Vi köpte ett hus för ca två år sen som vi tänkte måla om denna sommaren, men det verkar som huset är målat med en linoljefärg. Som vi inte visste då.

Måste vi fortsätta måla med linoljefärg eller kan vi byta till akrylat?

Vi har även ett garage som är målat med röd Falu rödfärg. Och vi vill inte ha ett rött garage. Vi vill att det ska vara i samma kulör som huset. Vi vill måla om i en varmvit nyans.

Vi har förstått att det verkar bli problem med att måla om garaget. Är det verkligen så att vi måste fortsätta med Falu rödfärg? Går det verkligen inte att måla över med en akrylatfärg?

Tack på förhand!

Du kan inte måla med akrylat direkt på Falu rödfärg. Vill du ändå göra det så måste du börja med att borsta bort allt. Falurödfärg är ju egentligen bara pulver som fäster på ytan när bindevätskan dunstat, därav svårt att få fäste med annan färg.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad är anledningen till att du vill måla över linoljefärgen med akrylatfärg? Det bästa är att använda samma färgtyp vid ommålning och linoljefärg tycker jag är ett bra val.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad är anledningen till att du vill måla över linoljefärgen med akrylatfärg? Det bästa är att använda samma färgtyp vid ommålning och linoljefärg tycker jag är ett bra val.
Är väl mest att det verkar vara lite omständigt att måla med linoljefärg? Att man verkligen måste arbeta in färgen och måla tunnt tunnt och gärna tre omgångar? :thinking:

Och sen verkar det som att linoljefärg tappar sin kulör och bleknar snabbare.

Om det är målat med linoljefärg redan är det ju jätteenkelt att fortsätta med det. Det är ju bara att ta bort ev löst och sedan måla. Det är bra för fasaden och lätt att måla med.

Jag håller på att ta bort modern färg från ett hus för att måla med linoljefärg istället...

Slamfärg är ju lika smidigt det så det hade jag också behållit om det varit mitt. Det finns ju fler nyanser men det är svårt att måla med ljusare utan att borsta bort allt väldigt noga.

Är det ett äldre hus?
Förr var uthus oftast i en annan färg än huvudbyggnaden vilket skulle kunna kan förklara varför ert hus och garage är färgsatt som det är.

S Sassa4 skrev:
Vi köpte ett hus för ca två år sen som vi tänkte måla om denna sommaren, men det verkar som huset är målat med en linoljefärg. Som vi inte visste då.

Måste vi fortsätta måla med linoljefärg eller kan vi byta till akrylat?

Vi har även ett garage som är målat med röd Falu rödfärg. Och vi vill inte ha ett rött garage. Vi vill att det ska vara i samma kulör som huset. Vi vill måla om i en varmvit nyans.

Vi har förstått att det verkar bli problem med att måla om garaget. Är det verkligen så att vi måste fortsätta med Falu rödfärg? Går det verkligen inte att måla över med en akrylatfärg?

Tack på förhand!
Varför byta från en av de bästa färgtyperna till en av de sämsta.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag förstår inte heller varför du vill byta från färgtyper vars styrkor bl.a. är att de är så lätta att underhålla. :thinking: Att fortsätta med samma färgtyp är dessutom det absolut bästa för att undvika extra arbete och problem.

Är det ett gammalt hus - eller t.o.m. ett nytt - så kan det vara ett försäljningsargument att de traditionella färgtyperna används.

Jag tolkar det som att du inte målat med linoljefärg innan? Eftersom det redan är målat behöver man inte måla tre strykningar (om du nu inte skall byta till en helt annan kulör, vilket man kanske inte gör så ofta...)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
S Sassa4 skrev:
Är väl mest att det verkar vara lite omständigt att måla med linoljefärg? Att man verkligen måste arbeta in färgen och måla tunnt tunnt och gärna tre omgångar? :thinking:

Och sen verkar det som att linoljefärg tappar sin kulör och bleknar snabbare.
Jag hade avstått linoljefärg för att jag tycker det är ren skit jämfört med andra produkter.....men så får man inte säga här:sweat:

U Utdelning skrev:
Jag hade avstått linoljefärg för att jag tycker det är ren skit jämfört med andra produkter.....men så får man inte säga här:sweat:
Klart du får säga det, men du får argumentera och förklara varför, att säga att det är ”ren skit” tillför ju inget, då kan du lika gärna vara tyst.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Klart du får säga det, men du får argumentera och förklara varför, att säga att det är ”ren skit” tillför ju inget, då kan du lika gärna vara tyst.
Så om jag sagt att produkten är toppen så hade du inte sagt något? Du själv lägger ju påstående i denna tråden utan argument. Du är en pajas.

A
U Utdelning skrev:
Så om jag sagt att produkten är toppen så hade du inte sagt något? Du själv lägger ju påstående i denna tråden utan argument. Du är en pajas.
klart som fan du får säga att produkten är skit, eller värdelös.. det är din åsikt..
Sedan att andra vill ha argument är deras åsikt..
Och ja produkten är skit enligt mig för den är krångligare.

Är det nån färg som är skit så är det väl akrylatfärg? Jag jag vet inte hur många rötskador jag lagat på panel på grund av akrylatfärg. Senast var det en klockstapel dör vi fick byta 60÷ av all panel, skrapa ned resten med värmelampor och sedan måla med linoljefärg.

Det är ju klart liiite smidigare att måla med akrylatfärg. Men det väger inte upp risken att man får panela om.

Linoljefärg däremot är en väl beprövad naturprodukt med naturpigment som nästan alltid tål uv-ljus bättre än syntetpigment (kulöräkta). Den enda egentliga skillnaden är att man måste arbeta ut färgen lite mer. Jag har arbetat med panel och fönstret från 1700talet som bara varit målade med linoljefärg. Tror ni att nått hus med akrylat kommer ha orginalpanel kvar om 300 år?

Om du nödvändigtvis måste byta vilket jag tycker vore oklokt, så ta alkydoljefärg istället. Den är närmare linoljefärgen i sin natur och går ofta bra att måla direkt på.

Men jag skulle rekommendera att fortsätta med linoljefärg, gärna med en bas på zinkvit så tål det uppväxt lite bättre.

/Snickare

• Gilla
tobbe72 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.