Har pusslat ihop ett bord at gamla golvbrädor från ett herrbre, har borrat hål för dymlingar mm. Slipat av det värsta på ovansidan änsålänge, ska försöka få bort det mesta lorten, nästan trärent altså.

Men hur och vad kan jag behandla ytan med för att bevara utseendet som det är?(eller näst intill)
Brädorna är 65-70mm tjock och ganska ojämna. Och så vill jag ha det, det ska tillbaks ut i ett herrbre till kräftskivan. Handgjort bord av återanvända gamla golvbrädor med synliga träfibrer och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På med en massa lack bara tycker jag.
Blankt eller matt väljer du själv, jag skulle valt blank fernissa.

Är rädd för att det kommer få en för ny look :) vill gärna bevara utseendet, men jag ska nog testa lite olika på spillbitarna.
Men om man inte vill lacka, vad finns det för alternativ? Obehandlat träslabbbord i arbetsmiljö med verktyg och konstruktionslaser i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lut och sen såpa ger rätt rå obehandlad look. Dock är behandlingen inte så tålig.

Tålig behandling som inte är lack är hårdvaxolja, osmo 3041 är svagt vitpigmenterad för att motverka oljans gulnande effekt o ger hyfsat obehandlat utseende.

Redigerat:
Det där virket är inte dagens....... jag skulle gissa 1700-tal minst. De har ju kluvit och bilat plankorna i brist på kransåg.
Vad hände med resten av härbret?

L
Om du ska olja , prova parafinolja , ( luktar , smakar , smetar inte ) är detsamma som teakolja , fast mycket billigare

H heimlaga skrev:
Det där virket är inte dagens....... jag skulle gissa 1700-tal minst. De har ju kluvit och bilat plankorna i brist på kransåg.
Vad hände med resten av härbret?
Resten står kvar, vi är nyinflyttade och hittade brädorna under ett uthus.

L Liteavvarje skrev:
Om du ska olja , prova parafinolja , ( luktar , smakar , smetar inte ) är detsamma som teakolja , fast mycket billigare
Vart köper man parafinolja, biltema? :)

De flesta byggvaruhus har paraffinolja

Du hittar parafinolja i lite större förpackningar i färgaffärer.

Lycka till med bordet, det blir häftigt!
//Ronnie

L Liteavvarje skrev:
Njae...teakolja brukar också innehålla kokt linolja och nafta, ev mer.

L
Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae...teakolja brukar också innehålla kokt linolja och nafta, ev mer.
Inte teakolja , bara parafinolja , utan en massa saker dom haft i det

? Du skriver att paraffinolja är detsamma som teakolja? Det är det inte enligt min uppfattning.

För övrigt rekommenderae jag inte paraffinolja. Härdar inte och kan smeta av sig vid fel förutsättningar.p

L
Daniel_N Daniel_N skrev:
? Du skriver att paraffinolja är detsamma som teakolja? Det är det inte enligt min uppfattning.

För övrigt rekommenderae jag inte paraffinolja. Härdar inte och kan smeta av sig vid fel förutsättningar.p
Till möbler är det nog hur mycket man har på av parafinolja eller andra preparat, det ska ju inte dränkas , utan vara som något ytlager , vill man dränka virket för att det ska gå in , behövs en torkperiod , angående teakolja så innehåller den som du säger , nafta och linolja , nafta som utspädning , så det går in i trät , linolja får samma funktion då även det spädes ut till att bli tunt , annars är linolja rätt så tjockt och ligger kvar på ytan som en kladdig hinna
Köper inte teakolja , det är dyrt och utspätt med nafta , använder parafinolja till mina möbler ,
naturligtvis med förstånd när det gäller hur mycket som ska på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.