vill behålla takhöjden och kunna använda takstolarna till att lägga upp diverse saker som trävaror samt kunna hissa upp och hänga vilt.

Nu till frågan - bör jag installera någon slags ventilation i detta förråd? Det finns ju ett visst "drag" via golvet (utmed kanterna) och andra ställen som inte är helt täta (t.ex takutsprånget framtill och i viss mån genom väggarna trots vindskyddet) och jag har inte märkt av någon fukt inne i förrådet. Däremot varierar naturligtvis luftfuktighet och temperatur under året. Under årets varmare säsong kan jag dock ibland känna att luften känns lite "instängd" i förrådet och man kanske skulle öka cirkulationen genom att installera någon slags ventilation.

Tips och rekommendationer mottages tacksamt

Tomture61
Låter som det ej är tätt mellan din yttervägg och golv + du beskriver att takutsprången ej är tätt .
Är svårt att bedöma storleken på dina naturliga till / frånlufts ställen .
För att få självdrag att fungera så ska en byggnad vara varmare på insidan än det är utanför .
Brukar fungera mycket dåligt på sommaren .
Träprodukter börjar angripas av mögelsporer över 70% RH .

En eller två ventiler borde inte vara några större problem att sätta dit, (dock ej i brandskyddad vägg mot grannen). Byggnaden är ouppvärmd så det bör inte vara ngt problem. Det är en enkel och beprövad metod. Om det inte hjälper tillräckligt så antingen fler/större ventiler, eller sätt in ett öppningsbart fönster för effektivare vädring när man är där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.