Håller på att renovera hela köket i min bostadsrätt och hela byggnaden är väldigt gammal, tror den byggdes 1960.

Inbyggnadsugnen som jag köpt är det QCE7328 rfån Husqvarna

QCE7328

Och hällen EHD60150P

EHD60150P

Min fråga är, måste jag ha 3 fas till dessa? Hittar inte det någonstans, hur tar man reda på det?

Sedan undrar jag även om jag måste ha 2.5mm2 till ugnen? Det bli nämligen ett helvette, eftersom ugnen ska byta plats helt var det stod innan, så blir en massa omdragningar och är svårt att dölja kablarna...

Tackar

du behöver både 3fas samt 2.5mm2. Spisen drar ju 7400w och ugnen är ej specad.

Ugnen är 1-fas eftersom det står 230V i specen. Om du behöver 10 eller 16A's avsäkring står ej angivet, men prata med Husqvarna...

5x2.5mm² och 16A brukar vara det minsta för en häll/ugn-kombination

Ugnen och hällen kommer inte sitta på samma propp. Men måste jag dra 2.5mm2 till ugnen?

På sidan nere står det att ugnen är 230V och att elkontakten är stickkontakt. Så att om eluttaget är 230V så borde det inte vara några problem? Slipper alltså dra 2.5mm2

http://www.vitvarumaklarna.se/prodview.asp?pid=3086

Spänningen spelar ingen roll det är effekten som är det viktiga. Kolla upp maxförbrukningen så har du ditt svar. Ev kanske det står i bruksanvisningen vad kabel det ska vara.

NORMALT har man inte mer än 1,5mm² till vanligt eluttag =(10A) så är det en vanlig stickpropp går det bra.

Edit:Kollade, den är på 3,5 kW så du behöver grövre kabel tror jag. Iaf om den inte går på mer än en fas.

Nuller skrev:
Ugnen och hällen kommer inte sitta på samma propp. Men måste jag dra 2.5mm2 till ugnen?

På sidan nere står det att ugnen är 230V och att elkontakten är stickkontakt. Så att om eluttaget är 230V så borde det inte vara några problem? Slipper alltså dra 2.5mm2

[länk]
Borde och borde.. Enligt anvisningarna har denna ugn en maxeffekt på 3500 W.
Delar du detta med en spänning på 230 V får du en strömstyrka på dryga 15 A.
Drar du en 1,5 mm2 kabel innebär detta att du max får säkra denna med 10 A
eller i undantagsfall med 13 A.
Ett alternativ är ju att du testar om det håller med 10 A och märker du att du får mycket problem, dra 2,5 mm2 i framtiden. Men om du kan få en elektriker att säkra upp till 13 A ligger du lite närmre gränsen iaf.

Dra 2,5 slutdiskuterat. Du har inget att förlora på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.