8 143 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
behöver företag hägna in sitt område med utrustning?
Det är inte en skylt som avgör utan lagen så den skylten måste vara velt verkningslös i praktiken.P Perplexus skrev:
från lawline:
Oavsett om barnet är straffmyndigt eller ej bär i första hand barnet ansvaret för skada som barnet orsakar (2 kap. 1 § SkadeL). Detta gäller oavsett om det är uppsåtligen vållat och således ett skadegörelsebrott (12 kap. 1 § BRB) eller om det är en olyckshändelse. Däremot så ska hänsyn tas till barnets ålder, utveckling, m.m. (2 kap. 4 § SkadeL). I andra hand ansvarar föräldern för skador som barnet orsakar genom brott (3 kap. 5 § SkadeL).
Så barnet ska bedömas veta vad den gör. Så det är skillnad på om barnet som har sönder antennen är 4 eller 12.
Du har helt rätt. Skylten får väl tolkas på en påminnelse om lagen. Förutsatt att barnet kan läsa och plötsligt bryr sigL Lane skrev:Det är inte en skylt som avgör utan lagen så den skylten måste vara velt verkningslös i praktiken.
från lawline:
Oavsett om barnet är straffmyndigt eller ej bär i första hand barnet ansvaret för skada som barnet orsakar (2 kap. 1 § SkadeL). Detta gäller oavsett om det är uppsåtligen vållat och således ett skadegörelsebrott (12 kap. 1 § BRB) eller om det är en olyckshändelse. Däremot så ska hänsyn tas till barnets ålder, utveckling, m.m. (2 kap. 4 § SkadeL). I andra hand ansvarar föräldern för skador som barnet orsakar genom brott (3 kap. 5 § SkadeL).
Så barnet ska bedömas veta vad den gör. Så det är skillnad på om barnet som har sönder antennen är 4 eller 12.
Jo, det är många som tycker att det låter lite "kockobello", men det beror nog främst på att det är många som inte är insatta i Arbetsmiljöverkets regler.Staffan2000 skrev:
Det här låter ju helt kockobello!
Om ett barn klättrar upp på min firmabil, som står på min grusplan, som klassas som "arbetsområde" och i sin iver att vika ihop radioantennen, råkar trilla ner och skada den "Långa bruna svansen" eller någon annan kroppsdel. Är det då jag som blir skadeståndsskylldig för att föräldrarna inte har mer koll på ungen, än på Facebook.
Staffan
Den som bedriver en verksamhet har en skyldighet att bedriva denna så att ingen utsätts för onödig risk. Detta inkluderar även utomstående så som t.ex. barn som gärna klättrar om kring på grejer.
Så har man en verksamhet där man har en uppställningsplats för lastbilssläp så som TS beskriver, så har man en skyldighet att se till så att ingen skadar sig. Eftersom det är omöjligt att övervaka en uppställningsplats dygnet runt så väljer de flesta att hägna in. Då har man vidtagit en lämplig åtgärd för att förhindra att utomstående tar sig in och skadar sig.
Om man däremot inte hägnat in så kan man bli ansvarig ifall någon skadar sig, eftersom man är alltid ansvarig för området där man bedriver sin verksamhet. Dygnet runt, året om.
Det finns väl en anledning till att man försöker hålla industrier och bostäder åtskilda...
Hade jag bott granne med den där markplätten och haft barn hade jag starkt ifrågasatt styrelsens beslut att hyra ut marken till detta ändamål, speciellt om det skett utan krav på stängsel. Det är inte utan att man undrar hur mycket hyrespengar det handlar om, är det verkligen värt det med tanke på risken och inte minst olägenheten för de närmaste grannarna att plötsligt få en uppställningsplats för tunga fordon eller dess utrustning intill sin tomt. Är verksamheten ens tillåten på marken? Vad säger de närmast boende?
Hade jag bott granne med den där markplätten och haft barn hade jag starkt ifrågasatt styrelsens beslut att hyra ut marken till detta ändamål, speciellt om det skett utan krav på stängsel. Det är inte utan att man undrar hur mycket hyrespengar det handlar om, är det verkligen värt det med tanke på risken och inte minst olägenheten för de närmaste grannarna att plötsligt få en uppställningsplats för tunga fordon eller dess utrustning intill sin tomt. Är verksamheten ens tillåten på marken? Vad säger de närmast boende?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 946 inlägg
Du har helt rätt, så tillvida att man faktiskt inte alls kan utläsa vem som hyrt ut marken. När jag läser igenom TS:s alla inlägg igen hittar jag bara följande text: "... vi pratade om det för jag sitter i vägföreningen och det var till oss markföretaget sa att han skulle sätta upp staket." Det var förmodligen den formuleringen som fick mig att anta att det var föreningen som hyrt ut marken...
Så TS, vem äger marken, vem har hyrt ut den?
Så TS, vem äger marken, vem har hyrt ut den?
När vi byggde hus, lösvirke, två hus, krävde byggnadsförvaltningen att bygget skulle "avskärmas" på något sätt. Det godtogs till slut ett enkelt fårstängsel runt den stora fastigheten. Vid grinden och andra änden av fastigheten sattes upp en sådan där vanlig skylt där det stod "Byggarbetsplats, tillträde förbjudet".
För mig låter det självklart att denna plats som talas om i tråden omgärdas av riktigt stängsel, framförallt som det verkar vara en permanent uppställning.
För mig låter det självklart att denna plats som talas om i tråden omgärdas av riktigt stängsel, framförallt som det verkar vara en permanent uppställning.
Nu är det ju en stor skillnad på en arbetsplats och en uppställningsplats. På en arbetsplats har ju företaget skyldighet att se till att anställda och obehöriga inte ska kunna göra illa sig. Tex genom avspärrningar osv.
Men en uppställning går inte under samma regler, då det inte är en arbetsplats. Vad jag vet finns det inga krav/regler som säger att det behöver finnas någon form av staket osv runt lastbilar/flak osv.
Men en uppställning går inte under samma regler, då det inte är en arbetsplats. Vad jag vet finns det inga krav/regler som säger att det behöver finnas någon form av staket osv runt lastbilar/flak osv.
mina notifieringar från byggahus är opålitliga så jag hade inte sett jag fått svar.
Marken hyrs ut av markägaren. Den ligger i en hörntomt så den gränsar mot vägen men har utfart mot annan väg. Därmed är vi inte involverade (de sliter inte på vår väg). Däremot, eftersom de inte har staket eller annan avgränsning så har de inte full koll på när deras asfalterade tomt slutar och vår väg börjar. Ofta hamnar växelflaken ut på vår väg.
När det händer så märker de bara ut flaket med en reflexväst och åker hem. Flaken är lbland bara 30 cm höga. Dessutom skymmer de höga flaken kurvan...
Så nästa fråga, är det ok att bara märka ut det? Om västen blåser bort och en bil kör på det i mörkret, får man skylla sig själv då?
så lite gnäll (läs bara om du inte triggas av andras frustration).. kan de inte bara sätta upp ett staket så de håller sig på sin tomt. Hur kan man bara skita i att man skapar problem för andra.
Marken hyrs ut av markägaren. Den ligger i en hörntomt så den gränsar mot vägen men har utfart mot annan väg. Därmed är vi inte involverade (de sliter inte på vår väg). Däremot, eftersom de inte har staket eller annan avgränsning så har de inte full koll på när deras asfalterade tomt slutar och vår väg börjar. Ofta hamnar växelflaken ut på vår väg.
När det händer så märker de bara ut flaket med en reflexväst och åker hem. Flaken är lbland bara 30 cm höga. Dessutom skymmer de höga flaken kurvan...
Så nästa fråga, är det ok att bara märka ut det? Om västen blåser bort och en bil kör på det i mörkret, får man skylla sig själv då?
så lite gnäll (läs bara om du inte triggas av andras frustration).. kan de inte bara sätta upp ett staket så de håller sig på sin tomt. Hur kan man bara skita i att man skapar problem för andra.
Om du anser att dom ställt flaken osv på ett trafikfarliga sätt, så är det bara du ringer polisen och ber dom komma ut och titta. Dom får ju inte skapa faror i trafiken.L Lane skrev:mina notifieringar från byggahus är opålitliga så jag hade inte sett jag fått svar.
Men om ni nu anser att ett staket vore ett krav, så får nog ni prata med firman och fråga om ni får sätta upp ett staket mot deras mark på eran egna kostnad. Dvs firman ska i te behöva lägga ett öre på detta, då det enbart är ni som har detta behovet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 946 inlägg
Gäller det om företaget har öppna syrabassänger också? Det är grannens barn som riskerar att ramla i, så då får väl grannen stå för skalskydder om hen tycker att det behövs... Nej, naturligtvis är det företagarens sak att hägna in om denne ägnar sig åt någon typ av farlig verksamhet där andra riskerar att komma i kläm (bokstavligen i det här fallet).perra i skogen skrev:
I övrigt verkar vi också vara inne på en klassisk problemglidning här. Från omsorg om oskyddade barn till att företaget slarvar och brukar marken utanför fastigheten på ett problematiskt sätt. Båda sakerna kan förstås vara sanna samtidigt, men råden kanske blir lite olika. I det senare fallet blir ju staketet ett reellt hinder i verksamheten då det inte går att tillfälligt annektera grannmarken om man har fullt då det är svårt att parkera ett flak halvvägs genom ett staket.