Hej,

Jag har ett litet rum som jag ska göra om och vill gärna göra det själv trots begränsad erfarenhet sen tidigare. Men tycker det är kul att pyssla och lära sig samtidigt.

Men till min fundering, jag tog bort lister/foder runt dörren och såg då att ”tapeten” satt löst så
Började ta bort och sen var jag igång och tog bort mer och mer.

Men min fråga till er är om det är dumt att fortsätta? Bör jag sluta och istället spackla? Eller använda easy cover eller nåt annat smidigt alternativ?

Vill måla när allt är är klart.

Ser även att de ser ut som att samma material som sitter på väggen går upp i taket?

Bifogar bilder

Stort tack på förhand och jag skulle verkligen uppskatta eran hjälp.

• Hörn av ett rum där tapeten är delvis borttagen nära taket och golvlisten är avlägsnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis borttagen tapet och synliga rester, i behov av renovering.
    Skapa konto
Det bästa är att riva bort all gammal tapet. Sedan finspacklar du och slipar. Det finns ju även renoveringstapeter, men det blir tveksamt om du har tydliga skarvar. Du kan inte spackla över en tapetskarv.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det bästa är att riva bort all gammal tapet. Sedan finspacklar du och slipar. Det finns ju även renoveringstapeter, men det blir tveksamt om du har tydliga skarvar. Du kan inte spackla över en tapetskarv.

Verkar vara glasfiberväv som jag River ner? Eller?

Tydliga skarvar har jag väl inte om jag river ner allt?:)

De ser ut som att det jag river när även sitter i taket?

Någon?:)

Riv ner allt.
Spackla.
Slipa
Spackla
Slipa
Prima
Tapetsera eller måla

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Riv ner allt.
Spackla.
Slipa
Spackla
Slipa
Prima
Tapetsera eller måla

Okej, reparationsgips eller easy cover är inget alternativ?

Detta är väggen

• Skadad väggyta med stort spackelarbete behövande reparation, synlig gipskant och ojämn struktur.
    Skapa konto
  • Skadad och flagnande vitmålad vägg vid en dörrkarm och ett eluttag, behöver reparation.
    Skapa konto
jag har inte provat easy cover.. men liknande äldre.. och enl mig så höll det inte då vad det lovade.. dvs.. det sväljer inte allt. renoveringsgips är mycket jobb... o fortfarande samma lista enl ovan när du fått upp det.
kör enl ovan säger jag.

det kommer damma ordentligt.. så på med mask. och stäng in dig med plast o tejp så det inte sprider sig i huset

Underlaget för typ easy cover måste vara nästan perfekt är min erfarenhet...

Rep gips där jäser det gärna upp vid skruvar så det blir mycket slipa

Okej, jag gör på er linje och spacklar.

Men min andra fråga då?
Taket? Verkar ju vara samma glasfiberväv som går över dit?

Bör jag ta ner den med eller kan jag rädda kanterna som ni ser?
Lossnar lite i taket när jag tar mer från väggarna.

Se bilder

• Delvis borttagen glasfiberväv på vägg nära taket med synliga skador och lossning.
    Skapa konto
  • Vägg möter tak där glasfiberväven skalar av och lossnar vid hörnet, med synliga spår av spackel.
    Skapa konto
A Astrom86 skrev:
Okej, jag gör på er linje och spacklar.

Men min andra fråga då?
Taket? Verkar ju vara samma glasfiberväv som går över dit?

Bör jag ta ner den med eller kan jag rädda kanterna som ni ser?
Lossnar lite i taket när jag tar mer från väggarna.

Se bilder

Skär längs taket innan du river från väggen. Jag skulle låtit taket vara om det är ok yta. När du bredspacklar väggen kan du nog fylla ut rätt bra mot takglipan, sen nån bra fog.

Tycker jag...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tänk att grundregeln är att riva allt som inte ger en stabil grund. Du kan tex inte spackla över ett gap mellan två masonitskivor som rör sig. Det blir ett garanterat fiasko. Sedan skall man så klart akta sig för att överdriva rivningen, men det är ett välkänt misstag bland oss amatörer att riva för lite. Det går ofta fortare att förs ordentligt istället för att pyssla med speciallagningar.

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
med tanke på hur tjockt det är så är det troligen nån som har spacklat på glasfiberväven tidigare.

S Stefan1972 skrev:
med tanke på hur tjockt det är så är det troligen nån som har spacklat på glasfiberväven tidigare.
Tänker du på väggen?

De där remsorna man har i hörn som man sätter i spackel å sen spacklar över, bör man även ha det i taket för att få det snyggt?

ja det var bara offtopic på det du river ner. Menade bara att det suttit vanlig väv där som någon spacklat över för att få slät yta och sen målat. Därav tjockleken på det.

1. De där remsorna man har i hörn som man sätter i spackel å sen spacklar över, bör man även ha det i taket för att få det snyggt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.