Håller på att gjuta en betongskiva till uteköket där jag kommer ha infälld kolgrill. Den kommer alltså stå ute utan tak och få både regn och mat/fettstänk på sig, så frågan är hur jag skall skydda denna.
Är inte så noga med hur utseendet påverkas av behandlingen, utan huvudsaken är att den skall tåla värmen från grillen, regn, smuts och fett utan att bli dålig eller svårstädad.
Någon som har tips på vilken behandling som passar?
Är inte så noga med hur utseendet påverkas av behandlingen, utan huvudsaken är att den skall tåla värmen från grillen, regn, smuts och fett utan att bli dålig eller svårstädad.
Någon som har tips på vilken behandling som passar?
Tack för tipset!pozz2 skrev:
Någon som testat detta?
https://www.wsochcompany.se/ytbehan.../heydi-top-impregnering-och-skydd-for-betong/
Blev denna behandling, och efter en första stor-grillning med tillhörande spill av marinad så verkar det funka. Bara att torka bort och lämnade inga fläckar, dock har det blivit lite svart av värme/sot precis runt grillen.DaErkiman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade ju blivit billigare med olja, vi får se hur det fungerar efter lite mer grillade, regn och rusk.michfris skrev:
Allt är byggt med 80x80 aluminiumprofiler som blev över när man bytte mäss-system på firman. Skruvades ihop på ett par minuter med de inbyggda snabbfästena.
Skall nog förstärka det lite med några vinkeljärn och så skall det monteras ett hyllplan under och lite luckor.
DaErkiman skrev:
Blev denna behandling, och efter en första stor-grillning med tillhörande spill av marinad så verkar det funka. Bara att torka bort och lämnade inga fläckar, dock har det blivit lite svart av värme/sot precis runt grillen.
Hur har behandlingen hållit för dig?
Vår bänkskiva var len som en nyspolad hockeybana första veckan, men sen har det gradvis knottrat till sig för att nu se ut så här.
Den står fortfarande emot vätska bra iaf.
Min skiva har fått ett par fettfläckar som inte går bort, men jag stör mig inte så mycket över det. Inga knottror, utan fortfarande silkeslen och vatten pärmar sig på ytan.
Uppföljning på vår bänkskiva om någon annan är sugen på betongskiva.
Efter kontakt med återförsäljaren kom vi fram till att det troligen var pga att vi våtslipat (800) efter första strykningen som knottrigheten uppstod. Vi slipade ner allt och gjorde om processen med tre strykningar och nu fungerade det kanon! Det har gått ca två månader och vattnet pärlar sig och hittills har det inte blivit en enda fläck på skivan trots både citron, vinäger och fettstänk.
Efter kontakt med återförsäljaren kom vi fram till att det troligen var pga att vi våtslipat (800) efter första strykningen som knottrigheten uppstod. Vi slipade ner allt och gjorde om processen med tre strykningar och nu fungerade det kanon! Det har gått ca två månader och vattnet pärlar sig och hittills har det inte blivit en enda fläck på skivan trots både citron, vinäger och fettstänk.
Har behandlat vår skiva till uteköket med vattenglas i 4 strykningar. Nu tänkte jag vaxa med Topper från WS Form.
Såhär på hösten får man ju vänta in att daggen försvinner på morgonen. Dock soliga dagar framöver, så det bör funka. Minskar daggen om man täcker med en skiva över natten? Får prova i natt, men med tanke på att jag inte får dagg under carporten...
Såhär på hösten får man ju vänta in att daggen försvinner på morgonen. Dock soliga dagar framöver, så det bör funka. Minskar daggen om man täcker med en skiva över natten? Får prova i natt, men med tanke på att jag inte får dagg under carporten...
Hur blev resultatet med vattenglas och topper? Räcker det med endast topper, om man inte är ute efter en helt glansig yta?A Alko skrev:Har behandlat vår skiva till uteköket med vattenglas i 4 strykningar. Nu tänkte jag vaxa med Topper från WS Form.
Såhär på hösten får man ju vänta in att daggen försvinner på morgonen. Dock soliga dagar framöver, så det bör funka. Minskar daggen om man täcker med en skiva över natten? Får prova i natt, men med tanke på att jag inte får dagg under carporten...![]()
Mvh
Björn