8 242 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Behöver jag dränera om jag inte har problem?
För att fortsätta så är ju också energieffektivitet och komfort något som blivit allt viktigare, och då isolering under jord alltid skall sitta på utsidan så faller det sig naturligt att dränera samtidigt. Dränrör är ju inte direkt dyrt, men jobbet däremot.
Funderade också på dränering innan vi skulle göra en massa jobb med tomten, så man inte skulle behöva gräva på nytt sen. Visar sig att huset från -76 inte ens har nån sådan. Dock sandmark så gräsmattan är gul och ful från midsommar och framåt, men snustorrt i källaren. De jag vill säga, svaret beror på vilka markförhållanden du har, ifall du kanske har en gammal men fortfarande fungerande dränering som riskerar haverera inom några år eller ifall den inte funkar men det spelar ingen roll för den behövs ändå inte.
Ja, att mäta luftfuktigheten säger knappast så mycket, utan det är ju om det tränger in fritt vatten.J jhall skrev:
Finns förmodligen en befintlig dränering som uppenbarligen har tillräckligt god funktion.
Om du inte skall inreda källaren kan du gott spara det projektet till den dag det blir ett problem.
Glöm inte att kolla de grundläggande sakerna om ni tänkte sänka golvet - hur långt ner ligger botten av sulan, hur högt ligger utgående ledningar, inte minst avlopp, måste innerväggar gjutas på och finns det berg?
Vad har du för fuktnivå sommartid?J jhall skrev:Kanske forumets mest tjatade fråga, men behöver jag dränera min källare?
2-planshus med källare, byggt på 30-talet och tillbyggt i omgångar. Vi ska göra om i tvättstugan och har tänkt gräva ur källargolvet för att få lite högre i tak, in med lite isolering och gjuta igen. Eftersom jag ska ner till botten av sulan så tänker jag att jag kanske kan hitta otrevligheter om jag inte gjort dräneringen på utsidan först.
Huset står rätt högt, marken sluttar ner runt om och jag har inga problem med fukt i källaren direkt, långtidsmätning visar rätt stabil nivå runt 25-30% förutom spikar när torkskåp/torktumlare kört. Vi kör rätt varmt i källaren så det kanske hjälper.
[bild]
Är det bara om man har direkta problem som man bör gå på dräneringsprojektet? Jag förstår att det finns fördelar med att isolera utvändigt också men det är inte prioriterat just nu.
Om man inte ser någon fukt på väggar/golv i källare borde det inte finnas problem, t.ex. om du tejpar en plast över en golvyta. I vårt fall såg vi det i två hörn på väggarna, med orsak enligt tidigare inlägg.
Hög fuktnivå mätt i luft beror även på dålig ventilation och med misstanke utifrån vad du skrev först
" långtidsmätning visar rätt stabil nivå runt 25-30% förutom spikar när torkskåp/torktumlare kört."
Hög fuktnivå mätt i luft beror även på dålig ventilation och med misstanke utifrån vad du skrev först
" långtidsmätning visar rätt stabil nivå runt 25-30% förutom spikar när torkskåp/torktumlare kört."
Reagerar på att så många säger att det inte behövs. Planen är ju ändå att sänka golvet, och även om nuvarande dränering skulle visa sig vara riktigt bra borgar det ju snarare för att dräneringen absolut behöver göras om och läggas djupare.
Går det inte att gräva ett litet provschakt någonstans, en halvmeter djupare än nuvarande dränering för att se hu det verkar?
Går det inte att gräva ett litet provschakt någonstans, en halvmeter djupare än nuvarande dränering för att se hu det verkar?
Dräneringen ligger strax under sulan/nederkant på ytterväggarna.Anna_H skrev:
Ingenting är så klart omöjligt, men normalt sätter man det som gränsen för hur långt golvet kan sänkas.
Annars måste ytterväggarna förlängas nedåt, vilket blir ett betydligt mer avancerat projekt, och då måste mycket riktigt även dräneringen sänkas.
Klicka här för att svara