henrik_R
Jag kontaktar dom och hör vad dom har att erbjuda.... tack!

Vi brukar lägga en gummiorm på vår segelbåt för att hålla måsar och andra fåglar borta, sedan vi började med detta har vi sluppit merparten av allt bajs. Så mitt tips är att köpa ett gäng platsormar och fästa på lämpliga grenar i trädkronan. Skall nog kunna hålla bort de flesta fåglar. och kommer antagligen inte synas så mycket nerifrån heller.

Sjukt bra tips. Troligtvis en minimal kostnad, enkelt att applicera ormarna (kan kastas upp). Jag gillar de enklaste lösningarna. Ska testa detta så snart jag besökt en välkänd leksaksbutik. :)
Zoega

Det finns naturtrogna rovfåglar i plast som jag vet har använts bland annat på mitt förra jobb där man hade stora problem med måsar vid parkeringen (de attackerade de som gick där för att skydda sina ungar) Kanske kan en sån fungera, de som jag sett stacks ner på stolpar på en stor gräsplan men det skulle nog funka om man sätter den i närheten av trädet synligt. Allra bäst i trädet kanske. Jag vet tyvärr inte var man kan få tag på sådana

M
de.zoega skrev:
Skulle det funka att skaffa en UV-attrapp? Eller en attrapp av en annan rovfågel tror du?
Sätt den inte i eken bara, för då lär det bli skita av :D Däremot i rönnen, då kommer inga fåglar att äta av dom bären..

magentis

Tack för tipsen. Dom där rovfåglarna hittade jag på en butik med båttillbehör... Dom är inte helt gratis tyvärr.

En fundering, varför hänger en del upp CD-skivor i träden? Är det för att skrämma fåglar?

M
de.zoega skrev:
Tack för tipsen. Dom där rovfåglarna hittade jag på en butik med båttillbehör... Dom är inte helt gratis tyvärr.

En fundering, varför hänger en del upp CD-skivor i träden? Är det för att skrämma fåglar?
Ja, men det fungerar bara en kortare period...

magentis

M
Sen finns "gasolkanoner förstås, dom används i komersiella trädgårdar för att skrämma fåglar. Men dom kommer att skrämma allt annat inkl förbipasserande rejält. Å då lär det inte bli bara fåglarna som skitit på sig :-)

magentis

"Fågelvakt är en elektronisk skrämselutrustning mot skadefåglar. Utrustningen sänder ut ljud bestående av fåglarnas egna varningsläten och skapar därigenom en avskräckningseffekt som skrämmer iväg de flesta skadefåglar. "

http://www.fagelvakt.se

magentis skrev:
Sen finns "gasolkanoner förstås, dom används i komersiella trädgårdar för att skrämma fåglar. Men dom kommer att skrämma allt annat inkl förbipasserande rejält. Å då lär det inte bli bara fåglarna som skitit på sig :-)

magentis
He he he, det skulle nog den nyöppnade kvarterskrogen uppskatta. Dom har sin uteservering alldeles intill eken...

Tack "LOS", jag har pratat med ElektronikProdukter i Järlåsa AB. De är tveksamm till att ha dessa i bostadsområde. Dels för att varningslätena kan störa grannar, men också eftersom att det är svårt att få stadsfåglarna att respektera dess ljud. :-(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.