Hej allesammans!
Nu behöver jag alla råd och tips jag bara kan tänka mig.
Det är så att jag och min bror hastigt och lustigt ärvde ett hus och nu funderar jag och min sambo på om vi ska köpa ut min bror från huset. Han äger redan ett hus och sätter sig inte emot (tvärtom snarare) att vi köper ut honom från huset. Huset ligger på en badort i Skåne på ett perfekt läge (400 meter till sandstranden). Huset blev igår värderat till 2.8 miljoner och är på 120 kvm + en stuga (hyrs just nu ut på somrarna) på 40 kvm.

Förmodligen är det väl egentligen inget att fundera över, men då vi är väldigt gröna inom området (hus, renoveringar etc.) är vi ändå lite osäkra. Huset är en gammal sommarstuga som byggdes ut 1982 och har sedan dess invändigt (endast vitvaror har bytts ut) inte renoverats.
Vi har absolut inga problem med att flytta in och bo i huset som det är, men samtidigt vill vi så klart renovera (i så fall totalrenovering invändigt) och fräscha upp det. Min sambos renoveringskunskaper är totalt obefintliga ska tilläggas :-)

Har ni några tips och råd? Hur hade ni gjort? Alternativ två är ju annars att sälja huset, dela på vinsten och hitta ett annat hus att "stoppa" pengarna i. Orten där huset ligger är ett ställe vi tidigare har tittat på hus ska tilläggas.
 
Gillar ni huset så varför inte? Läget låter ju perfekt och renoveringen behövs väl inte göras på en gång? Satsar man inte vinner man inte.

Jag hade kört på det om jag gillade huset.
 
Håller med föregående talare.

Men ett tips: renovera i små etapper med enkla rum först, och gör dem helt klart innan nästa rum. Skall ni göra renoveringen själva finns all info på internet, bara att ta det lugnt och söka info så går det bra...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.