9 154 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Behöver fylla R407C
maskiner med större fyllnadsmängder propan, är anslutna till et exklassat ventilationssystem som skapar undertryck i chassiet, så att läckande gaser sugs ut ur chassiet. De har även propanlarm, som stänger av pumpen, så den inte kan starta vid läckage som är mätbara. Finns en hel del krav vid installation av propanmaskiner, med större fyllnadsmängder, vanliga villavärmepumpar får innehåla max 500 gram vill jag minnas.
Har man samma säkerhetssystem när man använder R32?DonPablo skrev:
maskiner med större fyllnadsmängder propan, är anslutna till et exklassat ventilationssystem som skapar undertryck i chassiet, så att läckande gaser sugs ut ur chassiet. De har även propanlarm, som stänger av pumpen, så den inte kan starta vid läckage som är mätbara. Finns en hel del krav vid installation av propanmaskiner, med större fyllnadsmängder, vanliga villavärmepumpar får innehåla max 500 gram vill jag minnas.
Ok. Men det är ju lite konstigt att brandrisken alltid lyfts fram när man pratar värmepumpar med Propan. Ingen pratar brandrisk med R32 trots att det är en extremt brandfarlig Gas. Istället lyfter man hur "miljövänligt" det är med ett GWP på 675.
du kan tända eld på den, men den brinner inte utan tillsatt låga, det skall vara väldigt exakta blandningsförhållanden för att det ska brinna/explodera. den mängden du har i en värmepump räcker inte till för det. Skall tydligen vara en ganska kraftig koncentration för brand.
M MangeRR skrev:
Precis som propan alltså.DonPablo skrev:
Fosgen bildas av kloret som fanns i cfc och hcfc-sopporna när det hettas upp och förbränns. Hfc sticker "bara" i luftrören om man råkar andas i sig det om man hettar upp/förbränner.
Vidare. Inga problem att toppa upp med R407C. Gjort det massvis gånger ute på fält med anläggningar som går på den soppan. Uppmätning efteråt ger inga avvikande värden. Är det bara lite fyllning kvar så tar man ut den och fyller om på nytt med färsk soppa.
Vidare. Inga problem att toppa upp med R407C. Gjort det massvis gånger ute på fält med anläggningar som går på den soppan. Uppmätning efteråt ger inga avvikande värden. Är det bara lite fyllning kvar så tar man ut den och fyller om på nytt med färsk soppa.