På ritningen ser det ut som om dörren uppställd kommer att täcka hela kylskåpet och en del av diskbänken. Om det är så, verkar det ganska opraktiskt, tycker jag. Men det beror givetvis på vad för slags dörr ni har (om någon).

Sedan tycker jag att det är lite synd att det mesta arbetet verkar ske utan någon kontakt med fönstren. Jag hade kanske provat att flytta spis eller diskbänk till framför fönstret med bänk framför. Men sådant är svårt att avgöra utan att ha sett rummet i verkligheten (vill inte röra till det för mycket för dig ;))

tbergstedt skrev:
Sedan tycker jag att det är lite synd att det mesta arbetet verkar ske utan någon kontakt med fönstren.
För mig är det faktiskt tvärtom, eller så lagar jag mat/bakar på ett konstigt sätt ;)
Min förberdelsetid (skära, hacka, blanda, knåda osv osv.) samt kring/pysseltid är alltid mycket större än den tid jag tillbringar ståendes still framför spisen samt diskbänken, men då har jag iof. DM, handddiskar man så tar det väl lite längre tid.
För mig personligen så är arbetsytan den viktigaste att ha vid fönster så man kan se ut när man jobbar i köket, men det är ju en smaksak förstås :), fast jag har aldrig begripit det där med att det är så poppis att ha diskbänken framför fönstret, stänker ju ner glaset ideligen dessutom.

MVH//Christina.

Poxeman skrev:
Härligt att se så himla många engagera sig, jag får massa nya infallsvinklar och råd.
Vi har hunnit med många fel i planeringar ;).
Bara en sån detalj att ha bänkskivan som sticker ut så pass att det som rinner av bänken missar skåpsdörrar och plaskar direkt på golvet ;)
Stor heltäckande diskbänk ÄR BÄST även om det finns snyggare över/under limade lösningar ;).
Aldrig mer en diskbänk framför fönster om inte fönster börjar en halvmeter över diskbänken ;). Hällre arbetsyta vid fönster!
Det var bara några exempel av dom fel jag fick rätta till i mitt kök.
Lycka till!
gaia

Tackar än en gång för alla råd.
Har lyssnat på en del av dom... plus att jag var på IKEA och fick lite hjälp med ritandet av dom som jobbade där.

På denna lösningen kommer det vara en HELTÄCKANDE DISKBÄNK som går över de tre skåpen närmast kylen. Jag kommer alltså få 40cm arbetsyta på varje sida om hoarna. (har för kort kök för att kunna pressa in mer arb yta.)

kkslsning18vq.jpg

kkslsning116mu.jpg

En annan variant är att flytta kyl / frys som några har föreslagit. Nackdelen tycker jag är att kyl/frys kommer i västläge och kommer få det jävligt varmt.
Den så kallade triangeln blir jävligt stor, fönstret kommer kännas instäng då det är skåp på två sidor. (och jag kommer få det långt när jag ska hämta kall öl)
Fördelen är ju att jag får mkt mer arbetsyta vid diskho.
Enligt bilder nedan:
kkslsning27wo.jpg

kkslsning218bs.jpg

Tycker den senaste ritningen är bäst. Bra yta på och runt diskbänken. Sedan tycker iaf jag att det är skönt med litet fri yta brevid kylen för att kunna ställa ut hela frukosten i ett svep så att säga.

Men ärligt talat, var är diskmaskinen ;).

Zephir

Hemmakatten
Tycker att den första ritningen i ditt senaste förslag är bäst. Du får då en hel arbetsyta framför fönstret. Kylen står mer naturligt nära spis och diskbänk. Dessutom står den inte rakt fram från dörröppningen utan vid sidan om. Den känns då inte så stor o klumpig. Det blir också lättare att ha kastruller o byttor på bänken nära köksbordet som ju kanske inte rymmer allt om man är flera.

zephir skrev:
Tycker den senaste ritningen är bäst. Bra yta på och runt diskbänken. Sedan tycker iaf jag att det är skönt med litet fri yta brevid kylen för att kunna ställa ut hela frukosten i ett svep så att säga.

Men ärligt talat, var är diskmaskinen ;).

Zephir
Som jag skrivit tidigare. Klarar mig bra utan diskmaskin, har växt upp i ett hushåll på fem personer. Vi behövde ingen diskmaskin, varför skulle jag behöva det när vi är färre. ;)

Hej igen !
Båda nya ritningarna har sina för- och nackdelar.
40 cm arbetsyta mellan vask och spis känns lite lite, jag har 60 skulle vilja ha minst 80 men det gick inte. På första (av de nya) skulle du kunna sluta med ett 125 cm högt skåp som är gjort för inbyggd kyl, så gjorde vi, det blev en avslutning men inte med ett högskåp upp till taket alltså utan mycket luftigare. I det har vi micron högst upp på en hylla (använder den bara för att värma mat och tina bullar typ) sedan draghurtsar under där jag har större grtängformar, samt torrvaror m m, funkar jättebra.

Sista ritning är nästan ;) perfekt! Flytta diskbänken närmare väggen (avstånd på 40cm är helt OK) och då får du mer plats mellan disk-spis som är mycket värdefull! Kylskåpsplacering är litet tätt på fönster men du kanske kan flytta fönster, sätta in smalare fönster? Redan 10cm skulle göra en stor skillnad :). Det som är positivt med kyl - det är nära från v-rummet till kylen att hämta något kallt och en TV-macka :)
En sak till.... satsa på 80cm väggskåp (som Byggimperiet har skrivit positivt om i en av sina köksinlägg ).
Jag tycker att du fick hittills det mest funktionella kök på den senaste ritningen! Lägg in nästa!
Lycka till!
gaia

jonas3kok.jpg

Mitt förslag.

// WM

Wintermutes förslag är en kanonbra fortsättning på ditt sista förslag av de två nya (hmmm... fattar någon ;)). Du får lådor vid spisen där du kan ha grytor och pannor vilket är toppen, lätt att se vilken man ska ha och lätt att ta ut till skillnad till skåp där man nästan måste in i skåpet ibland... Kanske du ska fundera på lådor istället för de två skåp du har, ett till höger om diskhon och ett vid fönstret (40 skåp som jag menar ska var lådhurts med tre lådor). Du blir visserligen av med 5 små lådor men får 4 stora och 2 små, bättre överblick än i skåp och mer ordning, jag lovar! Allt jag skriver här utgår från Wintermutes skiss.
Tänk igenom vad du har för kökssaker och var du skulle placera dem i de olika skisserna så ser du helt plötsligt fler för och nackdelar med de olika förslagen. Tänk oxå att du kommer hem efter att storhandlat, att du har gäster som ska hjäpa till osv.

En självklarhet kanske...
men, glöm inte att dimensionera för passbitar mellan väggen och överskåpen, annars slår skåpsdörren i väggen/fönstret. Mycket irriterande om man glömmer det >:(

Egen erfarenhet säger mig att man behöver de där fem lådorna. Tre-låders combon är inte helt optimal för förvaring av saker som skärbrädor, plastpåsar, obskyra små köksredskap etc.

Att jag placerade fem-låds combon på kökets långsida var för att det ska vara enkelt att komma åt den, även om någon står vid spisen. Av samma skäl så placerade jag ett skåp närmast hörnskåpet. Man skulle kunna ha en tre-låds combo där men det kan bli svårt att öppna den utan att någon måste maka på sig.

// WM

Bra tänkt, Wintermute! Hoppas Poxeman ser ditt förslag innan han handlar....
gaia

Jag tror att ett beslut är fattat. Satt en timme i det blivande köket och funderade på hur jag ville ha det. Kom fram till att detta är det alternativ som tilltalar mig mest. Även om jag får lite mindre plats vid diskbänken så uppvägs det av att rummet kommer kännas mkt större när man inte har en stor pelare till vänster.
kkslsning18vq.jpg
Tack för alla goda råd! Kommer lägga upp bilder här när det är färdigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.