maskiner med större fyllnadsmängder propan, är anslutna till et exklassat ventilationssystem som skapar undertryck i chassiet, så att läckande gaser sugs ut ur chassiet. De har även propanlarm, som stänger av pumpen, så den inte kan starta vid läckage som är mätbara. Finns en hel del krav vid installation av propanmaskiner, med större fyllnadsmängder, vanliga villavärmepumpar får innehåla max 500 gram vill jag minnas.
 
DonPablo DonPablo skrev:
maskiner med större fyllnadsmängder propan, är anslutna till et exklassat ventilationssystem som skapar undertryck i chassiet, så att läckande gaser sugs ut ur chassiet. De har även propanlarm, som stänger av pumpen, så den inte kan starta vid läckage som är mätbara. Finns en hel del krav vid installation av propanmaskiner, med större fyllnadsmängder, vanliga villavärmepumpar får innehåla max 500 gram vill jag minnas.
Har man samma säkerhetssystem när man använder R32?
 
P
useless useless skrev:
Har man samma säkerhetssystem när man använder R32?
Inte i Eu bara i Australien
 
Ok. Men det är ju lite konstigt att brandrisken alltid lyfts fram när man pratar värmepumpar med Propan. Ingen pratar brandrisk med R32 trots att det är en extremt brandfarlig Gas. Istället lyfter man hur "miljövänligt" det är med ett GWP på 675.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ingen pratar om det, för det är inte en extremt brandfarlig gas. Vid ett specifikt och ganska osannolikt scenario kan den bli explosiv.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
du kan tända eld på den, men den brinner inte utan tillsatt låga, det skall vara väldigt exakta blandningsförhållanden för att det ska brinna/explodera. den mängden du har i en värmepump räcker inte till för det. Skall tydligen vara en ganska kraftig koncentration för brand.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
det ruggiga med R32 är att när den brinner så bildas fosgen
 
M MangeRR skrev:
Ingen pratar om det, för det är inte en extremt brandfarlig gas. Vid ett specifikt och ganska osannolikt scenario kan den bli explosiv.
DonPablo DonPablo skrev:
du kan tända eld på den, men den brinner inte utan tillsatt låga, det skall vara väldigt exakta blandningsförhållanden för att det ska brinna/explodera. den mängden du har i en värmepump räcker inte till för det. Skall tydligen vara en ganska kraftig koncentration för brand.
Precis som propan alltså.
 
electroluxaren skrev:
det ruggiga med R32 är att när den brinner så bildas fosgen
det gör det av vanliga hfc köldmedier också
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis som propan alltså.
ja men propan är mycket explosivare redan vid mycket lägre koncentrationer.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Propan är inte explosivt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
Propan är inte explosivt.
 
Fosgen kan bildas om man bränner HCFC-gaser, inte r32 eller andra HFC-gaser.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fosgen bildas av kloret som fanns i cfc och hcfc-sopporna när det hettas upp och förbränns. Hfc sticker "bara" i luftrören om man råkar andas i sig det om man hettar upp/förbränner.

Vidare. Inga problem att toppa upp med R407C. Gjort det massvis gånger ute på fält med anläggningar som går på den soppan. Uppmätning efteråt ger inga avvikande värden. Är det bara lite fyllning kvar så tar man ut den och fyller om på nytt med färsk soppa.
 
  • Gilla
  • Haha
Carpe Thermia och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Propan är inte explosivt.
nänä okej kör på det, alla är saliga i sin tro, jag har hellre R32 som läcker än propan i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.