7 111 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Behöver akut hjälp att rädda vårdträd från fågelbajs
Sida 1 av 2
Vi är några som delar parkeringsplats och intill finns vårt vårdträd, en stor ek. Problemet är att massor av fåglar äter höstens rönnbär, sätter sig i eken och spiller ned på bilarna under.
Min nytvättade bil blev totalt nedbajsad på 40 minuter. En mob har bildats för att ta ned eken vilket inte känns bra.
Vad har vi för alternativ, kan vi få fåglarna att äta rönnbären någon annan stans?
- Eken är för stor för att ansas, så att grenarna inte går över bilarna under
- Tabort rönnbärsträden går, men vore synd då de bidrar till en vacker miljö
- Bygga Fågelbo?
- Försöka få glitter i eken för att skrämma fåglarna?
Hjälp mig att rädda vår ek - snälla!
Min nytvättade bil blev totalt nedbajsad på 40 minuter. En mob har bildats för att ta ned eken vilket inte känns bra.
Vad har vi för alternativ, kan vi få fåglarna att äta rönnbären någon annan stans?
- Eken är för stor för att ansas, så att grenarna inte går över bilarna under
- Tabort rönnbärsträden går, men vore synd då de bidrar till en vacker miljö
- Bygga Fågelbo?
- Försöka få glitter i eken för att skrämma fåglarna?
Hjälp mig att rädda vår ek - snälla!
Redigerat:
Har haft dessa tankar också. Eken är nog närmare 150 år gammal och oerhört stor. Det går nog att få upp cd-skivor eller annat glitter, men det blir ju inte så snyggt. För att få nät över trädet krävs nog en helikopter eller kran.
Det bästa vore om fåglarna valde ett annat träd, finns det något fågelbord eller dyl. som kan konkurera ut denna fina ek?
Det bästa vore om fåglarna valde ett annat träd, finns det något fågelbord eller dyl. som kan konkurera ut denna fina ek?
Ja, nät är väl lite svårt ... inte minst för att man ju inte vill risker att någon stackars fågel fastnar i – eller innanför – nätet.
Jag gissar att fåglarna trivs i eken för att de sitter skyddade där, så frågan är om det skulle hjälpa med ett fågelbord (de flyger ju uppenbarligen till eken för att käka upp/smälta/bajsa ut sina rönnbär så ...
Jag gissar att fåglarna trivs i eken för att de sitter skyddade där, så frågan är om det skulle hjälpa med ett fågelbord (de flyger ju uppenbarligen till eken för att käka upp/smälta/bajsa ut sina rönnbär så ...
Kanske. Jag har hört skiftande omdömen om sådanadär rovfågel-siluetter som man kan sätta på stora fönstrrutor för att hindra fåglar från att flyga in i dem. Det kunde kanske vara värt ett försök i alla fall, hellre det än att såga ner eken. Kanske kan du testa att ringa någon ornitologisk förening och be om råd? De borde ju ha koll.
Moderator
· Stockholm
· 57 859 inlägg
Ta ner rönnbärsträden i stället...
Men detta är ju ett problem under några veckor på hösten, kan man inte parkera någon annanstans under dessa veckor?
Annars var ju taket en lysande tanke, kom ihåg att det är inte gratis att ta ner en så stor ek heller, så skillnaden i kostnad är nog inte superhög.
Men detta är ju ett problem under några veckor på hösten, kan man inte parkera någon annanstans under dessa veckor?
Annars var ju taket en lysande tanke, kom ihåg att det är inte gratis att ta ner en så stor ek heller, så skillnaden i kostnad är nog inte superhög.
hempularen skrev:
Problemen är värst nu i år, när det är mycket rönnbär, men eken är fåglarnas favoritställe även andra årstider, så bajs förekommer hela tiden.
Tak över bilarna är en möjlig lösning. Vi skulle då kunna få el för motorvärmare och bättre belysning. Dessutom slipper vi den klibbiga saven och pollen på våren. Det gäller dock att få det snyggt. Den mobb som finns nu ser nog hellre ett nedsågat träd än carports.
Jag behöver fila på argumenten...
Nej,det stämmer inte, angelven. Vi, och grannen har ekar med långt över 1 m i diameter. Ekar som är åldersbestämda av arborister till mellan 250-400 år. Det är samma arboristfirmasom har haft uppdraget av Stockholms län att inventera ekbestånden i länet.
Tyvärr finns det inte pengar till att inventera alla ekar och bestånd. De främsta och största bestånden är inventerade och ägarna kommer t.o.m. att få bidrag för att sköta och behålla dessa. Mindre bestånd och enstaka ekar har inte pengarna räckt till för att inventera.
Våra ekar är otroligt vackra, gamla och stora. Själva har vi lagt ned över 10.000 i skötsel och vårdplan av dessa. Men ändå är det så att dessa inte är med i länsstyrelsens bevarandeplan, och om jag skulle vilja så kan jag såga ned ekarna i morgon utan att någon skulle reagera.
Tyvärr finns det inte pengar till att inventera alla ekar och bestånd. De främsta och största bestånden är inventerade och ägarna kommer t.o.m. att få bidrag för att sköta och behålla dessa. Mindre bestånd och enstaka ekar har inte pengarna räckt till för att inventera.
Våra ekar är otroligt vackra, gamla och stora. Själva har vi lagt ned över 10.000 i skötsel och vårdplan av dessa. Men ändå är det så att dessa inte är med i länsstyrelsens bevarandeplan, och om jag skulle vilja så kan jag såga ned ekarna i morgon utan att någon skulle reagera.