Shirack skrev:
Såhär är det riktat, hur tål materialet kondens?

är det rakt nog?

Sitter vanliga trallskruv i mitten på många ställen där det ej är masonit, alltså emellan läkten, så inget som skruven och hålet i pappen är helt öppet för kondens.

kommentarer?
hoppas det är vindstilla året om där du bor. :-D å oljad masonit är inga problem

• Arg
ådal
  • Laddar…
P
S steelcenter skrev:
hoppas det är vindstilla året om där du bor. :-D
jag vill ha hjälp, dina hån hjälper inte.

• Gilla
Danne12345 och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
sorry

P
V Varglarsen skrev:
Vore det jag, skulle jag kasta stålprofilerna åt fanders, och läkta med strö och bärläkt av trä som vanligt. Då är det lätt att få det rakt med tex träkilar under ströläkten, och tätt med en extra tätningsremsa under ströläkten. Och ny underlagspapp tyvärr.
Om nu byggfirmans killar är trevliga, och firman är seriös, så är det väl en smal sak att bjuda dom på en kopp kaffe och förklara att du känner dig otrygg med deras metod. Då gör de nog om detta, möjligen med önskemål om att du står för det extra materialet. Men i det stora hela är det ju en petitess med den extra kostnaden, om du sen känner dig nöjd och taket håller 30 år.
V Varglarsen skrev:
Vore det jag, skulle jag kasta stålprofilerna åt fanders, och läkta med strö och bärläkt av trä som vanligt. Då är det lätt att få det rakt med tex träkilar under ströläkten, och tätt med en extra tätningsremsa under ströläkten. Och ny underlagspapp tyvärr.
Om nu byggfirmans killar är trevliga, och firman är seriös, så är det väl en smal sak att bjuda dom på en kopp kaffe och förklara att du känner dig otrygg med deras metod. Då gör de nog om detta, möjligen med önskemål om att du står för det extra materialet. Men i det stora hela är det ju en petitess med den extra kostnaden, om du sen känner dig nöjd och taket håller 30 år.
Japp, kan nog hålla med dig i de mesta, kanske inte kostnadsfrågan, dom har undersökt taket och beställt varor efter det och jag har låtit dom välja det dom tror är bäst, dom som ska va proffsen, tror stålläkten är det största misstaget

• Gilla
StaBen
  • Laddar…
Tycker synd om firman som gör jobbet inte kul att upptäcka hur dåligt byggd o snett o krokit allt är (dom har förmodligen som husägaren inte sett detta innan)
Blir ju helt orimliga kostnader o byta takstolar mm mm för att sen upptäcka att stommen åxå inte är ok.
Jobbigt läge o hammna i

• Gilla
jagheterlasse
  • Laddar…
Shirack skrev:
Det nämndes ju av någon tidigare att plåtfirman kan bocka nya hattprofiler som passar i plåtreglarna, att göra såna i tempo och kanske runt 150 mm breda och i några olika höjder är väldigt enkelt. Att sen rikta med dem i stället för kluddet med masonit osv är en barnlek och resultatet perfekt. Vore de minsta professionella skulle de alltid ha lite såna delar att använda vid jobb som ditt där underlaget är så ojämnt, samtidigt skulle de spara tid och få nöjda kunder på ett enkelt sätt.

• Gilla
M3rLiN_74 och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Japp, kan nog hålla med dig i de mesta, kanske inte kostnadsfrågan, dom har undersökt taket och beställt varor efter det och jag har låtit dom välja det dom tror är bäst, dom som ska va proffsen, tror stålläkten är det största misstaget
Jo det har nog blivit en miss från deras sida från början, och förhoppningsvis gör de om detta utan extra kostnad om du ber om det. Men jag råder dig även till att vara lite flexibel, och erbjuda dig stå för materialet om det kommer till det. Trist om det blir konflikt och det drar ut på tiden, och ditt tak och ditt humör blir lidande. Däremot skulle jag personligen vägra betala en extra krona i arbetskostnad.

Jag har själv blivit svårt lidande av en byggfirma som mitt i arbetet kommit på att de gjort en missräkning och vägrat slutföra arbetet till den överenskomna kostnaden. Slutade med att jag inte längre hade nåt hus... så lite flexibilitet ibland till vissa gränser är nog att föredra.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Vet ej vad jag ska göra, är rätt uppgiven...
Jag förstår det. Alla inlägg är inte så konstruktiva heller...
I din situation hade jag konfronterat byggaren med din oro: ”Ni lovade mig ett plant tak, och jag tycker inte det ser plant ut. Jag är också orolig över att takpappen perforerats av skruv, dessutom skruv som inte skall vara där, samt att du är orolig över att det är få skruvar (om du nu tycker det)”. Och när du framfört det, meddela dem det även skriftligen och hänvisa till mötet ni hade, eller kalla till ett ”byggmöte” och för protokoll. Skriv själv, pennan har makten!
Du har ju redan stöd av över 50 inlägg som pekar i samma riktning. Visst kan de tycka att vi bara är medlemmar på ett forum, men vissa är duktiga hemmafixare och vissa är proffs. Åsikterna pekar i samma riktning. Var tydlig med vad du vill att de gör. Om det sen är göra om, täta, ta dit en expert eller kontakta Lindab får din magkänsla och behov av trygghet avgöra.
Lycka till!

• Gilla
StaBen och 2 till
  • Laddar…
Jag har lusläst denna tråd och som lekman om än dock varianten som bygger/renoverar själv så kommer min åsikt här.

Plåtläkten är enligt OPs egen utsaga av typ som klarar att ligga direkt på takstolar. Dvs diskussion om vindstyrkor och sånt borde vara irrelevant om rätt fästelement används. Uppriktningen med masonit ser väl rätt ok ut enligt bilderna. Om det är plant nog ligger i betraktarens öga. Personligen är jag välsignad/förbannad med ögonmått som gör att allt ser snett ut för minsta lilla. Det jag dock inte gillar med bilderna är skruv genom toppen på läkt så att den går fritt genom papp utan möjlighet till tätning. Nu ser väl pappen mer ut som en gummimatta på bilderna så det kanske självtätar? Ta diskussionen med dina byggkillar. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Varför har taket säckat ? klena takstolar ? felaktigt rivna bärade väggar ?

P
D Datasnickarn' skrev:
Jag har lusläst denna tråd och som lekman om än dock varianten som bygger/renoverar själv så kommer min åsikt här.

Plåtläkten är enligt OPs egen utsaga av typ som klarar att ligga direkt på takstolar. Dvs diskussion om vindstyrkor och sånt borde vara irrelevant om rätt fästelement används. Uppriktningen med masonit ser väl rätt ok ut enligt bilderna. Om det är plant nog ligger i betraktarens öga. Personligen är jag välsignad/förbannad med ögonmått som gör att allt ser snett ut för minsta lilla. Det jag dock inte gillar med bilderna är skruv genom toppen på läkt så att den går fritt genom papp utan möjlighet till tätning. Nu ser väl pappen mer ut som en gummimatta på bilderna så det kanske självtätar? Ta diskussionen med dina byggkillar. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite...
tack för bra svar, är en matski haloten steel ”duk” vet ej exakt vad dem säger om skruv så utan tätning men känns sådär.

Läste produktspecen för din "papp". Den är gjord för spikning utan extra åtgärd. Jag skulle gissa att genomförning medelst skruv också kommer täta tillfredställande. Men som sagt tidigare. Fråga ansvarig för byggfirman, helst skriftligt för att eleminera risk för "nej det sade jag inte". Byggkillar är oftast bra men behöver övervakning som femåringar för att inte lösa problem för kreativt. Ja läxan är självlärd. Flera gånger dessutom. No offense till proffsen i forumet.

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
De här typerna startar bolag, blåser fastighetsägare, ringer runt och utlovar tjänster, kommer och sabbar, får dåliga recensioner, konkar och startar om.
Konstigt att TS skrev att det var en av de äldsta firmorna i staden samtidigt som du med säkerhet vet att dom regelbundet konkar och startar om?

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Hej har en byggfirma (plåtslagare + snickeri) hemma som lägger om mitt tak.
useless useless skrev:
Skicka bilderna till Lindab och fråga om det är ok.
Jag skulle aldrig ha accepterat det där.

firman var här 2 gånger och måttade och hade sig innan projektet starta.

man rekomenterade stålläktning och lindab torekov tak i hela längder från nock till fotbräda.

nu har dom varit och lagt ny underlagspapp över det gamla och lagt ut stålläkten, har redan noterat för dom 2 gånger att jag är orolig taket blir buckligt då man lagt det över 2 lager gammal ytpapp.

Dom säger det är inga problem och att jag aldrig kommer se det.

vad tror ni, och vad rekommenderar ni hur jag ska gå tillväga mot firman innan taket börjar läggas och allt är försent.

personligen tycker jag att när dom varit här och förprojekterat så hade dom tyckt taket varit för krokigt att lägga på skulle det framförts till mig.

Fanns inget att anmärka på från deras sida innan bygget startade.

Bilden med plankan är en rak planka från nock till fotbräda, skiljer 3cm på vissa ställen, det vågrätta ser ni själv.

Snälla hjälp mig hur jag ska gå till väga

andra byggare jag pratat med i efterhand säger man aldrig skulle lagt stålläkt, utan lagt bärläkt + ströläkt för att det hade tagit bort det värsta av det böjda + rivit bort allt gammal pappen först.

Kan omöjligt va mitt ansvar som kund att bestämma hur dom ska lägga taket? Dom borde veta bäst, och är det något underarbete som behövs göras för att taket ska bli rakt så bör dom säga vad och hur mycket extra det kostar.
Hur ser ditt avtal ut med takfirman?
Vad som framkommer på bild är det ett undermåligt arbete. Ny papp på gammal papp oseriöst. Ser ut som havet stormar.
Är du inte nöjd med arbetet ta dig en funderare på Juridisk hjälp och vänta med betalning till du har fått juridisk hjälp.
Alternativt kräv att dom gör om arbete enligt de krav som ställs i Bygghandboken, och att du accepterar arbetet.
Hälsning
Christer

P
useless useless skrev:
Konstigt att TS skrev att det var en av de äldsta firmorna i staden samtidigt som du med säkerhet vet att dom regelbundet konkar och startar om?
Läs inlägget du citerar en gång till..... nej den har varken konkat och startat om, har inte nämnt firmans namn ens och kommer ej göra det då jag anser dom ska få en chans att rätta till problemen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.