1 272 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Behöver hjälp med förslag på text i köpekontrakt där lösöre ingår
Hej
Jag håller på och avvecklar ett dödsbo där det finns ett fritidshus som det nu ska skrivas kontrakt på. Jag som säljare och köparen har kommit överens om att köparen övertar allt lösöre som på tillträdesdagen finns i bostadsbyggnaden samt övriga byggnader och på tomten utan ersättning eller krav på ersättning och det kompenseras av att jag som säljare inte behöver flyttstäda. eller lämna tomten i städat skick.
För köparen blir detta förmodligen en ganska bra affär eftersom det kommer lämnas kvar flera m3 med ved, TV, möbler, husgeråd, gräsklippare, vedkap etc...
För mig som säljare är det skönt att slippa forsla bort allt lösöre som saknar värde alternativt behöva köpa tjänsten och jag är överens med säljaren om att "allt lösöre" innefattar allt mellan vedkap och havregryn.
Jag försöker hitta en vettig formulering för detta att få med i kontraktet är det någon som kan vara behjälplig?
Jag håller på och avvecklar ett dödsbo där det finns ett fritidshus som det nu ska skrivas kontrakt på. Jag som säljare och köparen har kommit överens om att köparen övertar allt lösöre som på tillträdesdagen finns i bostadsbyggnaden samt övriga byggnader och på tomten utan ersättning eller krav på ersättning och det kompenseras av att jag som säljare inte behöver flyttstäda. eller lämna tomten i städat skick.
För köparen blir detta förmodligen en ganska bra affär eftersom det kommer lämnas kvar flera m3 med ved, TV, möbler, husgeråd, gräsklippare, vedkap etc...
För mig som säljare är det skönt att slippa forsla bort allt lösöre som saknar värde alternativt behöva köpa tjänsten och jag är överens med säljaren om att "allt lösöre" innefattar allt mellan vedkap och havregryn.
Jag försöker hitta en vettig formulering för detta att få med i kontraktet är det någon som kan vara behjälplig?
Den formuleringen ser bra ut👍👍perlu532 skrev:
Jag som säljare och köparen har kommit överens om att köparen övertar allt lösöre som på tillträdesdagen finns i bostadsbyggnaden samt övriga byggnader och på tomten utan ersättning eller krav på ersättning och det kompenseras av att jag som säljare inte behöver flyttstäda. eller lämna tomten i städat skick.
Kör med exakt det du skrivit. Är det det du vill är det utomordentligt lättbegripligt.perlu532 skrev:
Så att låta någon annan formulera om saken tillför inget.
Testade helt skamlöst via chatgpt och fick fram följande formulering. (Eventuellt att det andra stycket kan justeras ytterligare eller tas bort helt.) Om inte annat är det ett förslag till skrivning:
Säljaren överlåter, utan särskild ersättning, allt i fritidshuset och på fastigheten befintligt lösöre till köparen. Med lösöre avses all lös egendom som vid tillträdet finns kvarlämnad, såväl inomhus som utomhus, inklusive men inte begränsat till möbler, hushållsutrustning, verktyg, maskiner och trädgårdsredskap.
Köparen har före köpet beretts tillfälle att besiktiga såväl fastigheten som det på fastigheten befintliga lösöret och övertar detta i befintligt skick. Säljaren friskrivs från allt ansvar för fel eller brister i det överlåtna lösöret.
Vidare har parterna enats om att säljaren inte ska vara skyldig att flyttstäda byggnaderna eller att röja, iordningställa eller avlägsna egendom från tomten före tillträdet. Köparen övertar fastigheten med byggnader och tomt i det skick de befinner sig i på tillträdesdagen.
Säljaren överlåter, utan särskild ersättning, allt i fritidshuset och på fastigheten befintligt lösöre till köparen. Med lösöre avses all lös egendom som vid tillträdet finns kvarlämnad, såväl inomhus som utomhus, inklusive men inte begränsat till möbler, hushållsutrustning, verktyg, maskiner och trädgårdsredskap.
Köparen har före köpet beretts tillfälle att besiktiga såväl fastigheten som det på fastigheten befintliga lösöret och övertar detta i befintligt skick. Säljaren friskrivs från allt ansvar för fel eller brister i det överlåtna lösöret.
Vidare har parterna enats om att säljaren inte ska vara skyldig att flyttstäda byggnaderna eller att röja, iordningställa eller avlägsna egendom från tomten före tillträdet. Köparen övertar fastigheten med byggnader och tomt i det skick de befinner sig i på tillträdesdagen.
👎Här ser vi ett utmärkt exempel på varför man skall vara försiktig med att lita på/klistra in/rekommendera det som chatgpt producerar när man inte har tillräckligt kunskap själv.H Herr T skrev:Testade helt skamlöst via chatgpt och fick fram följande formulering. (Eventuellt att det andra stycket kan justeras ytterligare eller tas bort helt.) Om inte annat är det ett förslag till skrivning:
TS löste det med 1 stycke, 49 ord och 309 tecken. ChatGPT behövde 3 stycken, 117 ord och 828 tecken utan att förbättra ett dyft. Det blev bara längre och svårbegripligare,
Det finns många väldigt goda skäl att forumreglerna inte tillåter att man klistrar in sådana här "AI-svar". Förutom det som står i reglerna är ytterligare mycket bra skäl att avstå att det väldigt ofta blir onödigt lång, komplicerat, svårbegripligt och inte sällan fel.
O,O skrev:
👎Här ser vi ett utmärkt exempel på varför man skall vara försiktig med att lita på/klistra in/rekommendera det som chatgpt producerar när man inte har tillräckligt kunskap själv.
TS löste det med 1 stycke, 49 ord och 309 tecken. ChatGPT behövde 3 stycken, 117 ord och 828 tecken utan att förbättra ett dyft. Det blev bara längre och svårbegripligare,
Det finns många väldigt goda skäl att forumreglerna inte tillåter att man klistrar in sådana här "AI-svar". Förutom det som står i reglerna är ytterligare mycket bra skäl att avstå att det väldigt ofta blir onödigt lång, komplicerat, svårbegripligt och inte sällan fel.
Som bekant utgör inget av de svar som levereras här på forumet någon form av juridisk rådgivning, vilket också framgår av forumreglerna (dvs. du kan inte lita på vad som skrivs av okända individer på internet). Att jag har använt mig av "AI-svar" för att upprätta ett förslag till skrivelse, vilket kan strida mot forumreglerna, i syfte att lösa trådskaparens problem tycker jag är en sträng bedömning (tvärtom har jag varit öppen med användandet just för att försöka få andra medlemmars synpunkter).
Jag anser inte att mitt förslag till skrivelse (som just är ett förslag) skulle vara "onödigt lång, komplicerat, svårbegripligt och inte sällan fel", tvärtom är förslaget kort, enkelt och tycker träffar trådskaparens situation väl (med förbehåll att andra stycket skulle kunna utgå). Jag får be om ursäkt om jag har missförstått forumreglerna eller syftet med att svara på trådskaparens frågeställning, utan ville endast ha en diskussion om förslag till klausuler att ha i köpekontraktet.
Du har gjort fel och erkänt det. Det är ingen bedömning alls.H Herr T skrev:
Att göra fel är begripligt. Alla gör fel. Jag oxo!
Ta inte mina synpunkter/gnäll som något personligt påhopp utan mera som lite info.
Att vara öppen med det är verkligen positivt.H Herr T skrev:
Om du vill ha andra medlemmars synpunkter på vad ChatGPT producerar går du ifrån trådens ämne. Enligt forumreglerna skall man då starta en ny tråd. En sådan tråd skulle säkert intressera många.H Herr T skrev:
För det första är det inte ditt förslag utan CatGPTs förslag.H Herr T skrev:
Du anser att ChatGPTs 3 stycken långa förslag är kort. Det blir en aning märkligt när TS eget förslag var 1 stycke och klarade uppgiften bättre.
Jag anser att TS förslag är väldigt mycket bättre. Det är TS egna ord, vilket är bättre. Det är kortare vilket tar mindre plats, är snabbare att läsa, och en kort text är lättare att förstå än en lång.
👍Accepteras! Ingen fara!H Herr T skrev:
Syftet med forumet är inte att klistra in vad ChatGPT svarar utan istället att få veta vad medlemmarna svarar. Använda ChatGPT kan vem som helst göra. Att
Vad vi andra vill att tråden skall handla om är ganska oväsentligt. Det är i första hand TS som definierar frågan i sin tråd.H Herr T skrev:
Forumreglerna
😆Avslutningsvis önskar jag dig välkommen till forumet.
Jag håller med att TS svar gör jobbet på ett tydligt och bra sätt. Däremot har jag int samma problem med chatbotens, även om meningarna blev långa och pretentiösa. Ett villkor ska (enligt mig) följa stilen av avtalet som helhet och det ska inte sticka ut - varken tolkningsmässigt eller i läsflytet. Är hela avtalet handknåpat utan annan mall eller mäklares inblandning funkar det väl. Annars har jag gett mäklaren i uppdrag att fixa det.
Precis. Då räcker det.N Novisast skrev:
Det finns två problem med ChatGPTs förslag.N Novisast skrev:
- Det tillför inget mer än TS förslag redan har förmedlat. Ja, om man inte räknar mer text, längre tid att läsa och svårare att begripa.
- Det andra är att inlägget bryter mot forumets regler
En bra poäng. Men klausulen är till för köpare och säljare. Och om de är överens om innehållet är det viktigare än att stilen anpassas till vad någon annan tycker.N Novisast skrev:
Det funkar utmärkt alldeles oavsett hur resten av avtalet ser ut. För det är en helt fristående klausul.N Novisast skrev:
Det finns ingen som helst anledning att be en mäklare att formulera om det som redan köpare och säljare har diskuterat, enats om och formulerat. Det finns ingen som helst garanti att det skulle bli lika bra. Men det riskerar att bli fel. Inte för att mäklare skulle vara speciellt dåliga på att formulera sig utan för att alla kan göra fel.N Novisast skrev:
Laga inte det som inte är trasigt är en bra princip.
Klicka här för att svara