J
Nu när kylan börjar komma har jag luftat alla radiatorer i huset och kollat att radiatorventilens stift rör sig fritt.
Jag har en el panna och varje element har termostater från Danfoss (se bild). De har suttit i nästan 30 år.

Jag öppnade varje termostat till max (5) innan jag skruvade fast dom igen.

Om jag förstår hur dessa termostater fungerar så ställer man in hur mycket ventilen skall vara öppen (i mitt fall 5 max) och inne i termostaten finns en givare som mäter temperaturen i rummet och flyttar i sin tur stiftet in eller ut tills rumstemperaturen är erhållen. Är detta rätt förstått?


Danfoss termostat inställd på max med synligt stift och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är så en termostat fungerar.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.