Inte helt säker på att denna tråden hämnar rätt här, men vi testar.

Jag är sugen på att göra ett par skärbräder och har läst på lite om träslag. Träslag att föredra skulle vara bok, lönn, körsbär, valnöt och träslag att undvika bla ek och tall.

Jag har testat lite olika men hade önskat en något annan ton i träet, som inte drar mot det gula så mycket. Har ni några rekommendationer på sätt eller träslag att använda för att uppnå detta? Vet att Osmo har en hårdvaxolja som heter "Natur" som är något vitpigmenterad men tycker den känns på tok för stark för att använda på en skärbräda.

Skulle man tex kunna låta virket ligga och dra ett par månader under solen? Trä grånar ju av sig självt i väder och vind. Har även för mig att vanligt te kan ha en "blekande" effekt. Kanske låta det ligga och dra ett tag i tevatten...? Skjuter från höften här :) Vill hålla det så naturligt och obehandlat som möjligt egentligen. Kanske i slutändan handlar om att bara hitta det ultimata träslaget?

Se bild för referens på fin behandling och ton.

Tacksam för er input!
 
  • Två träskärbrädor i olika storlekar, med handtag, står på ett träbord mot en neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M99
  • Laddar…
Fint med obehandlat, men om du ska använda dem så måste du mätta träet med något. Annars får du fläckar efter första tomaten som är kvar tills du slipar igen. Ikea exvis säljer livsmedelsgodkänd ofärgad olja som är gjord för bänkskivor etc som kommer i kontakt med livsmedel.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mineralolja. All olja som säljs som skärbrädeolja och liknande är mineralolja blandat med lite bivax.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Fint med obehandlat, men om du ska använda dem så måste du mätta träet med något. Annars får du fläckar efter första tomaten som är kvar tills du slipar igen. Ikea exvis säljer livsmedelsgodkänd ofärgad olja som är gjord för bänkskivor etc som kommer i kontakt med livsmedel.
Tack för tips! Kommer absolut behandla på ett eller annat sätt. Tittat lite på kokt linolja också, skulle inte det funka bra?
 
B Bröstmjölk skrev:
Mineralolja. All olja som säljs som skärbrädeolja och liknande är mineralolja blandat med lite bivax.
Spännande tips! Funderar också på att tillföra lite bivax. Såg detta receptet på https://alltomhonung.se/skarbradeolja-med-bivax/
(se bifogad bild)
 
  • Bivax och olja-recept för skärbrädans vård med lokal och ekologisk inriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med om att du måste mätta brädan innan du börjar använda. Ikeas och de flesta andras oljor är mer eller mindre ren paraffinolja. Inget fel i det, då den är enkel att använda, härsknar inte och är rätt billig. Ännu billigare att köpa ren paraffinolja i valfri bygg- eller färghandel. Jag brukar dränka in ordentligt i paraffin och sedan toppa med en pasta av bivax (med lite paraffin i för att få den hanterbar) som ger en avvisande yta och luktar trevligt.

Tall ska du absolut undvika, då den är är för mjuk och innehåller kåda. Ek däremot är ett av de vanligaste materialen i bra brädor, så det är det inget som helst fel på. Enda nackdelen är att den kan missfärgas om du ställer gjutjärnsprylar på den om den inte är helt torr, för det ger svarta märken.

Vill du ha den färgtonen du visar tror jag valnöt är det bästa valet. Lönn är ju inte heller speciellt gul, men å andra sidan inte ett dugg likt det bruna du visar.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Håller med om att du måste mätta brädan innan du börjar använda. Ikeas och de flesta andras oljor är mer eller mindre ren paraffinolja. Inget fel i det, då den är enkel att använda, härsknar inte och är rätt billig. Ännu billigare att köpa ren paraffinolja i valfri bygg- eller färghandel. Jag brukar dränka in ordentligt i paraffin och sedan toppa med en pasta av bivax (med lite paraffin i för att få den hanterbar) som ger en avvisande yta och luktar trevligt.

Tall ska du absolut undvika, då den är är för mjuk och innehåller kåda. Ek däremot är ett av de vanligaste materialen i bra brädor, så det är det inget som helst fel på. Enda nackdelen är att den kan missfärgas om du ställer gjutjärnsprylar på den om den inte är helt torr, för det ger svarta märken.

Vill du ha den färgtonen du visar tror jag valnöt är det bästa valet. Lönn är ju inte heller speciellt gul, men å andra sidan inte ett dugg likt det bruna du visar.
Tusen tack för informativt svar! Hjälper mycket.
Tyckte också tipset om att undvika ek var konstigt. Det var i en video som personen i fråga rekommenderade att inte använda ek pga av "open grains" men tror jag kommer ignorera den informationen :)

Tror jag får testa ett par olika metoder och träslag, tycker ditt tips om paraffinolja + bivax lät lovande.
 
Och en sak till som jag kom att tänka på. En del brukar rekommendera hårdvaxolja, och jag vill minnas att Morbergs svindyra planka var behandlad med det. Det är ett jättebra skydd för t ex en arbetsbänk i ett kök, men helt fel på en skärbräda som det är meningen att man ska skära i. Hårdavxoljan ger ett tätt ytskikt som stänger ute fukt, men den går inte djupt nog att skydda en skärbräda, utan där hindrar den istället den fukt som tränger in från att dunsta. Snyggt på instagram, men har inget på en skärbräda man tänkt använda att göra.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
K
C carlfredrik skrev:
Tack för tips! Kommer absolut behandla på ett eller annat sätt. Tittat lite på kokt linolja också, skulle inte det funka bra?
Nu har du ju även fått lite svar i din andra tråd men kokt linolja funkar också. Även där kan man göra samma sak, mätta med linojlan och sedan applicera topplaget med wax/olja som du länkat till ovan.
Skärbrädor som blivit lite missfärgade och tråkiga kan man gnida med en halv citron på, brukar ofta kunna ge bra resultat innan en ny omgång olja/wax.
 
  • Gilla
MatKal123 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.