Vår ytterdörr är i behov av någon slags behandling.. Är det någon som har några tips?

På de ställena där den gamla behandlingen sitter kvar är dörren blank och lite svag klibbig. Vad har de föregående ägarna använt?

uploadfromtaptalk1345475601293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1345475615594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle rekommendera Le Tonkinois, Bio Impression och på det deras linoljelack, om du vill ha en lackad yta, annars bara bio impression.

Jag tror inte dörren är lackad för det har inte flagnat något. Det påminner mer om nån slags vaxolja. Burkar man behandla dörrar med det?

Jag skulle tro nån slags teakolja, har för mig att jag blev rekommenderad att behandla min dörr med det. Den var också lite sträv och klibbig. först tvättade jag med något - kommer inte ihåg vad, sen slipa med sandpapper tills dörren blev slät och så stryka på teakoljan. Det blev bra, men eftersom jag inte riktigt minns hur det var så kolla i färgaffären eller kanske du får fler bättre svar här... :)

Som sagt, Le Tonkinois Bio Impression, skulle jag rekommendera, det är en olja.

Om man vill kan man sedan lacka ovanpå den med deras linoljelack, inte många lacker kan lackas på en oljad yta, så det kan vara bra att känna till möjligheten med deras grejer.

Sedan finns Timberex också, som är en bra olja. Men se upp med deras specifika teak-olja, den är pigmenterad och ger en ganska mycket mörkare yta. Personligen tycker jag teakens orginalfärg är mycket finare än den blir med timberex pgimentolja, så deras "vanliga" olja är min rekommendation i så fall.

• Gilla
fredriktrane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.