W
Har köpt ett hus med källare från 70-talet. Där finns sutterängdel med "halvkällare" som är inredd med trä och isolering mot betong och hela faderullan. Besiktningen visade RF på 35% i alla provhål och ingen mikorbiell doft. Dessutom ska det enligt andra i områden vara sandmark. Omdränerat med platon i slutet av 90-talet.

Hade tänkt göra ett biorum i källaren. Frågan är då, med tanke på att väggarna klarat sig i 40 år utan fukt, är det verkligen vettigt att riva och göra om? Så klart vore det bäst med luftspalter, plåtreglar, och platon på golvet. Men rent realistisk så har jag en hel del annat att göra så det vore skönt att göra biorummet till ett mindre projekt än att riva ut allt och göra om. Dessutom dräneras plånboken nog utan denna kostnaden.

Som sagt, jag begriper att det är bäst att göra "rätt" för att vara säker. Men samtidigt måste man ju ofta prioritera här i världen.

S
Mättes det inga fuktvärden i reglar? Det är ju rätt intressant att veta vilken fukthalt reglarna i golvet håller framförallt, och väggreglarna längst ner mot golv.

Jag rev ut mitt golv som var exakt likadant, det var murket så innihelvete där under. Anledningen att jag märkte att det var något galet var för att jag ställde upp ett skrivbord med dator o en datorstol i gillesstugan, men när man satt i stolen så fick man hela tiden hålla emot lite för att inte rulla iväg :D Var inte mkt kvar av mina reglar.

A
Det låter lite som att det är just ordet "riskkonstruktion" som får dig att tänka väldigt negativt?
Besiktningsmän använder det begreppet för alla möjliga saker för att de inte ska behöva ta något ansvar.
Det mesta med hus är riskkonstruktioner på ett eller annat sätt. Det betyder inte nödvändigtvis att det är eller kommer bli dåligt, men det är bra att hålla lite extra koll på tidiga varnignssignaler. Även om du fixar väggar och golv så kommer källaren i sig vara en riskkonstruktion enligt vissa.

Jag tycker det låter som det är bättre att prioritera annat, men håll koll och vidta åtgärd tidigt om det behövs.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.