Hej

En termostat är trasig och får elementet att gå varmare än vad det ska.

Har verifierat att det är termostaten som felar genom att sätta termostaten på ett annat element i huset och märkte direkt att det elementet också började gå varmt. Termostaten trycker helt enkelt inte in piggen tillräckligt långt, även på max, jämfört med de andra termostaterna av samma modell i huset.

Men nu till frågan, jag har knappt luftat ett element tidigare, än mindre bytt termostat. Jag har inte den blekaste när det kommer till _vilken_ termostat jag ska byta till som kommer passa på elementet.

Elementen är från 85 och modellen har utgått. Bifogar bild på termostaten så hoppas jag någon kan hjälpa mig hitta en ersättare!

• Transparent termostat med synlig inställningsskala på en radiator, begagnad och behov av ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer tråden, har även jag AGA STD-termostater som behöver bytas. Det verkar inte finnas några termostater att köpa som har M20x1.0 (eller om det var 1.5?) utan antingen verkar man behöva använda adaptrar eller byta ventil/insats.
Undrar om dessa termostater förekom i två utföranden, normalt stängd eller normalt öppen. Om jag demonterar en termostat och alltså låter stiftet vara i utfjädrat läge så står ventilen helt öppen och elementet blir varmt.

Följer tråden och hoppas att du får många bra svar.

• Gilla
Robert Kn
  • Laddar…
C Carl.Alm skrev:
Följer tråden, har även jag AGA STD-termostater som behöver bytas. Det verkar inte finnas några termostater att köpa som har M20x1.0 (eller om det var 1.5?) utan antingen verkar man behöva använda adaptrar eller byta ventil/insats.
Undrar om dessa termostater förekom i två utföranden, normalt stängd eller normalt öppen. Om jag demonterar en termostat och alltså låter stiftet vara i utfjädrat läge så står ventilen helt öppen och elementet blir varmt.

Följer tråden och hoppas att du får många bra svar.
Precis som du blir mina element varma när stiftet är i utfärdat läge

Bästa svaret

Det där är gamla termostathus AGA M20×1. Man brukar säga att termostaterna håller 15 år, sedan kan de börja reglera fel. Om själva ventilen fungerar bra och stiftet fjädrar när man trycker in det och släpper så kan man sätta på en adapter för MMA termostater istället. T.ex. Evosense är vanlig nu. Även Danfoss har en termostat med MMA-gänga direkt.

Adapter: MMA-NTI
RSK nr: 480 52 82
OBS! Vid långt stift på ventildel – demontera stiftet i adaptern
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-nti/
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-2000-m/

• Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
Kan bekräfta Josth inlägg.

Bytte nyligen till MMA-NTI och MMA Evosense. Funkar utmärkt. Dubbelkolla längden på stiftet innan montage av adaptern.

• Gilla
Robert Kn
  • Laddar…
Bytte också precis till MMA-NTI adapter och Evosense, klockrent! Tack för all hjälp

• Gilla
ghus och 1 till
  • Laddar…
Hej, gammal tråd men blev ändå intressant för mig.

Vilken skulle vara orsaken till att rekommendera Evosense kontra Danfoss? Eller är det enkom en smaksak?

J Josth skrev:
Det där är gamla termostathus AGA M20×1. Man brukar säga att termostaterna håller 15 år, sedan kan de börja reglera fel. Om själva ventilen fungerar bra och stiftet fjädrar när man trycker in det och släpper så kan man sätta på en adapter för MMA termostater istället. T.ex. Evosense är vanlig nu. Även Danfoss har en termostat med MMA-gänga direkt.

Adapter: MMA-NTI
RSK nr: 480 52 82
OBS! Vid långt stift på ventildel – demontera stiftet i adaptern
[länk]
[länk]
[länk]

MMA Evosense brukar t.ex. ligga bra till i pris när man tittar i nätbutiker och det betyder en del om man ska byta ut ett dussin eller drygt det. Danfoss-varianten med MMA-gänga är mer sällsynta och ligger högre i pris.

• Gilla
Hedda_hed
  • Laddar…
G ghus skrev:
Kan bekräfta Josth inlägg.

Bytte nyligen till MMA-NTI och MMA Evosense. Funkar utmärkt. Dubbelkolla längden på stiftet innan montage av adaptern.
För att väcka en tråd till liv. Hur långt är ett långt stift? ska byta 7-8 termostater, och på rinkaby rör finns adapter med (NTI) och utan pinne (RTI,STI).
På mitt koppel står det "TP" och så här långt sticker stiftet ut:
Utskjutande termostatstift på radiator med märkningen "TP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J johan_paz skrev:
För att väcka en tråd till liv. Hur långt är ett långt stift? ska byta 7-8 termostater, och på rinkaby rör finns adapter med (NTI) och utan pinne (RTI,STI).
På mitt koppel står det "TP" och så här långt sticker stiftet ut:
[bild]
Du har insats RTI 1985-1989 = långt stift.

• Gilla
johan_paz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.