8 973 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
behandla bänkskiva
Ja, jag har googlat och även sökt i gamla trådar...
Till min utmaning då.
Jag har en lång bänkskiva i köket.
IKEAs bänkskiva i ek. Börjar bli sliten och måste göra något åt den.
Tidigare så är den vaxad och jag vill inte fortsätta med den lösningen. Har handslipat lite och sen oljat med paraffinolja. Funkar riktigt bra, men det håller bara någon vecka...
Nu ska jag slipa ner ordentligt och vill göra rätt från början!
Vax är inget jag vill ha, så vilken olja ska jag använda?
Finns annan lösning?
Vill hitta en lösning som håller flera vedkor åtminstone.
Tack på förhand!
Till min utmaning då.
Jag har en lång bänkskiva i köket.
IKEAs bänkskiva i ek. Börjar bli sliten och måste göra något åt den.
Tidigare så är den vaxad och jag vill inte fortsätta med den lösningen. Har handslipat lite och sen oljat med paraffinolja. Funkar riktigt bra, men det håller bara någon vecka...
Nu ska jag slipa ner ordentligt och vill göra rätt från början!
Vax är inget jag vill ha, så vilken olja ska jag använda?
Finns annan lösning?
Vill hitta en lösning som håller flera vedkor åtminstone.
Tack på förhand!
Man brukar använda kokt linolja som stelnar inne i trä med tiden och ger en mer hållbar yta. Vax är en ytbehandling, parafinolja stelnar ej så det är en skillnad mot kokt linolja.
Olja generöst, låt stå en halvtimme, eftertorka ordentligt rent det som ligger kvar på ytan ... till sist med hushållspapper så det blir hellt torrt. Eken är en tätt träslag och suger inte så mycket men tillräckligt för att få vattenavstötande yta. Vidare behandling vid behov : skura med diskmedel och olja igen
gaia
Olja generöst, låt stå en halvtimme, eftertorka ordentligt rent det som ligger kvar på ytan ... till sist med hushållspapper så det blir hellt torrt. Eken är en tätt träslag och suger inte så mycket men tillräckligt för att få vattenavstötande yta. Vidare behandling vid behov : skura med diskmedel och olja igen
gaia
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker det här funkar bra
# Slipa upp till 180 papper
#Fukta med jummet vatten så träet reser sig
#När det torkat ca 1 timme slipa igen med 180 och sedan 240 papper
#Stryk på linolja antingen värmd el utspädd med 20% terpentin slipa i oljan med 240 papper .
#Torka av med tygtrasa
Slipa för hand med korkklots eller liknande långa raka rörelser längs med virket.
Jag har offrat en fritös att värma linolja i men det går bra i en glasburk i micron .
# Slipa upp till 180 papper
#Fukta med jummet vatten så träet reser sig
#När det torkat ca 1 timme slipa igen med 180 och sedan 240 papper
#Stryk på linolja antingen värmd el utspädd med 20% terpentin slipa i oljan med 240 papper .
#Torka av med tygtrasa
Slipa för hand med korkklots eller liknande långa raka rörelser längs med virket.
Jag har offrat en fritös att värma linolja i men det går bra i en glasburk i micron .
Tack för tipsen!
Blir nog linolja. Är det ok att blanda ut den med terpentin om man ska hantera matvaror på bänken sen? Har för mig att det finns olika linoljor... Om det är fallet, vilken är bäst?
Ang vax så är det bara en smaksak, jag tycker oljat är snyggare :blushing:
Dessutom så är nu bänken sliten och det är ett helsike att slipa. Vaxet sätter igen pappret direkt. Därför så vill jag nu ha olja. Inte krångligare än så
Blir nog linolja. Är det ok att blanda ut den med terpentin om man ska hantera matvaror på bänken sen? Har för mig att det finns olika linoljor... Om det är fallet, vilken är bäst?
Ang vax så är det bara en smaksak, jag tycker oljat är snyggare :blushing:
Dessutom så är nu bänken sliten och det är ett helsike att slipa. Vaxet sätter igen pappret direkt. Därför så vill jag nu ha olja. Inte krångligare än så
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden