Nånting säger mig att niblom hellre gjorde om allt själv hellre än att ha med den här firman att göra igen. Hur skulle ni andra ha gjort?

Jag skulle låtit dem göra det igen, men jag skulle hängt över axeln på dem hela tiden, och om de effade upp igen så skulle jag gjort en anmälan.

Naturligtvis skulle dom få göra om och göra rätt och kanske ta med behörighetsbeviset och visa det.

Hur upphandlades det här jobbet ?
Den som var billigast fick det ?

Har väldigt svårt och tro att en seriös elektriker skulle fuska så här.

Felen har upptäkts lite då och lite då. Eftersom vissa saker inte kunde vänta, typ att det var 230v i jorden, så har jag ordnat felen efterhand.

Jag fick detta företag på rekommendation från flera bekanta, de verkade kunniga och hade vettiga priser så jag gjorde ingen direkt upphandling.

Jag kommer prata med företaget när jag är tillbaka hemma igen. Jag återkommer när jag vet mer.

BR125 skrev:
Hur upphandlades det här jobbet ?
Den som var billigast fick det ?

Har väldigt svårt och tro att en seriös elektriker skulle fuska så här.
Spelar väl ingen roll vad det kostade.
Om en behörig elektriker / elfirma lämnar ett bud så ska arbetet givetvis vara korrekt och inte trafikfarligt.

Att det kan skilja på det estetiska eller tidsplan är en annan femma och det är givetvis knutet till priset på tjänsten.

<Spelar väl ingen roll vad det kostade>

Det är precis det som spelar roll, somelvis.

Låt mig gissa, företaget är nystartat och kör prisdumpar metoden för att få jobb.

Allt går ut på att göra jobbet så snabbt som möjligt, dom kunder som märker något fel på installationen får "pratas omkull", "vi fixar detta senare" brukar det heta.

Jag är 100 % säker på att detta jobbet inte gjorts av några killar med kanske 20-30 års erfarenhet.

För att ingen mer ska råka ut för detta bör kanske firman anmälas?
Och kanske man bör kolla ifall dom faktiskt har behörighet övh?

Hur funkar det idag? Antag att en elektriker fuskar och att han blir anmäld, utredd och fälld av elsäkerhetsverket. Eftersom han saknar egen behörighet lär det vara hans arbetsgivare som straffas. Vad händer med fuskaren? Finns det något som hindrar att han jobbar vidare i företaget (under någon annans behörighet) eller om de kikar ut honom -- söka sig till en annan elfirma och klåpa vidare?

//Maxwells_Demon (Nu med en irriterande och fullständigt onödig extra signatur i varje inlägg han skriver. Visst är det bra!)

Det är ju arbetsgivarens skylldighet att kontrollera elektrikerns arbete, allternativt dellegera bort till en kontrollansvarig. Det är också dennes skyldighet att se till så elektrikernh har nödvändiga kunnskaper och utbildning för att utföra det jobb han har fått i uppgift.
Så jag tror att det är väldigt liten risk att elektrikern blir dömd av elsäkerhetsverket.. Möjligtvis av en domstol om han utfört ett så pass slarvigt arbete så att någon faktiskt kom till skada.. Då kan man bli dömd för grovt vållande eller något annat. Finns en berömd dom om detta.

Egentligen är det ju inte arbetsgivaren per automatik som ska kontrollera arbetet utan det är elinstallatören i företaget. Men är i många fall samma person.

Maxwells_Demon skrev:
//Maxwells_Demon (Nu med en irriterande och fullständigt onödig extra signatur i varje inlägg han skriver. Visst är det bra!)
Haha Det där var kul:D Jag kan faktiskt säga att jag kopierat av "Protte". Han är boven i dramat. :p

//Patrik

Akzid, Har du länk eller sökord till det berömda rättsfallet?

Nej, det har jag inte..
Men det är ju den riktigt tråkiga händelsen på ett dagis. Där skyddsjord och fas blivit förväxlade på en elradiator. Jag minns inte allt i detalj men vill minnas att den aktuella montören själv erkännde. Har även för mig att både montören och arbetsgivaren blev dömda. Minns inget om påföljder eller vad de blev dömda för.
Googlade lite nu, men hittade ingenting...

Om det är samma fall som jag har ett svag minne av skedde det i slutet av 70 talet och om jag inte mins helt fel blev elektrikern dömd till vållande av annans död.

Det var väl efter incidenten på dagiset som dagens regler om kontrollmätning tog form?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.