God kväll! Efter många timmars läsning på byggahus.se så blev det ikväll till att registrera mig då jag stött på en fråga som jag inte kan lösa på egen hand. Köket i huset ska ha renoverats -07, och nu är det så illa att en av lådfronterna gått sönder.

Måtten i köket är överlag helskumma, en lådfront har t.ex. måttet 59,5 bred och 27,5 hög, vilket jag inte får att gå ihop med något jag kunnat söka mig till på nätet. Andra skåpluckor har måttet 39,5x85,5.

Kan de här udda måtten bero på att köksluckorna var specialbeställda då de monterades för 10 år sedan?

12662639_10153401469027963_2196318565475606312_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12671944_10153401497002963_4928155252082103657_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2007 med den stilen, ja e skeptisk, ser mer ut som om dom har lackat om gamla...

Marbodal 1980-90 tal luck måtten som du tycker är konstiga är standard 59,5 = 60 cm stomme

• Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Har ärligt talat ingen som helst koll på kök, spenderar så lite tid som jag bara kan där. Skulle förvisso kunna vara så. Men grannarna säger att luckorna byttes ut då man slog ut en vägg så köket blev nästan dubbelt så stort.

Härjedalskök? Svarta kök? Eller någon annan som gör måttbeställda luckor och fronter.

cecar33 skrev:
Marbodal 1980-90 tal luck måtten som du tycker är konstiga är standard 59,5 = 60 cm stomme
Det är inte breddmåtten utan höjden jag reagerar på, känns som att mått som 27.5 och 70.5 är allt annat än standard.

Jodå det kan nog vara riktigt att man bytt luckor men behållit stommarna. Det finns ju en uppsjö av firmor som sysslar med det och det är en typisk mdf lucka som man fräst lite spår i.

Lite snabbt googlande så finns det tex denna firma som gör en lucka som har en fräsning som liknar TS.

http://www.malarkok.se/koksluckor/ titta på luckan som heter Kärnö.

Så leta lite på firmor i omgivningen som håller på med att byta luckor på kök men som behåller stommarna.

oceanis skrev:
Jodå det kan nog vara riktigt att man bytt luckor men behållit stommarna. Det finns ju en uppsjö av firmor som sysslar med det och det är en typisk mdf lucka som man fräst lite spår i.

Lite snabbt googlande så finns det tex denna firma som gör en lucka som har en fräsning som liknar TS.

[länk] titta på luckan som heter Kärnö.

Så leta lite på firmor i omgivningen som håller på med att byta luckor på kök men som behåller stommarna.
Ah, men jag ska börja kolla runt bland de som håller på med kök runtom i stan då, förhoppningsvis är det någon man kan få tag på den här modellen.

Om man inte skulle hitta någon ny, var får man tag på köksluckor som man kan måttbeställa till ett humant pris för en student i dag? Billigare i butik eller säljs det på nätet?

Robbin_Oberg skrev:
Det är inte breddmåtten utan höjden jag reagerar på, känns som att mått som 27.5 och 70.5 är allt annat än standard.
Du pratar lådfront 59,5 x 27,5. Är det inte två st.med det måttet och en tredje lägre överst. Var 70,5 kommer ifrån vet jag inte men det frågade du inte om i ditt första inlägg. Du skriver om 39,5 x 85,5 vilket låter som överskåps luckor. Men det kan vara som Immobil skriver.

cecar33 skrev:
Du pratar lådfront 59,5 x 27,5. Är det inte två st.med det måttet och en tredje lägre överst. Var 70,5 kommer ifrån vet jag inte men det frågade du inte om i ditt första inlägg. Du skriver om 39,5 x 85,5 vilket låter som överskåps luckor. Men det kan vara som Immobil skriver.
Folk som springer in och ut genom dörren här så jag har fullt sjå att hålla reda på siffrorna, det är ett tredje mått ja =)

Lås dörren, då får du lugn och ro! ;)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.