Här om dagen gick jag ner till min lokala färgaffär och förklarade vad jag vill uppnå för resultat då jag behandlar min nyslipade badrumsdörr.
Jag vill behandla dörren med något som är vattenfrånstötande och som färgar dörren i en svag brun nyans. Vill även att ytan ska få en matt finish då den är torr som inte ser ut eller känns lackad.
Killen i färgaffären föreslog att jag skulle använda lackbets. Han sa att det INTE skulle bli glansig yta utan sjunka in i träet och ge en matt finish.
Jag köpte en burk men var ytterst skeptisk till detta, provade därför att använda betslacken på ett skoställ i liknande träslag. Resultatet blev högblankt och väldigt kraftfull rödbrun färg vilket jag verkligen inte var ute efter.
Min fråga är nu: Har någon här ett bra tips på vad jag kan använda alternativt till detta, för lackbetsen jag köpte var ingen höjdare.
Jag skulle vilja ha resultatet som blir då man t.ex. oljar in trä. Att efterbehandlingen fortfarande ha en träig men vattenfrånstötande yta. Vill dessutom att träet ska få en svag brun nyans utan att det blir glansigt.