Nu är det totalt stopp, jag vet hur jag vill det ska se ut men vet inte hur det ska åstadkommas.
Under den uppstammade lagerhäggen något från en till 50 cm högt, gärna blandade arter och gärna med färg och vintergrönt. Det handlar enbart om området innanför cirkeln, till höger om denna har vi planerat sätta en vit Pion.
I övrigt finns det några varianter av Hosta som kan delas, men annars inget.
Nu till det knepigaste, det är hel skugga.
Tar tacksamt emot ideer. (Takpannorna ska givetvis flyttas)
.
Under den uppstammade lagerhäggen något från en till 50 cm högt, gärna blandade arter och gärna med färg och vintergrönt. Det handlar enbart om området innanför cirkeln, till höger om denna har vi planerat sätta en vit Pion.
I övrigt finns det några varianter av Hosta som kan delas, men annars inget.
Nu till det knepigaste, det är hel skugga.
Tar tacksamt emot ideer. (Takpannorna ska givetvis flyttas)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosenplister
Julros
Skuggröna
Revsuga
Sockblomma
Julros
Skuggröna
Revsuga
Sockblomma
Bästa svaret
Snyggt! Du har haft en idé hittills genom att stamma upp trädet så det fått en skulptural form och en tydligt markerad stel kant. Det är lätt att förstöra det sparsmakade intrycket genom att överplantera den lilla rabatten med allehanda blommande växter samt marktäckare som snabbt täcker hela jorden och det blir som vilken rabatt som helst.
Om du vill behålla stilen och inte plottra bort den är valet av växter avgörande. Hosta är ett utmärkt alternativ, också med tanke på att det är en skuggig miljö. Hostans blad är skulpturala till formen så de förstärker intrycket. Det är bladen som är Hostornas styrka, blommorna kan man klippa bort. Jorden bör synas mellan växterna så de får inte växa ihop, varje växt i en sådan plantering skall spela rollen som "prima primadonna"
Jag skulle plantera tre Hostor (inte två eller fyra) det gör faktiskt en stor skillnad för det visuella intrycket. Det finns många Hostor i olika storlekar, här skulle en medelstor namnsort passa väl, inte högre än 30 cm. Inga fler växter för det förstör omgående den visuella upplevelsen.
Vill du istället ha vintergrönt finns det barrväxter i miniatyrform, s.k. häxkvastar. Där kunde man med fördel välja tre olika sorter, det viktiga är att de är extremt långsamväxande som häxkvastar är, då blir det täta små juveler som behåller formen och skapar harmoni i planteringen.
Skickar med en bild från min gamla trädgård, en helt annan miljö men den bärande idén är att varje växt skall synas och behålla stilen under hela säsongen.
Om du vill behålla stilen och inte plottra bort den är valet av växter avgörande. Hosta är ett utmärkt alternativ, också med tanke på att det är en skuggig miljö. Hostans blad är skulpturala till formen så de förstärker intrycket. Det är bladen som är Hostornas styrka, blommorna kan man klippa bort. Jorden bör synas mellan växterna så de får inte växa ihop, varje växt i en sådan plantering skall spela rollen som "prima primadonna"
Jag skulle plantera tre Hostor (inte två eller fyra) det gör faktiskt en stor skillnad för det visuella intrycket. Det finns många Hostor i olika storlekar, här skulle en medelstor namnsort passa väl, inte högre än 30 cm. Inga fler växter för det förstör omgående den visuella upplevelsen.
Vill du istället ha vintergrönt finns det barrväxter i miniatyrform, s.k. häxkvastar. Där kunde man med fördel välja tre olika sorter, det viktiga är att de är extremt långsamväxande som häxkvastar är, då blir det täta små juveler som behåller formen och skapar harmoni i planteringen.
Skickar med en bild från min gamla trädgård, en helt annan miljö men den bärande idén är att varje växt skall synas och behålla stilen under hela säsongen.
Logga in
Skapa konto
Precis som jag vill ha det.A Abies koreana skrev:Snyggt! Du har haft en idé hittills genom att stamma upp trädet så det fått en skulptural form och en tydligt markerad stel kant. Det är lätt att förstöra det sparsmakade intrycket genom att överplantera den lilla rabatten med allehanda blommande växter samt marktäckare som snabbt täcker hela jorden och det blir som vilken rabatt som helst.
[bild]
Listan från Mathildatiger var annars bra men får kanske passa sig så det inte blir för mycket av det goda.
Kanske bättre då att lägga in något dött ting, sten, stubbe, gren eller annat konstgjort alster.
Nackdelen ned en sådan plantering är att det blir mycket bar jord där man får hålla efter ogräs. Personligen tycker jag att det är snyggare och mer praktiskt med växter som täcker marken.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Du behöver ju inte välja alla växter utan välj ut ett par stycken.Marike skrev:
Fatta ja ju.Mathildatiger skrev:
Den sparsmakade iden gillar jag även om jag hatar ogräs, kanske lägga täckbark för att hålla det i schack.
Det där påståendet har jag bemött åtskilliga gånger men det är inte riktigt sant. Jag har haft en visningsträdgård under många år med massor av besök från när och fjärran, trädgården är stor och den vanligaste kommentaren - "oj, du måste stå och rensa hela sommaren" - nej, min ogräsrensning är minimal, jag går alltid med en Fiskars sax i fickan och rycker upp ett ogräs så snart jag ser det dyka upp. Faktiskt väldigt sällan jag ägnat en hel f.m. eller eftermiddag till att rensa ogräs. Ingen tror mig...Mathildatiger skrev:
Hela den stora trädgården är utgrävd i stenig skogsmark, jag har grävt och forslat bort all dålig jord med ogräs och trädrötter och fyllt på med ogräsfri jord, olika jord beroende på vad jag vill plantera. Det är inte annorlunda än när man renoverar hus, underarbetet är det som bestämmer resultatet, fuskar man lurar man sig själv. Finns inga rötter kvar i marken växer det inte upp något heller.
Jag har alltid varit extremt noga att inte plantera invasiva växter, de är ju lika besvärliga som de vi kallar ogräs. Fröogräs som t.ex. maskrosor dyker alltid upp men enkelt att avlägsna i fuktig vårjord innan de hinner borra ner sin djupa pålrot. Något annat än fröogräs dyker ju inte upp om man gjort underarbetet korrekt och de är lätta att se om man har ( just det
Här en bild där jag lägger sten, i bakgrunden syns den miljö som jag omvandlat till trädgård. Jag vet inte hur stor trädgården är men bra mycket större än en normal tomt, inga gräsytor utan allt är uppodlat.
Logga in
Skapa konto
Nu är ju den rabatten som TS efterfrågar idéer till inte så stor att hålla i ordning, planterar man marktäckare blir det nog mera arbete, de respekterar inte gränsen där rabatten slutar
Jag vet, ingen tror mig nu heller....
Klart vi tror dig.A Abies koreana skrev:Det där påståendet har jag bemött åtskilliga gånger men det är inte riktigt sant. Jag har haft en visningsträdgård under många år med massor av besök från när och fjärran, trädgården är stor och den vanligaste kommentaren - "oj, du måste stå och rensa hela sommaren" - nej, min ogräsrensning är minimal, jag går alltid med en Fiskars sax i fickan och rycker upp ett ogräs så snart jag ser det dyka upp. Faktiskt väldigt sällan jag ägnat en hel f.m. eller eftermiddag till att rensa ogräs. Ingen tror mig...
Hela den stora trädgården är utgrävd i stenig skogsmark, jag har grävt och forslat bort all dålig jord med ogräs och trädrötter och fyllt på med ogräsfri jord, olika jord beroende på vad jag vill plantera. Det är inte annorlunda än när man renoverar hus, underarbetet är det som bestämmer resultatet, fuskar man lurar man sig själv. Finns inga rötter kvar i marken växer det inte upp något heller.
Jag har alltid varit extremt noga att inte plantera invasiva växter, de är ju lika besvärliga som de vi kallar ogräs. Fröogräs som t.ex. maskrosor dyker alltid upp men enkelt att avlägsna i fuktig vårjord innan de hinner borra ner sin djupa pålrot. Något annat än fröogräs dyker ju inte upp om man gjort underarbetet korrekt och de är lätta att se om man har ( just det) bar jord. Med täckta rabatter hinner en hel del oönskade saker gömma sig i grönskan och växa sig stora innan man ser dem.
Här en bild där jag lägger sten, i bakgrunden syns den miljö som jag omvandlat till trädgård. Jag vet inte hur stor trädgården är men bra mycket större än en normal tomt, inga gräsytor utan allt är uppodlat.
[bild]
Nu är ju den rabatten som TS efterfrågar idéer till inte så stor att hålla i ordning, planterar man marktäckare blir det nog mera arbete, de respekterar inte gränsen där rabatten slutar
Jag vet, ingen tror mig nu heller....
Jag tänker växt i halvt nedgrävd urna, eller liknande. Då sprider det sig inte.
Det finns växter som lätt klarar av det också, t.ex. det tjusiga randgräset kryper snabbt över kanterna.Marike skrev:
Phalaris arundinacea 'Picta' Randgräs - perenner.se
Jag tänkte förstås liggande ca 30 graders lutning, växten hängandes över kanten som den var på väg att hällas ut. Men visst, det mesta sprider sig om det trivs. Man kan ju tänka som så att vilket är trevligast, att tukta en planta eller rensa ogräs på samma yta? Kom att tänka på den här kittelnA Abies koreana skrev:
Logga in
Skapa konto
Sånt där gräs tror jag bestämt syns till vänster i min bild, stämmer bra med beskrivningen, dock kunde de lagt till att katter älskar det, särskilt på våren står de och knaprar på primören. Vi har det på flera platser.A Abies koreana skrev:
Det är i alla fall inget som kommer innanför cirkeln med min hjälp.
Det blev ju billigt, hade allt som behövdes. Förutom något färgat i framkanten, Rosenplister bedöms vara invasiv så den låter jag nog bli.
Udda när det gäller blommor fick jag lära mig i ungdoms dagar, uppvakta aldrig en dam med jämnt antal rosor. Varför vet jag egentligen inte, men det är faktum att udda är mer estetiskt tilltalande av nån outgrundlig anledning.
Så tack ska ni ha, jag har blivit klokare.
Kanske hänger jag någon rörlig trädgårdskonst i miniformat i nån gren.
Växten i krukan tror jag är Rosenbräcka.
Udda när det gäller blommor fick jag lära mig i ungdoms dagar, uppvakta aldrig en dam med jämnt antal rosor. Varför vet jag egentligen inte, men det är faktum att udda är mer estetiskt tilltalande av nån outgrundlig anledning.
Så tack ska ni ha, jag har blivit klokare.
Logga in
Skapa konto
Kanske hänger jag någon rörlig trädgårdskonst i miniformat i nån gren.
Växten i krukan tror jag är Rosenbräcka.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden