5 036 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Behandla kalksten.
Tjenare, har kalkstensbämkar hemmavid.
Går i tankarna att stryka på Osmo hårdvaxolja(bänkskiveoljan)
Någon som provat detta på kalksten?
Har ett betongbord som matbord, det är behandlat med Osmo, så det borde fungera även på kalkstenen?
Kom gärna med inputs!
Mvh P
Går i tankarna att stryka på Osmo hårdvaxolja(bänkskiveoljan)
Någon som provat detta på kalksten?
Har ett betongbord som matbord, det är behandlat med Osmo, så det borde fungera även på kalkstenen?
Kom gärna med inputs!
Mvh P
Det borde gå kan jag tycka, man kan ju behandla det med vanlig linolja, dock så mörknar det väl en del av det. Själv kör jag dock med vanlig såpa, sen får jag förvisso behandla det lite då o då, men såpa är lätt att handskas med och luktar gott.
Annars finns väl lite olika stenimpregneringar som inte mörkar ner
Stenen, och håller länge, tror Akemi har en sort som används mycket.
Annars finns väl lite olika stenimpregneringar som inte mörkar ner
Stenen, och håller länge, tror Akemi har en sort som används mycket.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tack för svar Raukman!
Har kört med oljan som stenfirman skickade med, men inte helt nöjd med motståndskraften.
På betongbordet som jag kört osmo på, där kan det ligga rödvin eller kaffe över natten och det är bara att torka bort utan en fläck.
Och vill ha samma effekt i köket =)
Har kört med oljan som stenfirman skickade med, men inte helt nöjd med motståndskraften.
På betongbordet som jag kört osmo på, där kan det ligga rödvin eller kaffe över natten och det är bara att torka bort utan en fläck.
Och vill ha samma effekt i köket =)
Jag använder parafinolja med lite terpentin på mina finslipade kalkstensbänkar och det funkar finfint. Det jag tycker är viktigt är att man måste kunna slipa med våtslippapper 500 om det blir en citronfläck.
Vi har även ett soffbord med en mycket grövre, sågad kalkstenskiva från Slite och den brukar vi tvätta/impregnera med linoljesåpa.
Vi har även ett soffbord med en mycket grövre, sågad kalkstenskiva från Slite och den brukar vi tvätta/impregnera med linoljesåpa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden