2 538 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Vitvaror
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kan någon motivera varför Husqvarnas vitvaror är så mycket dyrare än Whirlpool och Gorenje? Vi har bestämt oss för att ha svarta vitvaror i köket och är på det närmaste klara på att vi kör på Whirlpool där det går (Kyl/frys/ugn) och IKEA/Whirlpool (Häll/fläkt/diskmaskin). Hällen blir dock rostfri av praktiska skäl. Har vi gjort ett dumt val?
http://www.byggahus.se/forum/koek/81884-whirlpool-bra-eller-daligt.html
Personligen: Vi köpt Husqvarnas kyl o frys, tyst o bra. Siemens induktionshällar och inbyggnadsung (ej i bruk, kanske om 1 vecka) Bosch fläkt. Vi har Whirlpools mikro, eftersom W är bra på mikro, bara på detta, tycker vi.
Personligen: Vi köpt Husqvarnas kyl o frys, tyst o bra. Siemens induktionshällar och inbyggnadsung (ej i bruk, kanske om 1 vecka) Bosch fläkt. Vi har Whirlpools mikro, eftersom W är bra på mikro, bara på detta, tycker vi.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fick tipset av branschkunnig att köpa kylskåp och frys från Mariestad (Husqvarna) då dessa höll bättre kvalitet jämfört med andra. Ett enkelt test var att titta på att hörnena (då man öppnat dörren och tittar in) var svetsade, vilket de andra inte var. Vi hade tidigare haft Husqvarna och upplevt att de hade betydligt bättre kvalitet än de vi nu skulle ersätta. Samme person sa att flera av de billiga skåpen har dyrare reservdelar samt att det är svårare att hitta en reparatör. Kan ju ha ändrats nu dock och beror väl på vilket märke det är.
Husqvarna är Electrolux prestigemärke. Vi upplevde att vi fick bättre service. Då garantin hade gått ut så konstrade vår frys. Reparatör kom ut och lagade den helt utan kostnad. Hans kommentar var att har man köpt den dyrare serien (dvs Husqvarna) så skall man ha något för det. Antar att kostnaden gick på good will kontot.
Husqvarna är Electrolux prestigemärke. Vi upplevde att vi fick bättre service. Då garantin hade gått ut så konstrade vår frys. Reparatör kom ut och lagade den helt utan kostnad. Hans kommentar var att har man köpt den dyrare serien (dvs Husqvarna) så skall man ha något för det. Antar att kostnaden gick på good will kontot.
Varför är en Audi dyrare än en Skoda....?
En del av Husqvarnas kylar tillverkas i Sverige. De kallar dem för Mariestadsskåpen och de är lite dyrare. De har i något jippo tagit och ställt en Volvo V70 på ett sådant skåp och de vek sig inte pga stommen är den starkaste på marknaden och har helt bakstycke i metall i skåpet. Även ett av de få skåpen som du kan placera fritt i förhållande till varandra om du vill ha kylen till höger om frysen! Nästan alla andra kräver kylen till vänster då det är olika temperaturzoner på utsidan vilket gör att det kan kondensera mellan skåpen om du ställer dem fel.
Gör dig själv en tjänst och köp riktiga vitvaror. Gorenje skall dock inte föraktas då det är ovanligt bra för att vara ett svagt varumärke. De är underleverantörer till flera av de stora namnen och har en av Europas modernaste fabriker. Nackdelen kan vara deras service som sköts av Garantgruppen vilket är en historia ni inte vill höra om. Siemens/Bosch och Electrolux/Husqvarna/AEG har egna serviceorganisationer vilket är lite lättare.
Lägg pengarna på fläkt och häll och disk! Om dessa är tysta, snabba, med läckra funktioner så kommer du dansa runt i köket med ett leende på läpparna
En del av Husqvarnas kylar tillverkas i Sverige. De kallar dem för Mariestadsskåpen och de är lite dyrare. De har i något jippo tagit och ställt en Volvo V70 på ett sådant skåp och de vek sig inte pga stommen är den starkaste på marknaden och har helt bakstycke i metall i skåpet. Även ett av de få skåpen som du kan placera fritt i förhållande till varandra om du vill ha kylen till höger om frysen! Nästan alla andra kräver kylen till vänster då det är olika temperaturzoner på utsidan vilket gör att det kan kondensera mellan skåpen om du ställer dem fel.
Gör dig själv en tjänst och köp riktiga vitvaror. Gorenje skall dock inte föraktas då det är ovanligt bra för att vara ett svagt varumärke. De är underleverantörer till flera av de stora namnen och har en av Europas modernaste fabriker. Nackdelen kan vara deras service som sköts av Garantgruppen vilket är en historia ni inte vill höra om. Siemens/Bosch och Electrolux/Husqvarna/AEG har egna serviceorganisationer vilket är lite lättare.
Lägg pengarna på fläkt och häll och disk! Om dessa är tysta, snabba, med läckra funktioner så kommer du dansa runt i köket med ett leende på läpparna
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag har snackat med en jobbarkompis som köpte nya Whirlpool-grejer -04, kyl och frys började krångla med en gång, men blev reparerat inom garantin. Tydligen jättebra servicenät. När garantin löpt ut fick han helt enkelt köpa Husqvarnas grejer istället. Så frågan är om det finns någon käck förlängd garanti eller t o m försäkring man kan teckna. Priset är ju fortfarande enastående.
Någon som haft problem med IKEAs vitvaror här?
Någon som haft problem med IKEAs vitvaror här?
Så här är det; Whirlpool tillverkar vitvaror och skor sig helt och hållet på ett starkt namn. Man spottar ut varor av undermålig kvalitet och tar precis det ansvar som reglerna föreskriver. Förmodligen kommer Husqvarna eller vilket tyskt varumärke som helst att överleva generationer utav motsvarande produkter. Nä, köp kvalite´!
Allt annat är fel. Jag har verkat inom den här branschen med både försäljning, installation och service sedan långt innan Gud fanns. Ni får lita på mig.
Skicka gärna ett PM om ni vill ha köpråd.
Allt annat är fel. Jag har verkat inom den här branschen med både försäljning, installation och service sedan långt innan Gud fanns. Ni får lita på mig.
Skicka gärna ett PM om ni vill ha köpråd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden