41 122 läst ·
355 svar
41k läst
355 svar
Behöver jag byta mina vindskivor?
De flesta hus har pappen vikt upp mot skivan och om det mot förmodan skulle vara papp spikad upp, över och nedvikt, så vad är problemet med det? Det är ju bara att ta bort och byta skivan och sedan återställa.O oliven1 skrev:
Prova att byta en gång själv så förstår du att det inte behövs några raketingenjörer för att byta en vindskiva på korrekt vis.
Vad dom flesta har gjort spelar väl mindre roll?MathiasS skrev:
De flesta hus har pappen vikt upp mot skivan och om det mot förmodan skulle vara papp spikad upp, över och nedvikt, så vad är problemet med det? Det är ju bara att ta bort och byta skivan och sedan återställa.
Prova att byta en gång själv så förstår du att det inte behövs några raketingenjörer för att byta en vindskiva på korrekt vis.
Vi får väl utgå från att det är korrekt utfört?
Att riva upp tätskikt och återmontera kräver lite extra jobb för att få det rätt och bra.
Går det eller går det inte, du får bestämma dig nu.O oliven1 skrev:
Att det inte går är inte samma sak som att det tar lite längre tid.
O oliven1 skrev:
Ok. Och? Vad är din poäng?O oliven1 skrev:
Om det på detta hus är utfört med nedvik över vindskivan så återställer man det så, om det inte är det låter man det vara som det är och det kommer hålla i 70 år ändå. Det är inte ett svårt jobb, alla klarar av det, om man vill.
Varför då? Och korrekt vid vilken tidpunkt?O oliven1 skrev:
Givet hur resten av installationen av vindskivorna är gjord (skarvarna) är det rimligt att anta att vindpappen inte är gjort med nedvik eftersom det är ett relativt nytt påfund. Och i vilket fall som helst spelar det ingen roll, det är bara att återställa på det vis det är gjort, så kommer det blir bra. Däremot ska förstås skarvningen av vindskivorna inte göras som man gjort här - mycket viktigare att fixa det än att tjafsa om någon takpapp.
Fast det påverkar klart priset och det vad det jag sa hela tidenMathiasS skrev:
Varför då? Och korrekt vid vilken tidpunkt?
Givet hur resten av installationen av vindskivorna är gjord (skarvarna) är det rimligt att anta att vindpappen inte är gjort med nedvik eftersom det är ett relativt nytt påfund. Och i vilket fall som helst spelar det ingen roll, det är bara att återställa på det vis det är gjort, så kommer det blir bra. Däremot ska förstås skarvningen av vindskivorna inte göras som man gjort här - mycket viktigare att fixa det än att tjafsa om någon takpapp.