Nissens
P pmd skrev:
Ja, det blir rimligen en hel del dyrare för fadern och sambon att köpa huset än att bo där utan att betala hyra och enbart stå för underhållet. Om det är så att de "har inte råd med full värdering" (för att citera TS första inlägg) så behöver de säkerligen låna även om de får köpa huset till rabatterat pris.

Vad är poängen? Jag skulle vara jätteglad om jag hade barn som ägde ett hus som jag fick disponera kostnadsfritt. Tänk vad mycket kul jag kunde ha för pengarna jag slapp betala ränta med!
I praktiken tar han pengar från barnen på det viset... säg att värmesystemet behöver bytas, eller taket läggas om, vem betelar det?
Hade de betalat hyra så hade barnen kunnat fondera pengar till sådant.
Självklart hittar de inget boende som är så billigt någon annanstans, och självklart vill de inte ha en objektiv värdering gjord.
Om ni säljer till lägre än marknadsvärde så ger ni pengar till er pappa och hans kvinna. Om ni skall vara schyssta mot er mamma så borde ni ge henne lika mycket pengar som ni ger till pappan och hans kvinna tillsammans.

Alternativt sälja till det värde huset har.

Redigerat:
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Nissens
F Freppuno skrev:
What?

det är bara min far som vill göra rätt för sig,
Vi har inga problem att dom bor där hur länge dom vill. vi behöver inga pengar just nu.

men skulle vi skänka tillbaks huset så skänker vi ju också bort 50% av vårt arv. Hade du gjort det?
Det bästa din pappa kan göra om han vill göra rätt för sig är att betala en riktig hyra varje månad för boendet.

Att köpa huset från er för ett underpris är exakt samma sak som att ni skänker pengar till er pappa och hans nya kvinna, alltså att de tar pengar från er. Om de sedan går isär eller kvinnan går bort så förvinner ju huset dessutom.

Det kan knappast vara detta er mamma tänkte sig när hon gav halva huset till er.

Klokast är absolut att behålla ägandet och om er pappa och hans sambo vill göra rätt för sig så är det enklast att de betalar en hyra för sitt boende till er.

Eftersom ni inte behöver pengar nu så sparar ni undan dem för framtiden.

Redigerat:
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Grundtanken med att ge bort huset var väl för att slippa bråket om pengarna vid skiljsmässan? Nu är skiljsmässan över och förhoppningsvis känslorna svalnat något. Om pappan får tillbaka sin halva, pappan och sambon hjälps åt med att betala för den andra halvan, de pengarna kan då ges tillbaka till mamman eller hanteras på annat sätt

Min åsikt är i minoritet så jag ignorerar denna tråd.

Men jag upphör inte att förvånas över hur giriga/gnidiga folk är över pengar/arv/gåvor... Man förstår varför advokater har jobb.

/ATW

Att du är i minoritet betyder inte i sig att du har fel eller att dina resonemang är ointressanta, @ArneTW. För egen del tycker jag att avvikande inlägg är de som tillför mest i sådana här frågor. Så streta på du!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
För egen del tycker jag att pappans beteende verkar konstigt. Först ger han bort sin egendom, sen vill han ändå fortsätta att få nyttja den, vilket han först fått göra ”gratis” och nu kanske till rabatterat pris. Den typen av tacksamhetsskuld som han avropar är jag inte särskilt förtjust i.

Dock skulle jag akta mig för att åter blanda in mamman i det här. Även hon har gjort sitt val och att ha två personer som inte pratar med varandra inblandade i en fråga som de båda faktiskt redan avhänt sig kontrollen över är nog minst en för mycket.

• Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
A
F Freppuno skrev:
Mina föräldrar skiljde sig för många år sedan i en smutsig skilsmässa och har sedan dess inte haft kontakt. I det skede valde dom att skänka huset som dom hade till mig och min syster för att undvika tjafs om det.
Min far har bott kvar där själv sedan dess.
Nu har han sedan många år tillbaks ny sambo och dom har letat andra hus för att få något eget. Men har hela tiden landat i att dom inte hittar något som kan slå pappas hus. (Vårt)

nu har dom kommit dit att dom vill köpa det så att dom båda äger 50/50.
Båda är pensionärer och har inte råd med full värdering.
Vi (jag och min syster) tycker ju såklart det är kul och vill hjälpa till.
Men så lätt är det ju inte om man börjar fundera.
För om vi säljer undervärderar så efterskänker ju vi pengar/arv till min fars sambos barn.

hur göra?
För att komma undan ev kostnader vid värdering, så gör alla mäklare gratis värdering(vid försäljning)..... Re arvet, om ni säljer till dessa två, enligt överenskommen summa, har du fått betalt för ett hus du inte köpt! Vid ev bortgång av din pappa, ärver inte sambons barn, sambos och särkullbarn ärver inte. Ett testamente skulle reglera detta med att ni, hans barn, ärver till 50 eller 100% fastigheten. Får ni betalt till husets fulla värde, nu, avsäger ni er arvet av värdet på huset vid er pappas bortgång.?! Dessvärre kan det blir så att er pappas sambo inte kan lösa ut er, och bo kvar i huset, vid hans bortgång, . Så arvet i förskott eller vid bortgång.

harry73
A ATable4U! skrev:
Dessvärre kan det blir så att er pappas sambo inte kan lösa ut er, och bo kvar i huset, vid hans bortgång, . Så arvet i förskott eller vid bortgång.
Nej, så funkar det inte

A
harry73 harry73 skrev:
Nej, så funkar det inte
?? Vi har nyligen gått igenom ett arv efter pappa och han sambo. Pappa och sambo hade testamente, där all fast egendom, hus och sommarstuga tillföll sambo. IOM detta behövde sambon inte lösa ut oss från den fasta egendomen och eller sälja sitt boende. Barn och särkullsbarn ,samt arvinge efter avlidet barn, delades på 50 50. All övrig egendom, delades Sambo fick 50 och vi barn, 3 st, delade på 50. Innan dess hade vi ett arv där ena föräldern hade gått bort tidigare, en kvar, vid dess nu bortgång delades det i 50 50 mellan syskonen. Den senast avlidne föräldern satt i orubbat bo!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen del tycker jag att pappans beteende verkar konstigt. Först ger han bort sin egendom, sen vill han ändå fortsätta att få nyttja den, vilket han först fått göra ”gratis” och nu kanske till rabatterat pris. Den typen av tacksamhetsskuld som han avropar är jag inte särskilt förtjust i.

Dock skulle jag akta mig för att åter blanda in mamman i det här. Även hon har gjort sitt val och att ha två personer som inte pratar med varandra inblandade i en fråga som de båda faktiskt redan avhänt sig kontrollen över är nog minst en för mycket.
Jag misstänker att pappans särbo/blivande sambo har del att göra med saken. Då menar jag inte i syfte att ”roffa åt sig pengar” utan det handlar mer om att hon ska känna sig trygg. Pappan har nog hennes väl i tankarna när han för det på tal, även om det inte framkommer tydligt i diskussionen. Är hon inte delägare har hon inget om pappan går bort. Han kan inte testamentera något till henne som han redan gett bort. TS skulle även kunna ”kasta ut henne” om fadern inte längre är i livet.

• Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
A ATable4U! skrev:
För att komma undan ev kostnader vid värdering, så gör alla mäklare gratis värdering(vid försäljning)..... Re arvet, om ni säljer till dessa två, enligt överenskommen summa, har du fått betalt för ett hus du inte köpt! Vid ev bortgång av din pappa, ärver inte sambons barn, sambos och särkullbarn ärver inte. Ett testamente skulle reglera detta med att ni, hans barn, ärver till 50 eller 100% fastigheten. Får ni betalt till husets fulla värde, nu, avsäger ni er arvet av värdet på huset vid er pappas bortgång.?! Dessvärre kan det blir så att er pappas sambo inte kan lösa ut er, och bo kvar i huset, vid hans bortgång, . Så arvet i förskott eller vid bortgång.

Förstår inte riktigt hur du menar. Pappas sambos barn har väl rätt till 50% om deras mor ägt 50%?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
I praktiken tar han pengar från barnen på det viset... säg att värmesystemet behöver bytas, eller taket läggas om, vem betelar det?
Hade de betalat hyra så hade barnen kunnat fondera pengar till sådant.
Hittills har Freppunos far skött underhållet.
Det är inte självklart att det blir bättre (eller sämre) för Freppunos far om hans barn tar ut en hyra och fonderar för underhåll. Skillnaden är vem som tar den ekonomiska risken för dyrt underhåll. Det går att dela på risken också.

Nissens
P pmd skrev:
Hittills har Freppunos far skött underhållet.
Det är inte självklart att det blir bättre (eller sämre) för Freppunos far om hans barn tar ut en hyra och fonderar för underhåll. Skillnaden är vem som tar den ekonomiska risken för dyrt underhåll. Det går att dela på risken också.
Underhåll är en sak, men man måste ju ta höjd för typ att byta värmesysten, lägga om tak etc.
Utan någon hyresintäkt är det svårt att spara tänker jag.

P
Jag räknar sånt till dyrt underhåll (se mitt förra inlägg), och det blir antagligen klarare för alla inblandade vem som tar risken för sådant om barnen tar ut en hyra (och lägger en viss del av hyran i en underhållsfond). Pappan och hand sambo kan också ha en underhållsfond om de ska stå för allt underhåll, men det blir inte lika formaliserat och därför kanske fungerar sämre.

Själva hyran kan fortsätta att vara noll (eller en krona om det finns formella hinder mot nollhyra), så det blir i stort sett bara en underhållsfond som barnen sköter istället för att pappan gör det.

Om barnen har god ekonomi kan de å andra sidan åta sig att ta hand om dyrt underhåll utan att ta betalt. Det kan ju vara snällt av dem att göra det med tanke på att de har fått huset som gåva.

Å tredje sidan så blir mamman förfördelad i samtliga ovanstående scenarier.

Redigerat:
F Freppuno skrev:
Mina föräldrar skiljde sig för många år sedan i en smutsig skilsmässa och har sedan dess inte haft kontakt. I det skede valde dom att skänka huset som dom hade till mig och min syster för att undvika tjafs om det.
Min far har bott kvar där själv sedan dess.
Nu har han sedan många år tillbaks ny sambo och dom har letat andra hus för att få något eget. Men har hela tiden landat i att dom inte hittar något som kan slå pappas hus. (Vårt)

nu har dom kommit dit att dom vill köpa det så att dom båda äger 50/50.
Båda är pensionärer och har inte råd med full värdering.
Vi (jag och min syster) tycker ju såklart det är kul och vill hjälpa till.
Men så lätt är det ju inte om man börjar fundera.
För om vi säljer undervärderar så efterskänker ju vi pengar/arv till min fars sambos barn.

hur göra?
Jag tror att det bästa är att prata med en jurist.För i ett dödsbo så är det 50 50 mellan makar ni är ju också särkullbarn och det ställer till det . Er pappa gör bäst i att köpa nytt eller hyra av er.se till att ha papper och gåvobrev på allt.

• Älska
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.