Hej! Har högtalare (ARGON 6340) och trådlös subwoofer (LG) som jag skulle vilja koppla in till TVn (optiskt) och driva med en så liten förstärkare osm möjligt.

Den trådlösa subwoofern, går den på Bluetooth? Och kan man koppla in nåt annat än en LG produkt på den eller måste det vara via kabel om man väljer annan tillverkare?

Jag har kikat på "NAD D3020 Förstärkare", men behöver andra alternativ. Kul att höra om det finns några kloka tankar därute :thumbup::thumbup:

Hur har du kopplat in sub:en idag? Det verkar lite underligt att en sub skulle ha egen bluetooth, så jag gissar på ett proprietärt system från LG. Ingick den i ett tidigare hemmabiosystem eller liknande?

1. Kolla att sub:en har kabelingång för subkabel, eller att den har högtalarterminaler så att du kan koppla in den mellan förstärkaren och högtalarna.
2. Har den ingen egen kabelingång så får den inte vara med, men överväg ändå att strunta i sub:en helt.
3. NAD D3020 är en grym liten apparat. Skulle nästan föreslå att du uppgraderar dina högtalare på samma gång (men det är i alla fall en bra grund att bygga vidare på).
4. Om din LG sub inte har högtalarterminaler så kan du inte använda den med NAD-förstärkaren, eftersom den inte har dedikerad sub-utgång. Köp i så fall en ny sub, t.ex. från samma Argon-serie, som kan användas tillsammans med förstärkaren, och som säkerligen ändå kommer att låta bättre. Eller som sagt, skippa sub helt.

Förslag på ännu mindre digital förstärkare: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-da1/

ProJect gör en hel uppsjö förstärkare i microformat. Du skulle också kunna ebaya hem vilken lite förstärkare som helst och bara kombinera med en optisk DAC till TV:n.

Tack för utförligt svar,

Subben tillhörde en soundbar som lagt av. Produktnamn SHS36-D
Den styrdes helt och hållet av soundbaren, har ingen kabelport eller av och på knapp vilket gör att jag funderade på om det går att sätta en ny bakplatta på den med kabelportar och strömknapp. Inte för att jag behöver ha den, mest för att det är kul att pilla lite och lära sig mer. Om det inte går att koppla in eller styras från en annan enhet så är det ju bara att köra den på tippen.

Grundtanken var att jag skulle försöka använda det jag redan hade, vad som helst är bättre än TV-ljudet, och högtalarna funkar helt ok på egen hand.

Förslaget som du lämnade på DA1 var kanon, det lutar åt att jag köper en sån!

Mvh

Jake123 skrev:
Förslaget som du lämnade på DA1 var kanon, det lutar åt att jag köper en sån!
Hehe, ja jag tänkte att NAD-förstärkaren kanske var lite overkill för att ersätta en soundbar :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.