Jag ska installera en Nibe 55 liters varmvattenberedare. Nu ska jag köra den på 2-faser så det blir lite högre effekt på den. Måste jag ha en strömbrytare mellan kopplingsdosan och VVB:n? Om jag måste det, vilken typ av brytare ska det vara? Kan tillägga att den ska sitta i WC/duschrum. Jordfelsbrytare finns.

Vad står det skrivet i el-installations manualen?

Allpolig frånkoppling troligen.

Bygget pågår och VVB:n är inte inköpt än. Men gissar att det är 1-2veckor bort innan rörmockarn kommer och ska installera den. Så jag har ingen manual tyvärr. Tänkte bara höra här ifall nån vet om man måste ha en brytare. Vilket jag misstänker att man måste. Nån säkerhetsbrytare så man kan slå av strömmen vid t.ex. arbete.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Tack snaggletooth.

En fråga till. 3-polig brytare, innebär det att det är bägge faserna + nollan som ska brytas?

Du behöver normalt inte bryta nollan men skaffar du en sån brytare passar det ju bra att göra det, skadar inte.

Bra att bryta nollan. Om den gör att jordfelsbrytaren löser ut när värmeelementen blir slitna.

Passar på att ställa en fråga till. Jag går med 2-fas gruppen i ett rör från elcentral till kopplingsdosa vid VVB:n. Det går även ett rör från elcentralen med en grupp till värmekabeln. Får man gå med bägge grupperna till samma dosa?
Nu känns det spontant som att man inte ska ha flera grupper i en och samma kopplingsdosa, men det vore praktiskt i just detta fall :) Tacksam för svar.

Till kemppe.
Enkelt svarat NEJ.
Inte blanda ihop grupper i samma dosa enligt praxis.

kemppe skrev:
Passar på att ställa en fråga till. Jag går med 2-fas gruppen i ett rör från elcentral till kopplingsdosa vid VVB:n. Det går även ett rör från elcentralen med en grupp till värmekabeln. Får man gå med bägge grupperna till samma dosa?
Nu känns det spontant som att man inte ska ha flera grupper i en och samma kopplingsdosa, men det vore praktiskt i just detta fall :) Tacksam för svar.
Nej, det får man inte! Separata rör och dosor!

Alternativet är väl en 3-fas grupp som du splittar i badrummet. Detta kan jag dock för dåligt så det får någon annan berätta mer utförligt om!

Hus tomte
Drar igång tråden igen :p

Måste man montera säkerhetsbrytaren i närheten av varmvattenberedaren?
Eller kan man montera den säg bakom dörren å dra lösa kablar till dosa å från den gummi kabeln

Flummig fråga men ni förstår nog

Måste nej, du måste inte ha någon sådan brytare alls någonstans, den måste inte sitta bredvid VVBn. Men om du ska ha en så placeras den lämpligen i närheten. Den gör ingen nytta bakom en dörr. En anslutningskabel ska heller inte passar genom två utrymmen, utan den ska vara kort ifrån anslutningspunkten.

• Gilla
Kludden33
  • Laddar…
K kemppe skrev:
En fråga till. 3-polig brytare, innebär det att det är bägge faserna + nollan som ska brytas?
Har varmvattenberedaren bara 3st trådar? Kopplar du den 2-fas behöver du ingen nolla så det räcker med en 2-polig brytning.

Hus tomte
Då blev mitt liv genast mycket enklare.

Då blir d som ja tänkt från början:D
Nån sa att man måste ha en på beredaren

Då blir d en vanlig kopplingsdosa;)

tackar å bockar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.