Byggahus.se

Behandling av fasad timmerhus

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Sollund

Medlem
    Jag är nybliven ägare till ett timmerhus från 1977. Har förstått att de tidigare ägarna inte gjorde typ nånting med dess fasad i flera decennier. Vad jag förstår finns det en del olika bud om vad man behöver göra med timmerhus, en del säger att det går bra obehandlat, en del säger absolut inte. Det har inte blivit några fuktskador vad jag kan se, däremot lite poröst i ytterfibrerna på några platser.

Det är oklart ännu vad det är för tidigare behandling, troligen lasyr men är lite osäker eftersom det ser så "bränt" ut. Jag vill behålla det naturligt och inte måla på mig merjobb, så funderar på hur jag ska ta hand om det på bästa sätt. Har läst på lite om lasyr, täcklasyr, tjärvitriol, tjära, järnvitriol. En påläst person i byggranschen jag pratade med idag menade att jag behöver grundlasera och sen täcklasera för att täcka dessa ojämnheter. Helst vill jag inte ha nån täckande färg alls utan vill kunna se ådringen i träet, antar att hans förslag gör att det blir jämnt.

Behöver också fixa till fönstren och funderar lite på att lätta upp nyansen där så det blir lite mer kontrast. Första idéen var grå-dalablå, för att ge det lite traditionell stil. Men så har jag börjat tänka lite mer i termer av olika bruna/grå nyanser istället. Känns lite mer modernt. Är det någon här som har timmerhus och som har tips på behandling av fasad och fönster? Tacksam för kunskap och kreativa idéer.

• Laddar…
  2. B
    Medlem · 5 inlägg

Borr

Medlem
    Hej! Bumpar din tråd då jag är lite nyfiken på vad ni gjorde till slut? Vi sitter i samma sits som ni var/är i. Vi har köpt ett timmerhus från -78 som ägarna innan inte har gjort något åt ytan. Förra ägaren hörde av sig till tillverkaren där tillverkaren sa att inget behövde göras. Nu är den smutsig/fnasig och att bara tvätta rent kanske ger den största visuella effekten.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 120 inlägg
    Bump, lite i samma sits! Vi har någon slags supergammal brun lasyr som går att borsta bort.

Jag tänkte testa Falu rödfärg efter att ha borstat och sen på med någon målartvätt. Hur gjorde ni andra?

4. B
    Medlem · 5 inlägg

Borr

Medlem
    Jag kom aldrig till skott med ommålningen tyvärr. Me än det som målarbolaget kom fram till var att skrapningen behöver göras, om man inte köper in någon som kan blästra huset (sandblästring).

Gällande färg eller sort av färg så rekommenderade målaren täcklasyr, då timret behöver andas mer än vanlig träfasad. Falu rödfärg är nog lite för tjock tyvärr.

• Laddar…
  5. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 4 003 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Kanske skulle roslagsmahogny vara ett alternativ?
    Går att köpa färdigt eller blanda själv, går även att tillsätta pigment för att skapa olika toner i färgen.

• Laddar…
  6. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 699 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Ibland kan tjära (Roslagsmahogny är ju tjära + linolja) funka. Men det är om alla lasyr i pricnip är borta.
    Provade tjära på min timmerfasad som är laserad på 70-talet, men den trängde inte in tillräckligt så jag använde täcklasyr istället...

7. T
    Medlem · 120 inlägg
    Hej! Slamfärg tex Falu rödfärg verkar rekommenderas till timmerhus då den ska andas mycket bra. Dock kan den vara svår att få att fästa om det är målat med andra grejer tidigare. Mejlade till Falu rödfärg och frågade om mitt fall med 40 år gammal lasyr som dammar bort om man borstar och de skrev att det borde funka.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Österbotten · 8 116 inlägg

heimlaga

Medlem
    Det borde vara straffbart att sälja täcklasyr till någon som äger ett timmerhus. Den bildar en hinna som stänger in fukt så timret ruttnar.

Äkta falu rödfärg utan plast eller tillsatser eller hemkokad rödfärg eller tjära eller järnvitriol är de alternativ som finns om man vill ha timmerhuset kvar.

9. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Hmm, det är väl precis det den färgen inte skall göra, dvs stänga inne fukt ?
    Iaf enligt vad jag förstod så skall Akrylatfärg andas bättre än Alkydfärg ?
    Men nu är huset (isolertimmer) iaf målat.

Sen kan jag tänka mig att färskt timmer är mycket värre. 50 år+ gammalt timmer lär inte vara lika fuktigt, och husen kan ofta andas åt flera håll, jämfört med moderna hus ?

10. H

heimlaga

Medlem
    Akrylatfärg har för dålig fyktgenomsläpplighet. Vad än marknadsföringen säger.
    Problemet är att timmer alltid spricker mer eller mindre och när det blåser och regnar pressar vatten in i sprickorna och hamnar bakom färgen. Om vattnet kan avdunsta direkt brukar det gå bra men stänger man in det bakom tät färg brukar man få nöjet att byta mycket timmer.

11. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 137 inlägg
    Hej
    Du måsta vara mycket vaksam framöver hur ditt hus mår.
    Ditt färgval kanske fungerar, men det blev plötsligt en riskkonstruktion, givet att det är bärande stomme.
    En timmerfasad gå ju att byta.
    Hursom, det kan fungera, men håll koll och lycka till.

/W

12. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Frågan är väl hur man får på nämnda fäger om huset redan sen innan är laserat. Det var nog ett av skälen till att färhgaffären rekommendare lasyr/täcklasyr...

Att slipa bort alla gammal lasyr är ju ett jättejobb (särskilt på nordsidan satt det ordentligt - såpass att en tvätt var det som behövdes, ingen lossnade när jag borstade)

13. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Är Täcklasyr mycket värre an "vanlig" lasyr ? För huset har varit målat i 50 år med det...
    Provade först tjära (på en bit jag hade sågat av för inspektionslucka), men det gick itne alls in i träet utan blev bara en "hinna" ovanpå den gamla färgen...

14. B
    Medlem · 5 inlägg

Borr

Medlem
    Märkligt i så fall. Målaren tog in en expert från Alcro som rekommenderade täcklasyr. Denna länk förespråkar också täcklasyr.

https://www.teknos.com/sv-SE/konsument-och-maleri/malningsguider/utomhusmalning/timmerhus/

Eftersom jag ämnar få huset målat framåt i tiden är jag såklart väldigt intresserad att få detta klargjort. Men du menar att det inte andas alltså?

• Laddar…
  15. H

heimlaga

Medlem
    Nej jag menar att det inte andas tillräckligt. Jag brukar periodvis arbeta med timmerreparationer så jag anser att jag vet bättre än målfärgstillverkarna. Det som intresserar dem är att deras produkt håller inte om träet innanför håller.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.