17 329 läst ·
19 svar
17k läst
19 svar
Behöver jag strömbrytare till varmvattenberedaren vid fast installation?
Sida 1 av 2
Jag ska installera en Nibe 55 liters varmvattenberedare. Nu ska jag köra den på 2-faser så det blir lite högre effekt på den. Måste jag ha en strömbrytare mellan kopplingsdosan och VVB:n? Om jag måste det, vilken typ av brytare ska det vara? Kan tillägga att den ska sitta i WC/duschrum. Jordfelsbrytare finns.
Ja, allpolig brytning måste du ha t.ex. http://www.elbutik.se/product.html/garo-stromstallare-bgg-316-3-pol-16a-med-lampa?category_id=1907
Bygget pågår och VVB:n är inte inköpt än. Men gissar att det är 1-2veckor bort innan rörmockarn kommer och ska installera den. Så jag har ingen manual tyvärr. Tänkte bara höra här ifall nån vet om man måste ha en brytare. Vilket jag misstänker att man måste. Nån säkerhetsbrytare så man kan slå av strömmen vid t.ex. arbete.
Bra att bryta nollan. Om den gör att jordfelsbrytaren löser ut när värmeelementen blir slitna.
Passar på att ställa en fråga till. Jag går med 2-fas gruppen i ett rör från elcentral till kopplingsdosa vid VVB:n. Det går även ett rör från elcentralen med en grupp till värmekabeln. Får man gå med bägge grupperna till samma dosa?
Nu känns det spontant som att man inte ska ha flera grupper i en och samma kopplingsdosa, men det vore praktiskt i just detta fall
Tacksam för svar.
Nu känns det spontant som att man inte ska ha flera grupper i en och samma kopplingsdosa, men det vore praktiskt i just detta fall
Nej, det får man inte! Separata rör och dosor!kemppe skrev:Passar på att ställa en fråga till. Jag går med 2-fas gruppen i ett rör från elcentral till kopplingsdosa vid VVB:n. Det går även ett rör från elcentralen med en grupp till värmekabeln. Får man gå med bägge grupperna till samma dosa?
Nu känns det spontant som att man inte ska ha flera grupper i en och samma kopplingsdosa, men det vore praktiskt i just detta fallTacksam för svar.
Alternativet är väl en 3-fas grupp som du splittar i badrummet. Detta kan jag dock för dåligt så det får någon annan berätta mer utförligt om!
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 672 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 672 inlägg
Drar igång tråden igen 
Måste man montera säkerhetsbrytaren i närheten av varmvattenberedaren?
Eller kan man montera den säg bakom dörren å dra lösa kablar till dosa å från den gummi kabeln
Flummig fråga men ni förstår nog
Måste man montera säkerhetsbrytaren i närheten av varmvattenberedaren?
Eller kan man montera den säg bakom dörren å dra lösa kablar till dosa å från den gummi kabeln
Flummig fråga men ni förstår nog
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Måste nej, du måste inte ha någon sådan brytare alls någonstans, den måste inte sitta bredvid VVBn. Men om du ska ha en så placeras den lämpligen i närheten. Den gör ingen nytta bakom en dörr. En anslutningskabel ska heller inte passar genom två utrymmen, utan den ska vara kort ifrån anslutningspunkten.