17 787 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Behöver hjälp med argument i tid innan vi har grus i köket
Hej,Hep skrev:
Snart ska vägen utanför oss "göras om" och vi har inga problem med det. Ännu...
I samband med en massa nybyggen i området har en ny detaljplan tagits fram och nu är det dags att förverkliga den. Det första som ska hända här är att vägen utanför ska moderniseras och få en trottoar. Sträckningen ska inte förändras och trottoaren är på motsatt sida från oss. Hur mycket som behöver fixas med vägen avgörs när de "sätter spaden i den" och det är där jag är lite orolig. Vägbanan är en knapp meter högre än vår tomt och bara två meter från våra flyglar som ligger precis i tomtgränsen. Vägen låg tidigare i nivå med vår grusplan och har sakta höjts de senaste 100 åren, ffa när den asfalterades för ungefär 50 år sedan.
Det enda som i dag hindrar vägens slänt från att rasa in i våra hus och på vår gårdsplan är en gammal syrenhäck som växer på kommunens sida av gränsen. Att vi får utkastat skräp in på tomten och stenskott i köksfönstren får vi leva med, men inte att det rasar in grus mot våra hus, som enligt detaljplanen är väldigt viktiga för området och har fått både rivningsförbud och andra restriktioner. Vi skulle egentligen behöva dränera och sänka marknivån vid husen till ursprunglig nivå, men det är inte praktiskt möjligt om vi inte vill ha "oväntat besök" och behöva bjuda på Gevalia.
Vi har tidigare haft en bra dialog med kommunens tjänstemän när planen togs fram och då fått muntligt löfte om att lutningen mot vägen inte ska bli brantare och att de på något sätt får lösa så att det inte rasar in hos oss. Nu har de personerna slutat och det är andra tjänstemän som är ansvariga. Jag har bett om ett möte där vi kan diskutera vilka alternativ som finns, beroende på hur mycket vägen kommer göras om. Om de nu helt vildvuxna syrenerna kan vara kvar, kan jag åta mig att föryngra och rensa så att de fortsätter fungera som skydd, men fått höra att "de kanske måste bort - vi får se". Något möte eller diskussion vill de inte ha, utan de menar att "det där tar du enklast med entreprenören på plats". I detaljplanen beskrivs bland annat gårdsmiljöns värde och "... den karaktäristiska växtligheten utgörs av de stora lönnarna och de gamla syrenerna.", vilket gör att jag tycker att det bör ligga i kommunens intresse att det inte beslutas av entreprenören på plats om häcken ska få vara kvar eller tas bort.
Nu kommer frågan. De får ju inte ändra marken på sin sida gränsen så att det drabbar mig mer än nödvändigt. Eftersom det är kommunen som bestämt att husen ska bevaras och beslutat om rivningsförbud, känns det som att de inte gärna får göra så att husgrunderna och gårdsplanen sakta begravs i grus. När jag nu ska svara dem att jag inte vill vänta till sista stund och prata med en kille i grävmaskin, utan ha en vettig dialog i god tid med dem som fastighetsägare och beställare vill jag kunna hänvisa till lagtext, där det framgår att det är de som fastighetsägare som har ansvaret för vad de "ställer till med". För det finns väl?
Begär av kommunen att ta del av stabilitetsutredningen som visar att vägen står "stadigt" där den ska vara. Denna utredningen bör visa att vägen uppfyller gällande säkehetskriterier avseende rasstabilitet. Detta är viktigt för dig som berörs av ett ras och även trafikanter på vägen. Om kommunen i utredningen visar att vägen uppfyller gällande säkerhetskriterier kan du luta dig tillbaka och vara lugn. Om de inte kan visa att vägen uppfyller säkerhetskriterier så måste kommunen vidta erforderliga förstärkningsåtgärder.
Kommunen har inget val! Hälsa och säkerhet för dig och brukare av vägen går före allt annat!
Mvh
Är ”stabilitetsutredning” den officiella termen? Alltid lättare att få uppmärksamhet om man använder rätt uttryck.Z Zzoomm skrev:Hej,
Begär av kommunen att ta del av stabilitetsutredningen som visar att vägen står "stadigt" där den ska vara. Denna utredningen bör visa att vägen uppfyller gällande säkehetskriterier avseende rasstabilitet. Detta är viktigt för dig som berörs av ett ras och även trafikanter på vägen. Om kommunen i utredningen visar att vägen uppfyller gällande säkerhetskriterier kan du luta dig tillbaka och vara lugn. Om de inte kan visa att vägen uppfyller säkerhetskriterier så måste kommunen vidta erforderliga förstärkningsåtgärder.
Kommunen har inget val! Hälsa och säkerhet för dig och brukare av vägen går före allt annat!
Mvh
Här är det viktigt att det inte handlar om en väg (med vägområde) men en gata där detaljplanen styr gatans utbredning.H hempularen skrev:
Gatan får alltså inte breda ut sig över tomtgränsen, och med tomt menar jag då tomtmark enligt detaljplan.
Ja, för att förtydliga så kan du skriva "geoteknisk stabilitetsutredning". Och då måste de undersöka marken som vägen ska stå på, ur geoteknisk synvinkel. Understryk även att det inte handlar endast om dig utan även trafikanter på vägen.Hep skrev:
Det är inget som finns. För det första har de inte gjort en geoteknisk undersökning eller en vägteknisk undersökning. För då hade man vetat vilken åtgärd behövs. För det andra bestämmer man inte stabiliteten av en vägslänt på det sättet. Det finns standard släntlutningar man använder för att säkerställa stabilitet och säkerhet.Hep skrev:
Enligt Plan- och Byggnadslagen får kommunen inte göra förändringar utan samråd med berörda fastighetsägare. Om förändringarna innebär försämringar för er eller fastigheten eller erat nyttjande av densamma så är kommunen skyldiga att ta hänsyn till det. Kräv kommunen på samrådsmöte och kräv att allt som kommer upp där ska dokumenteras. Det är lite jobbigare då att nonchalera människors synpunkter.
Ett hett tips är att du pratar med entreprenören direkt när de kommer ut och börjar titta på vägsträckan byggstart. Lägg fram dina bekymmer och farhågor. Det kan vara lättare att få gehör den vägen när entrepenören säger till kommunen hur de vill ”lösa problemet”
är en sån där person som du troligtvis vill prata med i en annan kommun. Du ska få en rekommendation:Hep skrev:
Vägområdet är absolut bredare än asfalten och förmodligen både en bit in på vår fastighet och en bit in i köken. Inte alltid det är så, men här borde "vi var här först-faktorn" faktiskt väga in. Hela detaljplanen och all nybyggnation utgår i från vår gård och dess historiska betydelse för området. Nybyggen närmast är t ex lägre än den lite längre bort för att inte skymma, diverse skyddsåtgärder för gården är specade och många fina ord i planen om historiska värden, bevarandevärda detaljer och annat som ibland får mig att undra om jag bor på Skansen eller i ett vanligt villaområde.
Jag tror inte att det finns någon önskan från kommunen att jävlas eller förstöra för oss, utan det är bara vanliga tjänstemän som vill putta över ansvaret från någon annan. Inget ont om vägbyggare, men jag tror att de bryr sig mer om att få till en bra väg enkelt och utan krångel, än om att vi ska få ha några kulturellt viktiga syrener kvar eller att det är viktigt för kommunens invånare att få njuta av husens historiska stenfötter (stenfotar?) utan att de är täckta av grus.
Fast jag har fått bra text från Jordabalken att använda. Jag provar med det och ser om jag når fram.
Troligtvis följer personerna som ska projektera detta sitta jobb men självklart ska intressenter höras särskilt personer som påverkas så som du tycks göra. Det verkar dock som att dina farhågor regleras i den redan satta detaljplanen. MEN,
Ring gärna eller maila med en god ton och berätta dina farhågor och att du gärna vill bekräfta höjder och släntlutningar mot din tomt när de projekteras färdiga handlingar och även bekräfta med entreprenören när han är vid dig så höjder stämmer och det blir enligt vad ni var överens om.
Men snälla gör det här utifrån en trevlig medborgerlig sida. För precis som du säger är det bara troligtvis granskningssynpunkrwr i detaljplanen (eller någon typ av vägplan om det är trafikverkert) du skulle lämnat. Men jag lovar har du rätt tillvägagångssätt mot tjänstemannen tar han din oro seriöst. Men texten du skriver indikerar att det finns drag av lite rättshaverist
Eftersom huset/tomten/växtligheten är av kulturhistoriskt värde kanske du kan få hjälp eller vägledning av länsstyrelsen? Även om kommunen fattat beslut om er fastighet så tror jag att länsstyrelsen är tillsynsansvarig.
Gör en anmälan eller försök att få tag på rätt person att prata med. Vet inte om alla länsstyrelser är lika överarbetade som vår i nuläget, i så fall är kanske en anmälan enda sättet att få något att hända i tid.. Edit: läs dock inlägget ovan noggrant innan du anmäler eller dylikt.
Gör en anmälan eller försök att få tag på rätt person att prata med. Vet inte om alla länsstyrelser är lika överarbetade som vår i nuläget, i så fall är kanske en anmälan enda sättet att få något att hända i tid.. Edit: läs dock inlägget ovan noggrant innan du anmäler eller dylikt.
@VetarN Tack för input. Eftersom arbetet med detaljplanen tagit ett antal år och vår gård på olika sätt är mittpunkten i hela planen, har vi haft väldigt mycket dialog och samarbete med kommunen. Jag tror inte att jag framstått som rättshaverist hittills och vill verkligen undvika detta framöver. Eftersom de som tidigare var ansvariga för projektet själva kom hit och sa hejdå och tackade för samarbetet när de slutade i kommunen, tror jag inte de såg mig som omöjlig. Fast det är bra att tänka på och bland annat därför som jag inte vill hota med, eller blanda in, Länsstyrelsen eller några andra.
@arkTecko Vi har en väldigt bra dialog med kommunens antikvarie, så om kulturhistoriska värden kommer upp i diskussionen tar vi in henne.
Utmaningen är inte att det sitter skurkar eller ointresserade människor i kommunhuset, för det tror jag inte, utan problemet är att det har varit stor personalomsättning. Mer än hälften av alla inblandade är helt nya eller konsulter och i det läget är det svårt att hitta någon som både kan, vill och har tid och mandat att ta ett större ansvar än det som de absolut måste. Lätt att hänvisa till "någon annan" eller "vi tar det snare".
@arkTecko Vi har en väldigt bra dialog med kommunens antikvarie, så om kulturhistoriska värden kommer upp i diskussionen tar vi in henne.
Utmaningen är inte att det sitter skurkar eller ointresserade människor i kommunhuset, för det tror jag inte, utan problemet är att det har varit stor personalomsättning. Mer än hälften av alla inblandade är helt nya eller konsulter och i det läget är det svårt att hitta någon som både kan, vill och har tid och mandat att ta ett större ansvar än det som de absolut måste. Lätt att hänvisa till "någon annan" eller "vi tar det snare".
förstår, sätt en klocka med påminnelse till dig själv för en kommuns kollektiva minne är inte särskilt bra utan verkligheten är att du ser till att få Mail och uppföljning till dig över de sakerna du oroar dig för samt ta inget någon lovar dig (utan skrift) som 100% sanning.Hep skrev:
@VetarN Tack för input. Eftersom arbetet med detaljplanen tagit ett antal år och vår gård på olika sätt är mittpunkten i hela planen, har vi haft väldigt mycket dialog och samarbete med kommunen. Jag tror inte att jag framstått som rättshaverist hittills och vill verkligen undvika detta framöver. Eftersom de som tidigare var ansvariga för projektet själva kom hit och sa hejdå och tackade för samarbetet när de slutade i kommunen, tror jag inte de såg mig som omöjlig. Fast det är bra att tänka på och bland annat därför som jag inte vill hota med, eller blanda in, Länsstyrelsen eller några andra.
sen är det något som du vet inte blir som du tänkt dig men hoppas kunna ändra. Det fungerar inte så, lagt kort ligger (oftast)
Du måste vara en av många befintliga inkompetenta och nyfärdiga tjänstemän som tar sig själva på största allvar och gillar sitt jobb främst för att det ger en känsla av makt över människor? Tag inte illa upp, men ditt inlägg ger en viss känsla av narcissism... Fy vad skitnödigt och självgott svarat, påstå att någon är rättshaverist. Trådskaparen har på intet sätt gett något sådant intryck. Av bilderna att döma ligger den kommunala vägen mycket nära husfasad och fönster med avsevärd höjdskillnad. Helt befogad oro. Jag skulle inte heller nöja mig med icke-svar från kommunen.V VetarN skrev:är en sån där person som du troligtvis vill prata med i en annan kommun. Du ska få en rekommendation:
Troligtvis följer personerna som ska projektera detta sitta jobb men självklart ska intressenter höras särskilt personer som påverkas så som du tycks göra. Det verkar dock som att dina farhågor regleras i den redan satta detaljplanen. MEN,
Ring gärna eller maila med en god ton och berätta dina farhågor och att du gärna vill bekräfta höjder och släntlutningar mot din tomt när de projekteras färdiga handlingar och även bekräfta med entreprenören när han är vid dig så höjder stämmer och det blir enligt vad ni var överens om.
Men snälla gör det här utifrån en trevlig medborgerlig sida. För precis som du säger är det bara troligtvis granskningssynpunkrwr i detaljplanen (eller någon typ av vägplan om det är trafikverkert) du skulle lämnat. Men jag lovar har du rätt tillvägagångssätt mot tjänstemannen tar han din oro seriöst. Men texten du skriver indikerar att det finns drag av lite rättshaveristmen lycka till!
Stå på dig trådskapare. Fortsätt hävda din rätt!
Jag skulle gå till kommunen med ett förslag att de bygger en stödmur, samt ett lågt, tätt staket/plank. När de ändå har entreprenören där så är det inte så dyrt för dem, och det är en rimlig åtgärd.
Det handlar inte bara om ras och stenskott, det handlar också om buller (som i huvudsak är däcksljud, såvida det inte är jag som knattrar förbi på hojen).
Även snöröjning blir ett problem. Var kommer plogen att lägga snön? Kommer ni att få ett ton blötsnö slungat mot fönstren?
Var trevlig, gå in med en attityd av "Vi har ett problem här, hur löser vi det bäst" istället för att klampa in och slå näven i bordet, så löser det sig nog.
Det handlar inte bara om ras och stenskott, det handlar också om buller (som i huvudsak är däcksljud, såvida det inte är jag som knattrar förbi på hojen).
Även snöröjning blir ett problem. Var kommer plogen att lägga snön? Kommer ni att få ett ton blötsnö slungat mot fönstren?
Var trevlig, gå in med en attityd av "Vi har ett problem här, hur löser vi det bäst" istället för att klampa in och slå näven i bordet, så löser det sig nog.