1 427 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Behöver råd av någon rinkabyveteran
Hej!
Jag har en bunt gamla sektionsradiatorer på bottenvåningen som jag tänkte "förfina" med detta radiatorkoppel (för 2-rörssystem) från Rinkaby rör. Jag står i begrepp att byta ut samtlig rördragning för värmen på bottenvåningen och tänkte "varför inte nya koppel när jag likaså håller på?".
Som det är monterat idag (med gamla järnrör från hedenhös tid och med överfallssystem) ser kopplingarna mot radiatorerna ut på följande sätt:
Jag har dock litet huvudbry över vad jag kan tänkas måste komplettera ovan nämnda koppel med. Räcker det med 2 st 2961 eller ska/kan/bör man dra bort befintlig radiatorkoppling och ersätta med 2 st 4356. Eller är det möjligen denna som krävs? Jag är ju smått grön inom detta men såvitt jag kan förstå så är det det enda som mina radiatorer kräver för att kunna kopplas till radiatorkopplet, plus en termostat och det som krävs för att koppla in 12 mm prisolrör längst ner.
För övrigt bör nog nämnas att det är 3/8 tryckt på ventilhusen.
Är jag helt ute och cyklar när jag tänker som ovan? :blushing:
/Magnus
Jag har en bunt gamla sektionsradiatorer på bottenvåningen som jag tänkte "förfina" med detta radiatorkoppel (för 2-rörssystem) från Rinkaby rör. Jag står i begrepp att byta ut samtlig rördragning för värmen på bottenvåningen och tänkte "varför inte nya koppel när jag likaså håller på?".
Som det är monterat idag (med gamla järnrör från hedenhös tid och med överfallssystem) ser kopplingarna mot radiatorerna ut på följande sätt:
Jag har dock litet huvudbry över vad jag kan tänkas måste komplettera ovan nämnda koppel med. Räcker det med 2 st 2961 eller ska/kan/bör man dra bort befintlig radiatorkoppling och ersätta med 2 st 4356. Eller är det möjligen denna som krävs? Jag är ju smått grön inom detta men såvitt jag kan förstå så är det det enda som mina radiatorer kräver för att kunna kopplas till radiatorkopplet, plus en termostat och det som krävs för att koppla in 12 mm prisolrör längst ner.
För övrigt bör nog nämnas att det är 3/8 tryckt på ventilhusen.
Är jag helt ute och cyklar när jag tänker som ovan? :blushing:
/Magnus
Eftersom du har 3/8" befintligt, kallas numera 10R, ska du ta 2 st 2961 per radiator.
Du byter sen ut de gamla mässingsmuttrarna och konorna till dessa nya.
Kolla även att standardlängden max 550mm C-C för ditt nya koppel räcker till alla gamla element, ibland kan de vara lite högre mellan anslutningarna, då får du skaffa längre rör, artnr 6205.
Kolla även att standardlängden max 550mm C-C för ditt nya koppel räcker till alla gamla element, ibland kan de vara lite högre mellan anslutningarna, då får du skaffa längre rör, artnr 6205.
Jag tyckte det såg ut som om det var en sådan lösning jag behövde. En får tacka för ett ypperligt och snabbt svar, blir att lägga beställning hos Rinkaby inom kort. d^_^bGK100 skrev:Eftersom du har 3/8" befintligt, kallas numera 10R, ska du ta 2 st 2961 per radiator.
Igår var det 31 grader varmt och då är vintern långt borta men som vi alla vet så smäller det bara till så är höstrusket här och det vore väldigt trevligt att ha isolerade golv med fungerande värme då.
Liknande trådar
-
Behöver jag externt motorskydd för 3-faspump i borrad brunn?
El -
Kan någon förklara detta? Behöver ta ström till LL
El -
Behöver råd om Trappräcke utomhus i smide
Utbyggnad och tillbyggnad -
Någon som har en Lyfco luftvattenpump? Behöver lite råd/användarhjälp
Värmepumpar -
Jag behöver byta radiatortermostater, kan någon kunnig hjälpa?
Värme allmänt