Har fått murat en vägg med gammalt tegel till ett blivande växthus. Efter att ha tvättat och borstat teglet ordentligt flera gånger är jag ändå inte helt nöjd och tycker att det blir lite "dammigt".

Finns det något man kan behandla teglet(och fogarna) med för att få väggen att bli lite rödare? Typ någon olja eller motsvarande.

T
Jag skulle prova linolja. Blanda 10% terpentin i kokt linolja (om du inte kör impregneringsolja som man värmer) och stryk på, vänta en kvart och torka av överflöd. Gör om en gång när det har härdat.

Prova på en liten yta eller en lös sten för att se effekten innan du gör hela väggen.

Jag skulle inte behandlat teglet alls i ett växthus där fuktigheten är det värdefulla med just sådan vägg.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag skulle inte behandlat teglet alls i ett växthus där fuktigheten är det värdefulla med just sådan vägg.
Menar du att det är värdefullt att teglet drar till sig fukten?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det lär också mögla. Inte för attdet delar någon praktisk roll men det ser nog inte så snyggt ut.

Primer borde funka bra. Blandas med vatten enl fabrikantens anvisningar.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kan länka till någon primer?

Intet Intet skrev:
Det lär också mögla. Inte för attdet delar någon praktisk roll men det ser nog inte så snyggt ut.
Varför möglar det?

För att linolja är mumma för mögel. Fett är gott.

T
Intet Intet skrev:
För att linolja är mumma för mögel. Fett är gott.
Nja, en oxiderad linolja är inget som mikrober är så begivna på.

Självklart en helt annan sak med rå olja...

Jag vet ju vad jag hade valt efter att ha läst inläggen. Inte behandla alls. Slipper kemikalier, ingen risk överhuvudtaget för mögel, behålla fin fuktbuffrande egenskap, och sist men inte minst. Inget extra arbetsmoment alls nu eller något som behöver bättras på i framtiden 😀 Bara massa win, men nu är ju jag förstås inte TS… När man vattnar kan man ju spraya på lite vatten på muren också, så får man en rödare yta just då, när man tittar på den, och så håller den fukt länge till växterna sedan.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kommer det att mögla med primer?

N nauleem skrev:
Kommer det att mögla med primer?
De har jag svårt att tro.

• Gilla
nauleem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.