Vi har för ett par veckor sedan flyttat in i ett suteränghus från 76. Vid besintning anmärkes bland annat på fukt i ena gavelväggen. Igår rev jag upp ett litet hål och konstaterade då att där satt en gipsskiva med plastad baksida. Innanför denna satt isolering direkt mot grundmuren. Isoleringen kändes fuktig men det var inte så illa som jag trott.Dock var några partier isolering lite svarta. Beslöt att riva ner hela väggen.
Renoveringssituation där en gammal isolering med mögelskador tas bort från en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gör man med isolering, behövs det? Kommer brukas som allrum och halva väggen är ovan mark. Den biten kan man inte isolera utvändigt. Rabatten ska bort intill fasaden. Ev dräneras längre fram då det inte är gjort sedan huset byggdes.
Bild av slitna betongtrappsteg som leder upp till en röd och gul tegelvilla omgiven av grönska och blommor i soligt väder.
Skapa konto

Ska man täta mellan betonghålstenen med något bruk? Är rätt stora hål på vissa ställlen.
Ett rum under renovering med tegelvägg och synliga träreglar.
Skapa konto

Är inne på att bara putsa upp väggen men kommer det läcka ut mycket värme? Är det bättre att regla med stålreglar och sätta någon icke organisk skiva med luftspalt uppe och nere?

Vi kommer sätta en luftluft på denna vägg också inom ett par veckor.

Har samma situation. Hur gjorde du på halvväggen? Har du reglat upp mot väggen som är helt ovan mark?

Jag konsulterade lokal snickare och då det inte var värre än vad det var efter 50 år, så gjorde jag likadant igen. Lämnade dock 5cm luftspalt mot blocken och körde stålreglar och frigolit för att minimera risk för påväxt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.