6 335 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Behöver hjälp med köksplanering (jag också).
Sida 1 av 3
Hjälp mig gärna med planeringen av mitt kök!
Det blir IKEA - Fagerland. Mörkgrå bänkskiva.
Planlösning:
Fönster nere (västläge), fönster till vänster (norrläge) och ett valv till höger mot vardagsrum.

3D-vy

Såhär har jag tänkt, glappen längs väggarna beror på att jag inte kommer överrens med datorn. Dörren till höger är en stor öppning på 130cm. (till vardagsrum).
Diskbänken skall täcka båda bänkskåpen. Min kunskap i Kitchen planner sträcker sig inte så långt. Hoarna blir alltså till höger.
Hela min planeringsfil finns att tillgå på min hemsida.
Om någon orkar får ni väldigt gärna plocka hem den och mixtra lite med den.
(Garanterat virusfri).
www.westwaters.se/alelundsv
Det blir IKEA - Fagerland. Mörkgrå bänkskiva.
Planlösning:
Fönster nere (västläge), fönster till vänster (norrläge) och ett valv till höger mot vardagsrum.

3D-vy

Såhär har jag tänkt, glappen längs väggarna beror på att jag inte kommer överrens med datorn. Dörren till höger är en stor öppning på 130cm. (till vardagsrum).
Diskbänken skall täcka båda bänkskåpen. Min kunskap i Kitchen planner sträcker sig inte så långt. Hoarna blir alltså till höger.
Hela min planeringsfil finns att tillgå på min hemsida.
Om någon orkar får ni väldigt gärna plocka hem den och mixtra lite med den.
(Garanterat virusfri).
www.westwaters.se/alelundsv
Är det ett fönster längst ner på ritningen??
Var ska du ha matplatsen??
MVH//Christina.
Var ska du ha matplatsen??
MVH//Christina.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Fundera lite övere mikroplaceringen. Den höjd du får på mikron är OK om du skall värma nån pizza slice eller liknande. Men om du ex värmer en större skål med soppa eller annan vätska så är det farligt att ha den så högt, man får en obekväm höjd att lyfta ut från. Dessutom är det risk att man tippar något varm över sig. Man skall inte hantera varma saker så högt upp i luften. Om du sedan tänker på att barn kanske skall hantera mikron, åtminstonde när dom kommit upp i 10 års åldern så blir placeringen ännu mer tveksam.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
En detalj till. Du har 2 hörnskåp, det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt, kök har hörn. Men har du undersökt hur användbara över-hörnskåpen är. Själv tycker jag att dom är helt värdelösa, dom sväljer visserligen mycket, men via en väldigt smal dörr. Jag skulle föreslå att du byter ut hörnskåpet på spissidan mot ett vanligt rakt skåp, och fördelar utrymmet så du slipper det väldigt smala skåpet du har mellan spis och hörnskåp. Nu pratar jag alltså om överskåpen.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Håller med Hemmapularen, skippa hörnskåpen. Gå istället rakt ut med vanliga skåp, det ger oxå en rymligare känsla med mer yta kring fönstret. Jag skulle nog oxå fundera på om diskbänken ska vara så när högskåpet... var ska du ha ev diskställ? Kanske en smalare lådhurts så du får en bit bänkyta mellan hoarna och skåpet. Bäst är ju om själva diskbänken i plåt täcker den ytan, mindre risk för tråkiga vattenmissöden då!
Ett annat alternativ är att sätta spisen i hörnet till höger om fönsteret och flytta diskhon mer åt fönstret oxå. Men då måste du nästan ha en häll, fast jag har sett snygga lösningar med vanliga spisar i hörn oxå. Detta alternativ skulle ge mer ljus vid själva matlagningsplatsen. Kanske köket oxå känns rymligare.
Ett annat alternativ är att sätta spisen i hörnet till höger om fönsteret och flytta diskhon mer åt fönstret oxå. Men då måste du nästan ha en häll, fast jag har sett snygga lösningar med vanliga spisar i hörn oxå. Detta alternativ skulle ge mer ljus vid själva matlagningsplatsen. Kanske köket oxå känns rymligare.
Ja, det är ett fönster.byggimpert skrev:
Matplats kommer vara ett litet frukostbord "nere till höger vid fönstret". Matsal finns en bit bort. (planlösning finns på min sida www.westwaters.se/alelundsv
Ang. diskbänken så har jag tänkt att ha hoarna en bit från högskåpet. Det var bara svårigheten med ritandet som stoppade mig. (Det skall alltså finnas plats för diskställ där).
Hörnskåpen verkar alla vara överrens om att byta mot vanliga väggskåp. Skall testa detta och lägga ut en ny bild ikväll.
Microns placering funderar jag också på. När man tänker efter så är den ju inte spec bra där jag satt den. Men den passar ju inte in någon annan stans heller.
Tack för alla åsikter!
"Keep em coming"
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
En variant för mikron är ju "hängande" under ett av skåpen, ev. inne i ett hörn. Känns inte klockrent det heller men det är i alla fall inte farligt.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Kanske det går att sätta micron inne i ett skåp? Då slipper du se den oxå, persoligen vill jag helst gömma micron. Vår får stå i tvättstugan men vi har vår mest till popcorn och tina bullar i! 
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
En sak till! Sätter du spisen i hörnet så slipper du det hörnskåp som sitter där nu, de är nog faktiskt ännu värre än överhörnskåp!
Prova med att bygga kök i "L" form i stället för "U". Flytta kylskåp till hörnet mellan fönster och dörr till v-rummet. Du får en bänk under fönster där man kan ställa inköpskassar och lasta av och plats att brä sina mackor nära kylen.
Då får du också mer av avställningsytta runt diskbänken och se till att ha 80-120cm mellan spis och disk. Kanske planerar du ha diskmaskin så får den plats där kylen har stått.
Håller med andra - bort med hängande hörnskåp.
Spis i en hörna är inte det optimala lösning, tycker jag, så undvik det om möjligt.
Den andra dörren till köket skulle vara bra att hänga åt annat håll ( om den öppnas inåt och har handtag som på ritningen). Då kan det fortfarande öppnas inåt men stör mindre. Perfekt skulle det vara med skjuttdörrar. Köksdörrar brukar oftast stå öppna
så det är praktisk att dom försvinner in i väggen men det är inte helt fel att kunna stänga köket ibland 
gaia
Då får du också mer av avställningsytta runt diskbänken och se till att ha 80-120cm mellan spis och disk. Kanske planerar du ha diskmaskin så får den plats där kylen har stått.
Håller med andra - bort med hängande hörnskåp.
Spis i en hörna är inte det optimala lösning, tycker jag, så undvik det om möjligt.
Den andra dörren till köket skulle vara bra att hänga åt annat håll ( om den öppnas inåt och har handtag som på ritningen). Då kan det fortfarande öppnas inåt men stör mindre. Perfekt skulle det vara med skjuttdörrar. Köksdörrar brukar oftast stå öppna
gaia
Karusell är fantastiskt smidigt sätt att utnyttja skåpet i hörnet!stj7005 skrev:
Satsa på en riktig, heltäckande diskbänk från spis till kylskåp. Jag är numera innehavare av en fjantig diskbänk inbyggd i en vanlig bänkskiva och jag blir vansinnig på den dagligen. Vatten och smulor hamnar alltid på fel ställe, dvs. på golvet eller "bakom" diskbänken.
Jag skulle fundera så här om det var mitt kök, undvik absolut u-formen, den ser, för ögat, ut att tillåta många skåp på en förhållandevis liten yta, men det blir inga praktiska och ens särskilt värdefulla förvaringsskåp.
Låt hörnet uppe till vänster på din ritning vara kvar men ta bort hörnöverskåpet, använd bänkskåpshörnet till kastrullförvaring mha. "karusellinredningen".
Ingen hörnspis i ditt lilla kök, stjäl alldeles för mycket plats.
Flytta K/F till det andra hörnet, dvs. längst ner till vänster på ritningen, du blir då av med de tämligen värdelösa hörnskåpen och vinner utrymme till höger om diskbänkskåpet, där kan du sätta en DM (om du vill) iom. att du har en bred dörröppning till v-rum så är inte DM-luckan i vägen i utfällt läge.
Du får också möjlighet att optimera överskåpsraden och kan nu använda hela den väggen till vanliga, helst 'fullhöjds'ö-skåp, med början uppe till höger på din ritning. Använd dig av så många 'dubbel'ö-skåp (80 cm) som möjligt, undvik smala bredder annat än som 'utfyllnad' när du inte kan få in mer breda ö-skåp.
Man brukar (kanske eg. brukade) säga att helst ska skåpbredderna harmoniera på bänk samt ö-skåpsrad, iof. sant, MEN i ditt fall med ett litet kök som ska bli så praktiskt som möjligt så skulle jag personligen strunta i det, maxa överskåpsraden till så mycket förvaring som möjligt, dessutom i närheten av disk/tork (oavsett om du vill ha DM eller ej) dvs. två 80's överkåp + ett 40's mellan vägg och fläkt.
Vill du absolut inte ha DM, vilket jag personligen tycker är synd att inte planera in i ett helt nytt kök då familje situation mm. snabbt kan ändras
, så flytta isf. diskbänksskåpet lite närmare väggen för att få till så stor arb.yta mellan diskbänk och spis som möjligt.
Hos dig får ju den huvudsakliga arb.ytan bli vid fönstret vilket är en härlig plats, men det är bra med åtminstone de 60 cm mellan disk och spis som du har nu, för sånt arbete som kräver närhet till vatten, för att slippa slabba ner hela köket.
En heltäckande diskbänk mellan vägg och spis är smart, du får då en praktisk plats både vid diskning samt tex.grönsaks/potatisrensning och sköljning.
Genom att flytta K/F tycker jag du vinner väldigt mycket, dessutom slipper du det där lilla utskjutande hörnet längst ner till *EDIT*-vänster- på ritningen ska det naturligtvis stå, vilket ger ytterligare lite mer svängrum för frukostplatsen
MVH//Christina.
Låt hörnet uppe till vänster på din ritning vara kvar men ta bort hörnöverskåpet, använd bänkskåpshörnet till kastrullförvaring mha. "karusellinredningen".
Ingen hörnspis i ditt lilla kök, stjäl alldeles för mycket plats.
Flytta K/F till det andra hörnet, dvs. längst ner till vänster på ritningen, du blir då av med de tämligen värdelösa hörnskåpen och vinner utrymme till höger om diskbänkskåpet, där kan du sätta en DM (om du vill) iom. att du har en bred dörröppning till v-rum så är inte DM-luckan i vägen i utfällt läge.
Du får också möjlighet att optimera överskåpsraden och kan nu använda hela den väggen till vanliga, helst 'fullhöjds'ö-skåp, med början uppe till höger på din ritning. Använd dig av så många 'dubbel'ö-skåp (80 cm) som möjligt, undvik smala bredder annat än som 'utfyllnad' när du inte kan få in mer breda ö-skåp.
Man brukar (kanske eg. brukade) säga att helst ska skåpbredderna harmoniera på bänk samt ö-skåpsrad, iof. sant, MEN i ditt fall med ett litet kök som ska bli så praktiskt som möjligt så skulle jag personligen strunta i det, maxa överskåpsraden till så mycket förvaring som möjligt, dessutom i närheten av disk/tork (oavsett om du vill ha DM eller ej) dvs. två 80's överkåp + ett 40's mellan vägg och fläkt.
Vill du absolut inte ha DM, vilket jag personligen tycker är synd att inte planera in i ett helt nytt kök då familje situation mm. snabbt kan ändras
Hos dig får ju den huvudsakliga arb.ytan bli vid fönstret vilket är en härlig plats, men det är bra med åtminstone de 60 cm mellan disk och spis som du har nu, för sånt arbete som kräver närhet till vatten, för att slippa slabba ner hela köket.
En heltäckande diskbänk mellan vägg och spis är smart, du får då en praktisk plats både vid diskning samt tex.grönsaks/potatisrensning och sköljning.
Genom att flytta K/F tycker jag du vinner väldigt mycket, dessutom slipper du det där lilla utskjutande hörnet längst ner till *EDIT*-vänster- på ritningen ska det naturligtvis stå, vilket ger ytterligare lite mer svängrum för frukostplatsen
MVH//Christina.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ni är underbara! 
Härligt att se så himla många engagera sig, jag får massa nya infallsvinklar och råd.
Försöker svara på så mkt som möjligt.
Rummet har två fönster och en dörröppning (valv). Öppningen mot vardagsrummet är till höger på ritningen.
Mikron kommer flyttas. Antingen hängande under ett skåp eller gömd i ett skåp.
Vägghörnskåpen skall nog tas bort.
Diskbänken kommer vara heltäckande från kylskåp till spis, detta var planerat men jag klarade inte av att rita det.
Spis i hörnet vill jag inte ha. Alldeles för utrymmesslösande!
Ska rita ett nytt kök med L form. Är inte helt övertygad men jag får väl se hur det kan bli.
80cm överskåp har jag inte tänkt på. Men jag förstår fördelarna nu när jag tänker på det sättet.
Diskmaskin kommer jag inte ha. Har klarat mig utan den innan. Vår familj har aldrig haft någon. Funkar fint.
Nya skisser kommer ikväll, ska en sväng till IKEA idag efter jobbet.
Härligt att se så himla många engagera sig, jag får massa nya infallsvinklar och råd.
Försöker svara på så mkt som möjligt.
Rummet har två fönster och en dörröppning (valv). Öppningen mot vardagsrummet är till höger på ritningen.
Mikron kommer flyttas. Antingen hängande under ett skåp eller gömd i ett skåp.
Vägghörnskåpen skall nog tas bort.
Diskbänken kommer vara heltäckande från kylskåp till spis, detta var planerat men jag klarade inte av att rita det.
Spis i hörnet vill jag inte ha. Alldeles för utrymmesslösande!
Ska rita ett nytt kök med L form. Är inte helt övertygad men jag får väl se hur det kan bli.
80cm överskåp har jag inte tänkt på. Men jag förstår fördelarna nu när jag tänker på det sättet.
Diskmaskin kommer jag inte ha. Har klarat mig utan den innan. Vår familj har aldrig haft någon. Funkar fint.
Nya skisser kommer ikväll, ska en sväng till IKEA idag efter jobbet.